وابستگی زیاد کودکم ، چند راه موثر برای کاهش وابستگی کودک

یکی از سوالات که والدینی می پرسند، وابستگی زیاد فرزندانشان است، می گویند کودکم در حین بازی مدام نگاه می کند که ببیند مادر دور و برش است، یا نه. از خواب که بلند می شود مدام از والدین می پرسد. وقت خواب دوست دارد تا در کنار والدین خوابش ببرد، در اوج بازی مدام از والدین خود سراغ می گیرد. کسی می گفت حتی وقت دستشویی رفتن کودکم پشت در می ایستد و مدام من را صدا می زند.

کلیپ چند راه موثر برای کاهش وابستگی کودک

اما راه چاره چیست؟

راه حل اول:

ارتباط کلامی با کودک می تواند وابستگی کودک را به والدین کم کند. برای حل مشکل وابستگی مادر باید با فرزندش ارتباط کلامی داشته باشد . خصوصا موقع که مادر مشغول به کار است. (مثلا مادر موقعی که در آشپزخانه است با کودک خود حرف بزند تا کودک بفهمد که مادر بهش توجه دارد)

راه حل دوم:

والدین برای کودک ابزار سرگرمی مفید فراهم کنند؛ چرا بچه ای که بی کار باشد، وابستگی بیشتری به والدین دارد.

مادر ها با اعمال خود فرزندان رو به خودشون وابسته نکنند . مادر نباید مدام کنار کودک برود و بهش بگه که دستشویی نداری؟ خیس نکنی و………چرا که در این حالت کودک با خود می گوید؛ مادر به فکر من است٬ دیگر نیازی نیست من دستشویی بروم.

نیازهای اولیه مانند؛ خوردن٬ آشامیدن٬ خوابیدن و دفع کردن. نباید این ها را به کودک یاد آوری کرد. اگر کودک گرسنه باشد خودش باید غذا بخورد، نه این که با روش زور به او غذا داد. وقتی این برخورد را داشته باشیم و ما مدام به کودک یاد آوری کنیم٬ کودک حتی نیاز های اولیه خودش را با زحمت انجام می دهد. و دیگر به ما وابسته نیست. مثلا بگذارید کودک تا حد امکان خودش کارهای خودش را انجام دهد.

به یاد داشته باشید که بچه ها  هر چه سنشان بالاتر می رود٬ باید وابستگی شان کمتر شود. بچه ای که مثلا در کلاس اول در انجام تکالیف مدرسه وابسته به مادر باشه٬ تا آخر دبیرستان وابسته می مونه.

یا مثلا در مورد درس خواندن بچه ها والدین مدام به فرزند نگویند که  درستو خوندی یا تکلیفتو انجام دادی؟ این تذکرات مدام باعث میشه بچه درس نخونه و منتظر تذکر مادر بشه

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.