"واچرخند"، بارش را از اصفهان گرفت


"واچرخند"، بارش را از اصفهان گرفت

  اخبار اجتماعی,خبرهای  اجتماعی ,هواشناسی

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: براساس آخرین خروجی مدل های پیش بینی هواشناسی، شرایط بهبود نسبی بارش در زمستان جاری نسبت به پاییز خواهیم داشت، اما توزیع بارش طی ماه های آینده، دارای ناهمگنی زمانی و مکانی خواهد بود. 

مجید بیجندی در گفت و گو با  ایسنا، اظهار کرد: در مجموع بارش ها در فصل زمستان کمتر از نرمال خواهد بود، اما کمبود ‌بارش ناشی از فصل پاییز، به صورت کم‌بارشی انباشته تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: معمولا الگوی جوی در فصل تابستان، به گونه‌ای است که در بالای جو یک واچرخند جنب حاره‌ای در خاورمیانه و به ویژه در کشور ما حاکم است و شکل‌گیری ابر و فعالیت سامانه بارشی را محدود می کند. این واچرخند (منطقه پرفشار دایره‌ای غیر منظم را که در آن جهت حرکت هوا مخالف جهتی است که در مراکز کم فشار موجود است) روی کشور عربستان و جنوب ایران شکل گرفته و مانع ایجاد سامانه بارشی می‌شود. اگرچه این پدیده به طور معمول در فصل پاییز ضعیف می‌شود، اما در پاییز ۹۶ واچرخند جنب حاره ‌ای قوی تر از حد نرمال و میانگین بلندمدت بود و طبیعتا در این شرایط مانع نفوذ سامانه‌های بارشی به عرض های جغرافیایی پایین تر به ویژه به قسمت‌های مرکزی نظیر اصفهان می شود.

 

بیجندی در مورد تاثیر ساخت و توسعه کوه‌های آجرپزی در دشت فیض آباد در شمال کاشان، بر پدیده گرد و غبار محلی و وزش ریزگردها افزود: عموما منابع آجرپزی و کوره پزی که در همجواری شهر قرار گرفته اند می توانند سبب انتقال ذرات گرد و غبار به شهر شوند که این انتقال بستگی به سرعت و جهت باد در منطقه دارد، در فصل تابستان جهت باد شمالی و شمال شرقی است و در مواقعی که از سرعت کافی برخوردار شد می توانند سبب انتقال ذرات به شهر و کاهش کیفیت هوا شود.

 

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در خصوص تاثیر ایجاد انبار نمک در نزدیکی مزارع کشاورزی و مناطق مسکونی بر شرایط آب و هوایی دشت کاشان تصریح کرد: انبارهای نمک که دارای سطح پوشش مناسب نباشند در فصل تابستان با توجه تغییر سمت بادها که عموماً شمالی است می توانند سبب انتقال ذرات نمک به مناطق مسکونی شود که حمل ذرات نمک بستگی به درشتی آنها دارد، عموماً ذرات درشت در محل و ذرات ریزتر می توانند در فاصله دورتر حمل شوند.

 

بیجندی با اشاره به شایعات تاثیر پارازیت بر بارندگی ادامه داد: این مساله شایعه ای بیش نیست که اساس و پایه علمی هم ندارد. برای مثل کشور ترکیه که به علت وضعیت جغرافیایی خاص یکی از پرباران ترین کشورهای منطقه خاورمیانه محسوب می شود، در سال آبی جاری با کاهش بارش ها، درگیر شدیدترین خشکسالی ۴۰ سال اخیر است. هم اکنون ۶۵ درصد ظرفیت سدهای اطراف شهر استانبول، ۲۰ درصد سدهای اطراف شهر آنکارا و ۳۴ درصد سدهای اطراف شهر ازمیر به عنوان سه شهر پرجمعیت ترکیه پر شده و این میزان ذخیره آبی در این موقع از سال، رقم پایینی محسوب می شود .هم چنین در سایر استان ها و مناطق ترکیه نیز وضعیت مشابهی در ذخیره سدها حاکم بوده و کمتر از نیمی از ظرفیت سدهای ترکیه تاکنون پر شده است.

 

وی با تاکید بر لزوم استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری گفت: با توجه به ذخایر موجود آبی و وضعیت خشکسالی هیدرولوژی شدید در منابع آبی این عوامل می تواند سبب کاهش تولید محصولات کشاورزی و سطح زیر کشت شود، لذا استفاده از روش های نوین در کشاورزی و تغییر الگو کشت در محصولات کشاورزی با توجه به اقلیم منطقه توصیه می شود.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.