هفته ای یک بار پوست تان را بسایید


هفته ای یک بار پوست تان را بسایید

اسکراب صورت

اسکراب به معنای ساییدن و برداشتن لایه‌های سطحی پوست است‎

 

اسکراب به معنای ساییدن و برداشتن لایه‌های سطحی پوست است. اسکراب با توجه به نوع پوست، معمولا هفته‌ای یک یا دو مرتبه انجام می‌شود و انجام روزانه آن به پوست آسیب می‌رساند.

 

اسکراب پوست، سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می کند و آلودگی‌ها را از منافذ پوست خارج کرده و پوست را نرم و لطیف می‌کند.

 

با اسکراب و زدودن آلودگی‌ها از سطح پوست، کرم چین و چروک، کرم صورت یا محلول ضد آکنه شما موثرتر از قبل عمل خواهد کرد، زیرا اجازه نفوذ به زیر سلول‌های پوستی داده می شود و سلول‌های مرده مانع رسیدن و جذب مواد مغذی به پوست نخواهند بود.

 

دکتر انشاییه ، متخصص پوست و مو با بیان اینکه در حال حاضر برخی اسکراب‌ها به صورت شوینده‌هایی حاوی ذرات زبر در بازار موجود است، گفت: 

 

«این ذرات زبر بیشتر از هسته زرد آلو تشکیل شده‌اند. افراد به صورت حرکات دورانی پوست خود را با این اسکراب‌ها می‌شویند و این دانه‌های ریز و زبر پوست را تمیز کرده و به باز شدن منافذ پوست کمک می‌کنند. در گذشته از سفیداب‌ برای لایه برداری سطحی پوست استفاده می شد.

 

اسکراب با توجه به نوع پوست، معمولا هفته‌ای یک یا دو مرتبه انجام می‌شود و اسکراب روزانه به پوست آسیب می‌رساند.

 

اسکراب پوست به معنای لایه برداری سطحی پوست (لایه‌های شاخی و سلول‌های مرده پوست) است که با لایه برداری متفاوت است. لایه برداری کلمه‌ای عام است که شامل لایه‌های عمقی‌تر پوست نیز می‌شود. البته لایه برداری‌های عمیق پوست باید توسط پزشک انجام شود و افراد نباید خودسرانه اقدام به این نوع لایه‌برداری کنند.

 

بهتر است از کرم‌های لایه‌بردار تحت نظر پزشک متخصص استفاده کنید، زیرا در بسیاری مواقع اصلا نیازی به استفاده از لایه‌بردارها نیست و باید دید که پزشک متخصص پوست تشخیص استفاده از کدام لایه بردار را می‌دهد.»

 

روش صحیح اسکراب پوست

محصول مناسب اسکراب پوست را تهیه کنید

همیشه بهترین اسکراب را انتخاب کنید. البته این به معنای گران‌ترین نوع نیست، بلکه منظور مناسب‌ترین آنها، برای پوست شماست. امروزه تنوع بسیار زیادی از اسکراب ها در فروشگاه ها وجود دارد که انتخاب اسکراب مناسب از بین همه آنها دشوار به نظر می رسد. 

 

شاید مجبور شوید چند محصول مختلف را امتحان کنید تا اینکه متوجه شوید کدام برای پوست شما مناسب‌تر است. شما باید دو نوع اسکراب تهیه کنید: یکی برای صورت تان و دیگری برای کل بدن تان. داروخانه بهترین جایی است که می توانید اسکراب مناسب پوست تان را از آنجا تهیه کنید.

 

اسکراب را در حمام بگذارید

اسکراب خود را در حمام نزدیک دوش یا وان بگذارید. فقط در این صورت فراموش نمی‌کنید که از آن استفاده کنید و در نتیجه درخشش پوست تان هم حفظ خواهد شد.

 

اسکراب را بر روی پوست مرطوب استفاده کنید

قبل از استفاده از اسکراب، پوست تان را خیس کنید. این کار به همه ترکیبات موجود در اسکراب اجازه می دهید که با پوست صورت و بدن تان تماس برقرار کنند، بنابراین پوستتان را بسیار نرم و لطیف می کند. 

 

آرام اسکراب کنید

اسکراب را به پوست بمالید و پوست خود را به آرامی ماساژ دهید. از ماساژ دادن محکم جدا خودداری کنید و مراقب باشید که مواد اسکراب به اطراف چشم‌ها مالیده نشود. نقاطی از صورت که می‌توان کمی محکم‌تر ماساژ داد، شامل پیشانی، بینی و چانه می‌باشند. 

