هشدار در خصوص تحرکات علیه بخشنامه «ضدفساد» نجفی در مناطق/ لغو مصوبه برج باغ بزودی


هشدار در خصوص تحرکات علیه بخشنامه «ضدفساد» نجفی در مناطق/ لغو مصوبه برج باغ بزودی

  اخبار اجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,شورای شهر تهران

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نسبت به برخی تحرکات در مناطق علیه بخشنامه ضد فساد نجفی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، محمد سالاری امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برگزار شد با بیان اینکه کمیسیون معماری و شهرسازی در جلسات ابتدایی شروع به کار، راهبردها و اولویت‌های خود را برای دوره جدید تدوین کردند.

 

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که متاسفانه یکی از مهمترین ماموریت‌های شهرداری در حوزه شهرسازی همان بحث تحقق طرح جامع و تفصیلی است که مورد غفلت قرار گرفته و تکالیف زیادی محقق نشده است، گفت: علیرغم اینکه در دوره قبلی شورا و مدیریت شهری بارها تذکر و هشدار دادیم که به طرح جامع و تفصیلی بی توجهی می‌شود اما باز هم شاهد هستیم که قسمت زیادی از این مصوبه سند بالادستی اجرایی نشده و مغفول مانده است.

 

هشدار در خصوص تحرکات بخشنامه ضد فساد نجفی در مناطق

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه همچنین بررسی‌ها نشان داد که اساسا نه تنها مدیریت یکپارچه در شهر نداریم بلکه در حوزه‌های مختلف همچون شهرسازی نیز مدیریت هماهنگ نیست و شاهد موازی کاری زیادی در بخش‌های مختلف هستیم به عنوان مثال سازمان توسعه فضای فرهنگی، سازمان زیباسازی و … ماموریت‌های ساخت و ساز دارند .

 

وی با بیان اینکه متاسفانه بعد از ابلاغ طرح تفصیلی شاهد بودیم که تصمیمات و توافقاتی در شوراهای معماری اتخاذ می‌شود که مغایرت زیادی با اسناد بالادستی شهرسازی و معماری دارد، گفت: در همین راستا خواهان هوشمندسازی خدمات در حوزه معماری و شهرسازی بودیم که طی ماه‌های آینده باید تمامی خدمات این حوزه هوشمند شود تا بتوانیم به یک شفافیت در این حوزه برسیم.

 

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات مدیریت شهری جدید صدور بخشنامه توقف فعالیت‌های شوراهای معماری مناطق از سوی شهردار تهران بود،‌گفت: بیشترین رانت و فساد در این شوراها رخ می‌داد که با بخشنامه شهردار تهران این تصمیمات صرفا تحت نظر شهردار منطقه انجام می‌شود. هر چند که اخیرا متوجه شدیم به موجبات اعتراضات شهرداران برخی رویه‌ها به حالت قبل بر می‌گردد که هشدار می‌دهیم هیچ شخصی حق ندارد که با ایجاد یک رویه جدید در مناطق بخشنامه ضد فساد شهردار را از محتوا تهی کند و درخواست‌هایی در این زمینه انجام شده است که با آن مخالفت خواهیم کرد.

 

ساخت ۲۳۹ ساختمان بلندمرتبه بر روی گسل

 

سالاری با بیان اینکه در راستای ایمن سازی کالبد شهری تهران و در راستای اجرای مقررات مبحث ۲۲ کارگروهی تهیه شده است، گفت: طرحی در کمیسیون معماری و شهرسازی تهیه شده که برساس آن ساختمان‌های بلندمرتبه شناسایی و برای ایمن سازی آن برنامه کاملی ارائه شود.

 

وی اضافه کرد که همچنین در خصوص پاساژهای ناایمن به خصوص در هسته مرکزی شهر به شدت نظارت خواهیم کرد تا این پاساژها که مکان‌های عمومی هستند خطرزدایی و ایمن‌سازی شوند که خوشبختانه رقابت خوبی بین شهرداران مناطق ایجاد شده و نهضت تعطیلی پاساژهای ناایمن شروع شده است.

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین از تدقیق نقشه گسلی تهران بر روی طرح تفصیلی خبر داد و گفت: به صورت جدی این مسئله را پیگیری خواهیم کرد و از این پس مجوز ساخت و ساز بر روی گسل‌ها به خصوص ساخت ساختمان‌های پر اهمیت داده نمی‌شود. چرا که در حال حاضر ۲۳۹ ساختمان بلندمرتبه یعنی بالای ۱۲ طبقه روی گسل ساخته شده است که این ساختمان‌ها باید شناسایی و ایمن سازی شود.

