واژن‌تان را بهتر بشناسید

واژن‌تان را بهتر بشناسید

واژن‌تان را بهتر بشناسید

واژن شما، مجرای عضلانی داخلی است که گردنه‌ رحم را به بخش بیرونی آلت تناسلی (فرج) متصل می‌کند


واژن شما چیزهایی برای گفتن در مورد سلامت، سن، قاعدگی و سایر تابوها دارد.

بیشترین اشتباهی که خانمها در مطب پزشک متخصص زنان مرتکب می‌شوند این است که هرچیزی را که مربوط به زنانگی‌شان در قسمت پایین تنه می‌‌شود واژن می‌نامند! در صورتیکه اینطور نیست و هر قسمتی جداست. واژن شما، مجرای عضلانی داخلی است که گردنه‌ رحم را به بخش بیرونی آلت تناسلی (فرج) متصل می‌کند. فرج، تمام آن چیزی است که شما از بیرون می‌بینید و شامل لابیا ماژور و لابیا مینور (لبه‌های درونی و بیرونی)، کلیتوریس (مرکز حساسی که در نوک بالاییی لابیا قرار دارد) و مجرای ادرار می‌شود.

ترشحات واژن آنقدرها هم غیرطبیعی نیست
فکر می‌کنید زیاد ترشح دارید؟ احساس بدی نداشته باشید؛ ترشحات واژن تا حدودی طبیعی است و بسته به سیکل قاعدگی‌تان می‌تواند کم و زیاد شود. بین دو سیکل قاعدگی، ترشحات بیشتر می‌شود و معمولا شفاف و کشدار است (مثل سفیده تخم مرغ). این ترشحات باعث تسهیل حرکت اسپرم به سمت واژن، گردنه رحم و رحم می‌شود تا باروری بتواند روی بدهد. ضمنا ترشحات شما را خبردار می‌کنند که زمان باروری در ماه کِی است.

در روزهای دیگر ماه، ترشحات ممکن است سفیدتر و غلیظ تر باشد. و اما علائمی که باید حتما به آنها توجه کنید: ترشحات پنیری می‌توانند نشاندهنده‌ی یک عفونت قارچی باشند. ترشحات خاکستری با بوی نامطبوع می‌توانند نشاندهنده‌ی واژینوسیس باکتریایی (‌BV) باشند. ترشحات غلیظ خاکستری، زرد و یا سبز رنگ نیز می‌توانند از عوارض سوزاک باشند که یک عفونت آمیزشی (STI) است. در چنین مواردی باید به پزشک مراجعه کنید.

واژن همیشه قوی نمی‌ماند
حدود ۴۰ درصد از خانمها به نوعی افتادگی رحم (pelvic organ prolapsed) دچار می‌شوند که در آن، دیواره‌های واژن به سمت دهانه‌ی واژن، افتادگی پیدا می‌کند. متاسفانه خیلی از خانمها خجالت می‌کشند در مورد این مسئله با پزشک صحبت کنند و خیلی‌ها نیز اصلا نمی‌دانند که واژن هم ممکن است قدرتش را از دست بدهد و نتواند از رحم حمایت کند.

علائم افتادگی رحم شامل احساس توده در واژن، درد هنگام مقاربت، احساس فشار در واژن، مشکلات ادرار و دفع و کمر درد یا لگن درد می‌شود. ریسک فاکتورهای افتادگی رحم نیز شامل بارداری، زایمان، سالخوردگی، یائسگی، سیگار کشیدن و یا ضربه می‌شود. پزشک شما احتمالا تمرینات تقویت کف لگن برای‌تان تجویز می‌کند یا برای رفع افتادگی، دستگاه حلقه‌ای کوچکی در واژن کار گذاشته می‌شود.