 

اسکراب را به صورت دورانی بمالید

اسکراب را با ماساژهای دورانی کوچک بر روی پوست شروع کنید و هیچ نقطه ای از پوستتان را جا نگذارید. اسکراب را از صورتتان شروع کنید و بعد کم کم همه بدنتان را اسکراب نمایید. زیر زانوها و آرنج هایتان را فراموش نکنید. برای قسمت های بزرگ بدن می توانید از ماساژهای دورانی بزرگ استفاده کنید.

 

حواستان به نقاطی که اسکراب می کنید باشد

هنگام اسکراب پوستتان حواستان به نقاط حساس بدن مانند سینه ها و پایین تنه، گردن و صورتتان باشد. پوست این مناطق حساس تر می باشند، پس باید این مناطق را آرام تر ماساژ دهید. فشار بیشتری را بر روی پوست زانوها، آرنج ها و پاها وارد کنید، زیرا پوست این نقاط از بدن کلفت تر می باشند.

 

از لیفه استفاده کنید

در مواردی که پوستتان بسیار ضخیم و کلفت است، اسکراب را همراه لیفه بر روی پوستتان ماساژ دهید تا نتیجه بهتری از آن بگیرید. اگر چه لیفه چیزی شبیه اسفنج است (تصویر بالا)، ولی بافت آن ضخیم تر از اسفنج می باشد و هنگامی که خیس است مانند اسفنج نرم نمی شود. لیفه را می توانید از داروخانه ها و یا جایی که وسایل حمام می فروشند تهیه کنید.

 

اسکراب را بشویید

وقتی اسکراب بدن تان تمام شد، آن را برای مدت طولانی روی پوستتان نگذارید، زیرا پوست تان بسیار خشک و دچار خارش می شود.

 

لذا پوست خود را خوب بشویید. مطمئن شوید که تمام مواد اسکراب از پوست شما پاک شده است. هنگامی که تمامی مواد کاملا شسته شود، پوستی لطیف و نرم خواهید داشت.

 

پوست خود را خشک کنید

پوست خود را با حوله‌ای نرم و خیلی آرام خشک کنید و با محصولاتی که روزانه برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنید، ادامه دهید.

 

از لوسیون استفاده کنید

بعد از اسکراب پوست، مقدار زیادی لوسیون را بر روی پوست تان بمالید. از کرم صورت نیز بر روی صورت و گردن تان استفاده کنید. لوسیون را باید مسقیما بعد از اسکراب استفاده کنید. به این طریق صورت تان مرطوب شده و دچار خشکی نمی شود.

 

هشدارها

– برخی مواقع در آرایشگاه‌ها لایه‌بردای عمیق انجام می‌شود که این عمل اشتباه است.

– به پیشنهاد دوستان یا از روی تبلیغات از لایه بردارها استفاده نکنید، زیرا در این حالت پوست آسیب‌پذیر می‌شود.

– به یاد داشته باشید که اسکراب، تفریح و سرگرمی نیست و اگر با دقت و به درستی صورت نپذیرد، آسیب‌های جدی به پوست وارد می‌آورد. برخی از افراد با استفاده افراطی و خشن از اسکراب‌ها باعث صدمات و خراش‌ پوست می شوند.

– برای تاثیر بیشتر، با پوست خود با ملایمت و به دور از هر گونه خشونتی رفتار کنید. تاثیر لایه‌برداری در دراز مدت و با صبر حاصل می‌شود، نه با شدت و سرعت. با استفاده افراطی از اسکراب‌ها، پوست حالت جمع‌شدگی به خود گرفته و در موارد وخیم‌تر، پوست بسیار نازک و شکننده خواهد شد.

– از اسکراب فقط یک‌ یا دو بار در هفته استفاده نمایید. استفاده هر روزه از آن، منجر به آسیب‌های پوستی خواهد شد، پوست شما خشک و خشن شده و اگر دارای پوستی حساس باشید، قطعا نتایج بدتری حاصل می‌شود.

– بعد از زدودن موهای بدن، از اسکراب کردن خودداری کنید، زیرا بعد از تمیز کردن موهای بدن، پوست به شدت حساس شده و در معرض خطر سوزش قرار می‌گیرد.

– همیشه بعد از لایه‌برداری و زدودن سلول‌های مرده از سطح پوست، از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید (غیر از شب)، زیرا پوست نسبت به نور واکنش نشان خواهد داد.

 

منبع: تبیان

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.