 

فعالیت مجدد نهاد مطالعات توسعه شهری

 

وی با بیان اینکه حل مشکل بافت فرسوده یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری است، گفت: قرار است به یک مدل در نحوه بازسازی بافت‌های فرسوده و همچنین ارائه بسته‌های تشویقی معنادار و موثر در راستای احیاء بافت فرسوده با کمک دولت برسیم و امیدواریم در این زمینه همراهی دولت شعاری نباشد. چرا که در این سال‌ها، دولت‌ها در زمینه ارائه وام‌های بلندمدت کم بهره و ارائه سایر خدمات همکاری زیادی نکرده‌اند و این در حالیست که روز گذشته آقای نوبخت سخنگوی دولت وعده داده بود که با نوسازی بافت فرسوده هم اشتغال افزایش می‌یابد و هم پرداخت‌ها در این زمینه افزایش می‌یابد که امیدواریم صحبت‌هایشان به مانند قبل نباشد و کمک کنند.

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از شهردار تهران و معاون شهرسازی شهرداری نیز درخواست کرد که هر سال آمار عملیاتی خود را در خصوص نوسازی بافت فرسوده ارائه کنند و اگر نتوانیم کار مهمی انجام دهیم مردم تهران، ما(اعضای شورای شهر)، شهرداری و دولت را نخواهند بخشید و باید اقدامات زیادی در این زمینه اندیشیده شود.

 

سالاری با بیان اینکه یکی از مهمترین تصمیمات که در تعامل با وزارت راه و شهرسازی انجام شده، بحث فعالیت مجدد نهاد مطالعات توسعه شهری است، گفت: ایجاد این نهاد در طرح تفصیلی نیز دیده شده و قرار بود این نهاد پایش و هماهنگی طرح را بر عهده گیرد که متاسفانه در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد یکطرفه منحل شد و امیدواریم بزودی شاهد شکل گیری این نهاد باشیم که با رویکرد آسیب شناسانه نسبت به گذشته فعالیت کند.

 

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی باید مورد بازنگری قرار گیرد و استارت آن هم زده شده است، گفت: در قالب یک طرح از شهرداری خواسته‌ایم که در خصوص میزان تحقق طرح تفصیلی گزارشی ارائه دهد که منتظر این گزارش هستیم.

 

ساخت ۱۴ طبقه بدون پروانه در منطقه ۲۲

برخورد با تخلف پالادیوم در احداث تونل و پل

وی با بیان اینکه مقابله با تخلفات رویکرد اصلی مدیریت شهری جدید است، گفت: دو پروژه بزرگ مقیاس در منطقه ۲۲ در حال ساخت است که در یکی از این پروژه‌ها ۱۴ طبقه ساختمان بدون پروانه ساخته شده و مالک بعد از ساخت پروانه گرفته است و میزان عوارضی که نصیب شهرداری شده یک سوم عوارض قانونی بوده و این در حالیست که فرآیند احداث ساختمان نیز متخلفانه بوده و باید با مسببان این مسئله برخورد قانونی شود.

 

وی در اشاره به مسئله تخلف پاساژ پالادیوم اشاره کرد و گفت: در همین دوره مدیریت شهری موضوع تخلف پاساژ پالادیوم را مطرح کردیم چرا که مالک این پاساژ در ضلع جنوبی ساختمان مجتمع تجاری خود یک زمینی را با هدف تامین پارکینگ خریداری کرده بود

 

اما پس از مدتی تصمیم می‌گیرد که این زمین را هم به مجتمع تجاری بدل کند و در این بین با سوء استفاده از دوره گذار در مدیریت شهری طبق هماهنگی با شهرداری وقت منطقه یک تونل زیرزمینی و یک پل هوایی که از زیر و روی شارع عمومی می‌گذرد را تاسیس می‌کند که انتظار داشتیم آقایان تاجیک اسماعیلی شهردار وقت منطقه یک و نجفی شهردار تهران نسبت به جمع‌آوری این اقدام متخلفانه اقدام کنند و امروز هم در جلسه کاری به ریاست شورا و معاون امور مناطق شهرداری هشدار دادند که اگر این مسئله را جمع‌آوری نکنید با خبرنگارها به آنجا می‌رویم و اعتراض‌مان را به شکل دیگری نشان می‌دهیم و این در حالیست که اصل ساخت این پاساژ مشکل دارد چرا که این زمین باغ بوده اما دیوان عدالت اداری رای شورا مبنی بر باغ بودن را ابطال می‌کند و این درست نیست که مالکی برای افزایش ارزش افزوده ملکش تونلی از زیر خیابان و پلی در فراز خیابان ایجاد کند.

 

بزودی شاهد لغو مصوبه برج باغ خواهیم بود

 

سالاری با بیان اینکه هر توافقی که مغایر با طرح تفصیلی باشد غیر قانونی است گفت: این مسائل جملگی رانت هستند و اگر ساخت تونل و پل برای این مالک آزاد و قانونی است چرا مسئولان امر آن را در قانون نمی‌آورند تا هر کسی که خواست پل یا تونلی برای خود ایجاد کند.

 

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه بزودی شاهد لغو مصوبه برج باغ خواهیم بود گفت: معتقدیم اگر از این باغ‌های مانده هم حفاظت نشود در ماه‌های آتی آنها هم از بین می‌روند و از آنجایی که برج باغ در اسناد شورای عالی معماری و شهرسازی هم دیده شده، باید رایزنی‌های بیشتری صورت گیرد تا این موضوع در اسناد بالادستی هم ملغی شود.