لطفا بعد از رابطه جنسی ادرار کنید
در بدن زنان، مجرای ادرار، واژن و مقعد بسیار نزدیک به هم هستند. رابطه‌ی جنسی می‌تواند باعث شود باکتری‌های مقعد به سمت مثانه راه پیدا کنند؛ یعنی جایی که احتمال عفونت مجاری ادرار را چند برابر می‌کنند. اما در بدن مردان وضع فرق می‌کند؛ ناحیه‌ی مقعد فاصله‌ی زیادی تا مجاری ادرارشان دارد زیرا بیضه‌ها این میان قرار گرفته‌اند.

حین رابطه‌ی جنسی، باکتری‌ها می‌توانند به اطراف حرکت کنند و اگر مستعد عفونت باشید، ادرار کردن قبل و بعد از مقاربت کمک می‌کند دهانه‌ی مجرای ادرار از باکتری‌ها پاکسازی شود.

دوش واژینال نگیرید
 واژن شما این کار را دوست ندارد.در ایالات متحده آمریکا، یک چهارم خانمهای ۱۵ تا ۴۴ ساله از دوش واژینال استفاده می‌کنند. دوش واژینال نه تنها pH طبیعی واژن را تغییر می‌دهد، بلکه ریسک عفونت و حساسیت را نیز بالا می‌برد؛ ناحیه‌ی واژن شما خودش بدون دوش واژینال نیز تمیز است.

واژن شما یک جای کثیف و ناخوشایند نیست که نیاز داشته باشد با روش‌های شدید، مرتبا آن را تمیز کنید. تمیز کردن واژن درست مانند تمیز کردن هر قسمت دیگری از بدن است. معمولا توصیه می‌شود با آب و یک صابون ملایم، تمام بدن از جمله واژن را شستشو دهید؛ بدون لیف یا اسپری کردن آب، همین!

تمرین کگل بسیار خوب است اما نه برای همه
خیلی از افراد تصور می‌کنند تمرین کگل فقط در دوران بارداری و بعد از آن مفید است. اما معلوم شده که داشتن کف لگنی قوی و سالم می‌‌تواند بر سلامت و عملکرد مثانه، واژن و دفع در تمام طول زندگی اثر بگذارد. هر چند بسیاری از پزشکان تمرین کگل را در دوران بارداری توصیه می‌کنند اما مطالعات نشان داده تمرینات مربوط به کف لگن می‌تواند در هر زمانی از نشت ادرار به هنگام سرفه و عطسه پیشگیری کند و ضمنا جلوی افتادگی رحم را نیز بگیرد. عضلات کف لگن خود را منقبض کنید، جوری که انگار می‌خواهید جلوی جریان ادرارتان را بگیرید، سه ثانیه نگه دارید، شل کنید و دوباره ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید. تدریجا انقباضات را به ۱۰ ثانیه برسانید.

اما عده‌ای از خانمهایی که به هنگام مقاربت، درد دارند یا مکررا ادرار می‌کنند ممکن است عضلات کف لگن‌شان بیش از حد سفت باشد، نه ضعیف. در این شرایط، تقویت کردن عضلات کف لگن می‌تواند مشکل را بدتر کند. اگر تردید دارید که دچار چنین مشکلی هستید، به پزشک مراجعه کنید تا شما را برای کمک به شل کردن این عضلات، به فیزیوتراپیست ارجاع دهد.

به بوی واژن بعد از رابطه جنسی توجه کنید
ترشحات واژن اسیدی هستند (pH پایین). اما منی مردها قلیایی است (pH بالا). وقتی این دو ترکیب می‌شوند، واکنش‌های شیمیایی سبب بروز ویژگیهای زیادی می‌شود که ممکن است بوهای خاصی تولید کنند. بوی خاص ترشحات شما بستگی به سطح pHتان دارد. اگر متوجه شدید بعد از رابطه‌ی جنسی از واژن‌تان بویی ناخوشایندی شبیه زهم ماهی استشمام می‌شود به پزشک مراجعه کنید، چون می‌تواند علامت اختلال باکتریایی در واژن شما یا عفونتی در منی همسرتان باشد.

