واعظ‌ آشتیانی: فدراسیون فوتبال بسیار ضعیف است


واعظ‌ آشتیانی: فدراسیون فوتبال بسیار ضعیف است

اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,واعظ آشتیانی

ماجرای علی کریمی و فدراسیون فوتبال تمامی ندارد. اسطوره ٨ پرسپولیسی‌ها هفته گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مقابل محمدرضا ساکت نشست تا مناظره‌ای پیرامون مباحثی که درباره فساد در فوتبال مطرح کرده بود، برگزار شود. اینکه در این مناظره چه نتایجی حاصل شد شاید بهتر باشد مخاطبان درباره آن اظهارنظر کنند اما جدا از این مناظره بحث فساد در فوتبال مساله‌ای است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

اگر می‌خواهیم روزی فوتبالی داشته باشیم که به دور از مباحث حاشیه‌ای و همین طور فسادهای موجود به سوی پیشرفت حرکت کند، باید تلاش‌های زیاد و عزم جدی برای مبارزه با فساد در این پدیده جذاب وجود داشته باشد. علی کریمی اولین نفری نیست که به این مساله پرداخته و درباره آن صحبت کرده و قطعا آخرین نفر هم نخواهد بود اما به راستی آیا در فدراسیون فوتبال فساد سازمان یافته وجود دارد؟  

 

برای بررسی بیشتر این مساله با امیررضا واعظ‌ آشتیانی همکلام شدیم تا از زبان مدیرعامل سابق استقلال اطلاعاتی پیرامون این مساله کسب کنیم.

هفته گذشته میان محمدرضا ساکت و علی کریمی مناظره‌ای در برنامه‌ ٩٠ انجام شد تا مساله فساد در فوتبال بیش از پیش بررسی شود. این برنامه را تماشا کردید؟
ابتدا باید بگویم صحبت‌هایی که در برنامه ٩٠ مطرح شد، شبیه به یک مناظره نبود. صحبت‌هایی که مطرح شد هیچ شباهتی به مناظره نداشت و بیشتر یک گفت‌وگو بود. علی کریمی به برنامه ٩٠ آمد و مباحث و ابهامات موجود در فوتبال را مطرح کرد. اگر بنا بود که این موضوع مثل یک مناظره باشد، باید فردی به جای کریمی در این برنامه حاضر می‌شد که هم از تجربه و دانش مدیریت برخوردار باشد و هم موضوعاتی که مطرح می‌کرد را به دقت پیش می‌برد تا به نتیجه برسد نه اینکه از یک موضوع به موضوع دیگر برود و مشخص نشود اصلا مساله چیست. کریمی فقط به برنامه ٩٠ آمد و مباحثی را مطرح کرد تا افکار عمومی بدانند مساله‌ای وجود دارد.

 

مدیران فدراسیون فوتبال هم مثل همیشه پاسخی برای این مسائل نداشتند چرا که فردی که در مقابل‌شان قرار گرفته بود، از نظر اطلاعات آنقدر قوی نبود که بتواند وارد چلنج قدرتمندی شود؛ لذا من به این مباحثی که مطرح شد یک اتفاق رسانه‌ای می‌گویم نه یک مناظره. در این مناظره باید به دقت مسائل مالی و همین طور ابهاماتی که وجود داشت مطرح و بررسی می‌شد نه اینکه با طرح سوال مبحث دیگری ورود می‌شد. من فکر می‌کنم افکار عمومی پس از دیدن این برنامه از پاسخ‌های نماینده فدراسیون فوتبال قانع نشدند.

البته ما نمی‌خواهیم بیش از پیش به موضوع این مناظره بپردازیم. بلکه مساله اصلی ما این است که آیا به راستی در فدراسیون فوتبال فساد وجود دارد یا خیر؟
در هر صورت اتفاقاتی که مطرح است باید به آن رسیدگی شود. این واقعیت است که فدراسیون فوتبال به لحاظ مدیریتی بسیار ضعیف است و ناکارآمدی در سیستمش به وفور وجود دارد. اینکه آیا از نظر مالی مساله رخ داده باشد یا خیر از آن اطلاعی نداریم بلکه باید در این زمینه یک حسابرسی دقیق شود تا همه‌چیز مشخص شود. اگر هم تا به حال حسابرسی شده و شبهه‌ای وجود دارد دستگاه‌های نظارتی باید وارد شوند و به این موضوع رسیدگی و به همه مسائل بدون ملاحظه رسیدگی کنند. اگر هم اتفاق خاصی در مباحث مالی رخ نداده به صورت کاملا رسمی اعلام کنند تا همه از آن اطلاع داشته باشند. در این زمینه باید مستندات لازم ارایه شود و پاسخ‌های مناسب هم داده شود.

آیا می‌توان گفت در فدراسیون فوتبال از نظر مالی شفافیتی وجود ندارد؟
درباره این موضوع که همه سخن می‌گویند و می‌گویند که شفافیت وجود ندارد. مثلا در سازمان لیگ و اتفاقاتی که رخ داده کسی دقیقا نمی‌داند که چگونه یک شرکت آمد و اسپانسر تبلیغات دور زمین شد و چگونه کنار رفت. گویا خود آقایان هم در آن شرکت سهمی داشتند و شرکت پس از مدتی کنار رفت. برای من جای سوال است آن زمانی که من در باشگاه استقلال فعالیت می‌کردم وقتی به سازمان لیگ می‌رفتیم و می‌گفتیم بخشی از مطالبات‌مان را بدهید می‌گفتند پیشخور شده است. چطور ممکن است حق یک باشگاه پیشخور شود؟ این اتفاقات ناشی از چیست؟ چرا تیم‌های دیگر نمی‌توانستند پول‌های‌شان را پیش‌خور کنند و فقط برای یک تیم این اتفاق می‌افتاد. اینها شبهاتی است که باید به آن رسیدگی شود.

الان هم که هفته بیست و چهارم لیگ است اما هنوز شرکت پیمانکار تبلیغات دور زمین هیچ پولی به سازمان لیگ پرداخت نکرده است. درباره این موضوع هم نظری دارید؟
اگر شما به دوره زمان من مراجعه کنید می‌بینید که اینگونه مسائل همیشه وجود داشته است. امروز هم که هفته بیست و چهارم است و هیچ باشگاهی پولی دریافت نکرده است.

به نظر شما آیا سازمان لیگ نباید برای دراختیار قرار دادن تبلیغات دور زمین مزایده برگزار می‌کرد؟
از نظر قانونی باید چنین اتفاقی رخ می‌داد. البته فکر می‌کنم بازرسی کل کشور این حق را دارد که به این مساله ورود کند چرا که باشگاه‌های عضو سازمان لیگ که سهامدار این سازمان هستند بعضا دولتی‌اند. اگر یک شرکت دولتی نیم درصد در یک مجموعه خصوصی سهم داشته باشد، سازمان بازرسی کل کشور حق دارد به آن ورود و مباحث مالی را به دقت بررسی کند.

 

 

روزنامه اعتماد

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.