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان اینکه رویکرد ما توقف مال سازی در تهران بدون پیوست مطالعاتی است، گفت: با مردم عهد بستیم که اگر اشکالی دیدیم اعلام کنیم و انتقاد من از مدیریت فعلی شهری این است که بعد از چهار ماه هنوز انسجام کامل بین ستاد و صف ایجاد نشده، به گونه ای که بسیاری از شهرداران مناطق می‌گویند که با ما تماس گرفته نشده و بلاتکلیف هستیم که برنامه چه خواهد بود؟ این در حالیست که باید فرآیند انتصابات به سرعت تکمیل شود تا شهرداران و کارمندان بدانند که قرار است چه چشم اندازی داشته باشند.

 

وی در مورد برخی تحرکات علیه بخشنامه ضد فساد نجفی، گفت: مشخص بود که با ابلاغ این بخشنامه رویکرد درآمدزایی صرف در مناطق که در طول مدیریت قبلی نهادینه شده بود تغییر می‌کند و شهرداران مناطق نیز نگران درآمد هستند و از سویی دیگر مدیریت فعلی وارث بدهی‌های زیادی است اما نمایندگان مردم در شورا و شهرداری قول دادند که به سمت اصلاح رویه غلط گذشته گام برخواهند داشت و نباید اعتراضات و قفل شدن‌ها مسیر را به سمت قبل بر گرداند و بخشنامه نجفی باید به طور کامل اجرا شود. هر چند که نمی‌شود با یک بخشنامه نسخه واحدی برای شهر پیچید و باید پرونده‌ها بررسی شود.

 

سالاری همچنین با اشاره به اختصاصی کردن معابر از سوی برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها گفت: خیابان‌ها عرصه عمومی شهر هستند و نباید توسط یک شرکت یا سازمان تصرف شوند.

 

وی همچنین در خصوص وضعیت گسل‌های تهران و ساخت و ساز بر روی آنها گفت: متاسفانه تا سال ۹۵ نقشه‌های گسلی شهر تهران تدقیق نشده بود و تا سال ۹۵ ساخت و سازهای زیادی بر روی گسل‌ها انجام شده است و این ۲۳۹ برجی که اعلام کرده‌ام نیز مربوط به سال قبل از ۹۵ است اما باید آئین‌نامه‌هایی برای ساخت و ساز ایمن بر روی گسل‌ها وجود داشته باشد که نمی‌توان با اطمینان از بخشنامه‌های موجود صحبت کرد.

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا همچنین در خصوص چگونگی نوسازی بافت فرسوده در تهران گفت: برای نوسازی بافت‌های فرسوده مدل پارسلی یا بلوک شهری را پیشنهاد می‌دهند اما مسئله این است که باید در مورد کمک دولت نیز به یک اطمینانی برسیم.

 

وی همچنین در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا متخلفان هنوز در مجموعه شهرداری فعال هستند و حتی ترفیع می‌گیرند، گفت: یکی از مهمترین مسائل این است که با تصمیم سازان و تصمیم گیرانی که مغایر اسناد بالادستی رای می‌دهند برخورد شود که نمی‌شود و به نظرم نباید با سرمایه گذار که تنها متقاضی سرمایه گذاری است برخورد شود.

 

وی با بیان اینکه با آمدن فضای مجازی رکن چهارم دموکراسی کامل شد و محاکمه درفضاهای مجازی انجام می‌شود، گفت: در منطقه ۲۲، ۱۴ ساختمان بدون کسب پروانه ساخت ساخته شده و وقتی که به بازدید از این تخلف پرداختم متوجه شدم که فردی که کنار دست من ایستاده این تخلف واضح را امضاء کرده است و وقتی از او پرسیدیم که چرا این کار را کردی، گفت که اگر این امضاء را نمی‌کردم عزل می‌شدم و حالا همان شخص می‌خواهد معاون شود در صورتیکه بغل گوش ما ایستاده بود و حتی تعاونی مسکن شورای شهر قرار بود ۲۱ طبقه بسازد اما ۲۴ طبقه ساخته و ۹۰۰ متر تجاری اضافه کرده است و به نظر شما افرادی که این تخلف را تصویب کرده‌اند الان کجا هستند؟

 

سالاری با بیان اینکه اگر با تخلف برخورد نکنیم مردم ما را نمی‌بخشند، در عین حال گفت: پرداختن مداوم به گذشته و در گذشته ماندن مدیران شهری درست نیست و مدیران فعلی باید به فکر آینده و مطالبات مردم باشد.

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در پاسخ به این سوال که آیا شهردار تهران از ترفیع متخلفان خبر دارد، گفت: دیدید که در موضوع قطع درختان منطقه یک شهردار تهران، شهردار ناحیه را عزل کرد و با اتفاقات اینچنینی به شدت برخورد می‌کند.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.