  علت ترشحات واژن در بارداری

واژن شما یک جای کثیف و ناخوشایند نیست که نیاز داشته باشد با روش‌های شدید، مرتبا آن را تمیز کنید

از لوبریکانت (روان کننده) استفاده نمی‌کنید؟ اشتباه می‌کنید
بررسی‌ها حاکی از آن هستند که بیش از ۶۵ درصد از خانمها برای لذتبخش‌تر کردن یا راحت‌تر کردن رابطه‌ی جنسی از روان کننده استفاده می‌کنند. این زنان ادعا می‌کنند رابطه‌ی جنسی‌شان با استفاده از لوبریکانت در مقایسه با زمانی که از آن استفاده نمی‌کنند، لذتبخش‌تر است.

لذت بردن از مقاربت مخصوصا با افزایش سن، اهمیت زیادی دارد زیرا این قدرت را دارد که روحیه را تقویت کند، دور کمر را کاهش بدهد و حتی طول عمر را بیشتر کند. معروف‌ترین عامل خشکی واژن یائسگی است اما سایر عوامل موثر شامل استرس، جت لگ، الکل، قرص‌های ضد بارداری و البته طولانی شدن رابطه‌ی جنسی می‌شود.

اگر از لوبریکانت استفاده می‌کنید، ترکیبات آن را بررسی کنید. لوبریکانت‌هایی که محلول در آب هستند انتخاب خوبی برای افزایش لذت و به هنگام استفاده از کاندوم به شمار می‌روند. لوبریکانت‌های محلول در روغن مانند روغن نارگیل به هنگام استفاده از کاندوم مناسب نیستند زیرا احتمال پارگی آن را افزایش می‌دهند. لوبریکانت‌های سیلیکونی برای رابطه‌ی جنسی طولانی مدت مناسبند. اگر مستعد عفونت هستید، حتما از انواع بدون گلیسرین آن استفاده کنید زیرا قندها می‌توانند موجب تکثیر عفونت مخمری در واژن شوند.

از تامپون درست استفاده کنید
درست است که بعد از استفاده از تامپون دست‌های‌تان را می‌شویید اما پیش از استفاده از آن چطور؟ دست‌های آلوده می‌توانند تامپون را هم آلوده کنند و این تامپون آلوده قرار است چهار تا هشت ساعت در واژن‌تان بماند. اگر پریود نیستید هرگز از تامپون استفاده نکنید زیرا وارد کردن تامپون زمانی که پریود نیستید باعث می‌شود ترشحات در واژن حبس شوند و pH آن را تغییر دهند و احتمال عفونت را بالا ببرند. ضمنا بعد از مدفوع حتما تامپون را عوض کنید. اگر این کار را نکنید، باکتریهای مقعد ممکن است به بند تامپون سرایت کرده و مجاری ادرار را آلوده کنند.


لطفا فقط لباس زیر نخی بپوشید
واژن شما نیاز دارد گاهی هوای تازه تنفس کند. محیط مرطوب و تنگ و تاریک می‌تواند مانع رسیدن هوا شود و عفونت مخمری یا عفونت باکتریایی ایجاد کند. لباس زیر تماما نخ یا حداقل با فاق نخی، بهترین انتخاب برای شماست. اگر مستعد عفونت هستید خوب است گاهی بدون لباس زیر بخوابید یا بعد از دوش گرفتن، واژن‌تان را کمی در معرض باد خنک سشوار قرار دهید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. همچنین توصیه می‌کنیم لباس باشگاه یا مایو را مدت طولانی به تن‌تان نگه ندارید.

پریودتان از خیلی چیزها تاثیر می‌گیرد
اگر پریود نشوید منطقی است که به بارداری‌تان مظنون شوید. اما اگر مرتبا قرص ضد بارداری مصرف می‌کنید یا رابطه‌ی جنسی ندارید، فاکتورهای دیگری می‌توانند زمان پریودتان را مختل کنند، مثلا استرس می‌تواند سیکل قاعدگی را متوقف کند.

