هیچ توجیهی برای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست/ آیا پای رانت خودروسازان داخلی در میان است؟


هیچ توجیهی برای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست/ آیا پای رانت خودروسازان داخلی در میان است؟

اخبار,اخبار بازار خودرو,خودروهای هیبریدی

چند روز پیش دولت تعرفه جدید واردات خودرو را اعلام کرد. این مصوبه افزایش تعرفه همه خودروها را نشان می‌دهد، خودروهای هیبریدی هم از این قاعده مستثنی نشده‌اند و تعرفه گمرکی این خودروها از ۲۵ تا ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است، در صورتی که پیش از این قرار بود خودروهای هیبریدی از امتیاز تعرفه ۴ درصدی برخوردار باشند. برخی‌ احتمال فشار خودروسازان داخلی را در مورد این تصمیم مطرح می‌کنند.

این روزها که آلودگی هوای کلانشهرها در کنار تمام مسائل حاشیه‌ساز، جای خودش را در افکار عمومی و رسانه‌ها حفظ کرده، هر مسئله‌ای که به این موضوع مربوط باشد می‌تواند جنجال‌ساز شود، نمونه‌اش طرح ترافیک جدیدی که شهرداری و شورای شهر قصد اجرای آن را دارند و البته موضوع تعرفه خودروهای هیبریدی. 

 

ماجرا از این قرار است که چند سال گذشته دولت دائماً تعرفه این دسته خودروهای خارجی را پایین و در حد ۵ درصد نگه می‌داشت تا واردات آنها افزایش پیدا کند و به این ترتیب به کاهش آلودگی هوای شهر کمک شود اما امسال اعلام شد که تعرفه خودروهای هیبریدی که به خودروهای برقی هم معروف هستند افزایش پیدا کرده و مانند بقیه خودروهای خارجی به ۵۰-۶۰ درصد رسیده است. این خبر واکنش‌های زیادی از سوی کسانی که دغدغه آلودگی هوا دارند به وجود آورد تا جایی محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت مجبور شد در این مورد توضیح بدهد اما توضیحی که خودش حاشیه‌ساز شد. 

 

او اعلام کرد چون خودروهای هیبریدی در سرعت پایین بنزین می‌سوزانند و در سرعت بالا برق مصرف می‌کنند، پس به درد رفع آلودگی تهران نمی‌خورد. این حرف سر و صدای زیای در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و کارشناسان اعلام کردند نوبخت عملکرد این خودروها را دقیقاً برعکس تشریح کرده است و به همین دلیل هم این خودروها کاملاً برای تهران مناسب هستند.

 

جبار کوچکی‌نژاد عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس درباره تصمیم جدید دولت و افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی به اعتمادآنلاین می‌گوید: «اینکه دولت تعرفه خودروهای هیبریدی را افزایش داده به نظر من خیلی عجیب است چون ما کاهش تعرفه را برای این خودروها تصویب کرده‌ایم».

 

او ادامه می‌دهد: «در مورد خودروهای هیبریدی قرار بود تخفیف‌های نقدی در عوارض و ارائه طرح ترافیک رایگان در کلان‌شهرها در نظر گرفته شود. اصلاً قرار نبود برای خودروهای هیبریدی این مقدار عوارض و تعرفه ایجاد کنند.»

 

کوچکی‌نژاد می‌گوید: «ارائه تسهیلات برای خودروهای برقی و الکترونیکی فقط در کشور ما انجام نمی‌شود بلکه در همه دنیا کاهش عوارض و تعرفه را برای تشویق به استفاده از این خودروها قرار می‌دهند.»

 

سعید متصدی، معاون سابق سازمان محیط زیست هم در این‌باره به اعتمادآنلاین می‌گوید: «مهم‌ترین ویژگی خودروهای هیبریدی و برقی این است که به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند. همه دنیا هم روی این موضوع تاکید دارند و درباره تأثیر استفاده از این خودروها بر آلودگی هوا بحثی وجود ندارد و فکر می‌کنم نیازی به توضیح نیست.»

 

 او ادامه می‌دهد: «باید توجه داشت که وجود تسهیلات و کاهش تعرفه این خودروها برای کمک به محیط زیست است و هیچ ارتباطی به قیمت آنها و لوکس بودن خودروها ندارد. ما هنوز نمی‌توانیم این خودروها را در کشور بسازیم در نتیجه نمی‌توان گفت واردات آنها به بازار خودروهای اینچنینی در کشور صدمه می زند و موجب تضعیف تولیدات داخلی می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که هیچ توجیهی برای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست.»

 

یکی از بهانه‌های مسئولان برای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی قیمت بالای آنها است، برخی می گویند کسانی که از خودورهای هیبریدی استفاده می‌کنند دیگر قیمت عوارض و طرح ترافیک برایشان اهمیتی ندارد اما برخی از جمله بهرام پارسایی، دیگر نماینده مجلس گفته است که پای رانت خودروسازان داخلی در میان است. 

 

با همه اینها کوچکی‌نژاد از پیگیری برگرداندن این تسهیلات خبر می‌دهد و می‌گوید: «هرچند فعلاً هیچ کاری انجام نشده؛ اما باید برای اجرای گزینه‌ها بررسی دوباره انجام شود. همچنین پیگیری لازم برای اصلاح مصوبه تعرفه جدید از سوی مجلس انجام می‌شود.»

 

اعتمادآنلاین

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.