دانشمندان اینگونه توضیح می‌دهند که؛ توقف سیکل قاعدگی به هنگام استرس، جزئی از تکامل است، استرس شما چه در مواجهه با یک شیر درنده باشد و چه در واکنش به پرداخت وثیقه، بدن و مغز شما، هورمون‌های تولید مثل‌تان را متوقف می‌کند تا شما در چنین شرایط دشوار و اضطراب برانگیزی، بچه‌دار نشوید. ورزش زیاد نیز اگر توسط بدن عامل استرس برانگیز تلقی شود می‌تواند پریود را متوقف کند.

نوشیدن الکل نیز بر سیکل قاعدگی اثر می‌گذارد؛ حتی نوشیدن مقداری از الکل که به کبد یا سایر اندامها آسیب نمی‌‌زند می‌تواند موجب بهم خوردن سیکل قاعدگی شود. سایر علت‌های ممکن در پریود غیرعادی: داروهای ضد افسردگی، کارهای شیفتی، پایین بودن میزان چربی بدن، افزایش وزن فوری، اختلال تیروئید و سیگار کشیدن.

واژن شما نیاز دارد گاهی هوای تازه تنفس کند

 

با بالا رفتن سن، شکل واژن تغییر می‌کند
واژن شما هم درست مانند بقیه قسمت‌‌های بدن‌تان، تغییر شکل و تغییر رنگ می‌دهد. در دهه‌ی بیست زندگی‌تان واژن شما ممکن است قابل رویت‌تر باشد اما لب‌های اطراف آن به مرور، نازک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند. چربیهای زیرپوستی در سراسر بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد.

در دهه‌ی سی زندگی‌تان، هورمون‌ها بواسطه‌ی بارداری تغییر می‌کنند یا افزایش سن می‌تواند باعث تیره شدن اطراف واژن شود. در دهه‌ی چهل زندگی‌تان، کاهش استروژن می‌تواند تعادل pH واژن را تغییر داده و انگیزه‌ای برای التهاب و نازک شدن و خشک شدن دیواره‌های واژن شود.

یکی از بهترین راههای حفظ سلامت واژن، داشتن رابطه‌‌های جنسی مکرر است. رابطه‌ی جنسی باعث نمی‌شود واژن کشیده‌تر شود و همانطور بماند، بلکه در اثر تحریک، واژن شل می‌شود و بعد از آن دوباره سفت خواهد شد و فرقی هم نمی‌کند هر چند وقت یکبار فعالیت جنسی داشته باشید.

داشتن چند زایمان می‌تواند باعث شود عضلات واژن خسته شده و دیگر نتوانند کاملا منقبض شوند. افزایش سن نیز همین تاثیر را دارد و به همین دلیل است که برخی از خانمها با افزایش سن، از شل شدن واژن خود شکایت دارند، چه سابقه‌ی زایمان داشته باشند و چه نه. تمرین کگل به سفت کردن این عضلات کمک می‌کند.

واژن‌تان را بهتر بشناسید
از یک آینه کمک بگیرید تا ببینید واژن‌تان دقیقا چه شکلی است و با آن بهتر آشنا شوید، در نتیجه خواهید توانست تغییرات ناگهانی را زودتر تشخیص داده و در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. گاهی ممکن است توده یا برآمدگی در واژن‌تان بوجود بیاید اما تا مدتها متوجه آن نشوید. برای معاینه‌ی واژن‌تان از یک آینه‌ی کوچک با دسته‌ی بلند و یک چراغ قوه استفاده کنید.

دست‌های‌تان را بشویید و روی زمین، کاناپه یا تختخواب بنشینید، پشت‌تان بالش بگذارید، لابیا، کلیتوریس، مجرای ادرار، دهانه‌ی واژن و دهانه‌ی مقعدتان را خوب بررسی کنید و اگر متوجه هر گونه مشکل یا چیز غیر عادی مثل زگیل یا ترشح بد بو شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: bartarinha.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.