هسر خوب یا خواستگار چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

هسر خوب

خصوصیات یک همسر خوب چه چیزهایی می تواند باشد. پیشنهاد می کنیم به کلیپ زیر نگاه کنید

کلیپ دوم


و بر طبق حدیث، قلب خانه خداست ولى اسکان دادن و مهمان پذیرى بر عهده خود انسان است که در حرم و خانه الهى، از دشمنانش پذیرائى کند، اینجا محل بحث و تحقیق است چطور و چگونه این مسئله صورت مى گیرد، چرا و به چه علت یکى از آنها را برمى گزیند!؟ آیا آلودگى و یا طهارت روح و قلب نقش کلیدى ندارند؟ اگر قلب در طهارت خود باقى نماند چگونه مى تواند به نزول فرشتگان و روح مقدّس و آیات آسمانى علاقه مند شده و در تعقیب آنها باشد و هنگامى که در آلودگى کامل قرار گرفت بى تردید در جهت مخالف مصالح خود گام برداشته و به همرنگ و هماهنگان خود تمایل پیدا مى کند به فرمایش حضرت على (علیه السلام)
هماى عشق در خلوت دل، ص: ۵۱
[الجاهِل یمیلُ الی شکله «۱»]
جاهل به همانند خود میل پیدا مى‏کند، و یا در آیه [قُل کُلُّ یَعْمَلُ علی شاکِلَته «۲»
]، اى پیامبر بگو، هرکس مطابق نیّت و فضاى درونش عمل مى کند، [شاکِلَه] به معناى هم شکل است عمل هر کسى به شکل باطن اوست، در این برج مراقب یکى از دو چیزى که انسان انتخاب مى کند فعالیت خود را شروع مى نماید:

یک همسر مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

لزوم مشاوره در ازدواج ( قسمت نوزدهم )

 

یک همسر مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

 

 

راهنمایی و مشاوره برای انتخاب همسر مناسب

برای آن که معیارهای مناسبی برای انتخاب همسر در دست باشد ، به پاره ای از ویژگی های یک همسر شایسته اشاره می شود:

 

خصوصیات شوهر  شایسته۱- دیانت و تقوی:شوهری که متدین و با تقوی باشد، حقوق همسرش را حفظ می کند و هیچ گاه در پی هوس های نامشروع  نیست، به او احترام می گذارد و از هرگونه ستم احتراز ( دوری ) می کند.

امام باقر(ع) می فرمایند: ” شایستگی داماد در تقوا و دیانت و امانت او نهفته است؛ هر کس واجد این شرایط باشد درخواست وی را بپذیرید.”

۲– حسن خلق:یکی از ویژگی های شوهر شایسته آن است که از نظراخلاقی مهربان، خوشرو و نسبت به همسرش دوستی مخلص باشد.

حضرت رسول ( ص ) می فرمایند : هرگاه فردی به خواستگاری دخترتان آمد که از نظر دین و اخلاق شما را راضی می کرد دخترتان را به ازدواج او در آورید.

۳- فعّال و تلاشگر: شوهر باید برای تأمین نیازمندی های مادی و معنوی خانواده اش کوشش و فعالیت نماید. بدترین شوهر کسی است که در خانه بنشیند و همسرش را برای تهیه مایحتاج خانه به کار وا دارد.

۴- عفّت زبان :

بیان ، یکی از عوامل تشکیل دهنده شخصیت است. کسی که در گفتار با کلمات توهین آمیز و فحش و ناسزا دیگران را بیازارد، عفت زبان ندارد. چنین فردی قبل از هر کس همسرش را مورد حمله قرار می دهد و در برابر هر چیزی که مطابق میلش نباشد به ناسزاگویی می پردازد. بنابراین ، داشتن عفت زبان یکی از خصوصیات یک شوهر شایسته است.

یک همسر مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

۵- سخاوت :

فردی که خِسّت و بخل را بر خود و دیگران روا دارد ، شوهر خوبی نخواهد بود. بخشش و فراهم کردن رفاه و توسعه دادن به زندگی خانواده از طریق مال حلال و دست و دل باز بودن، از خصوصیات یک شوهر خوب است. تهیه هدیه و کادو برای همسر از اعمالی است که یک شوهر شایسته به مناسبت های مختلف انجام می دهد.

۶- مهمان نوازی :

مردی که نان خانه اش را کسی ندیده و درِ منزلش را به روی دوستان و اقوام ببندد، همسر خوبی نخواهد بود. این مرد باید بداند همسرش که در خانه پدر و مادر بزرگ شده و با خویشاوندانش معاشرت و رفت و آمد داشته ، نمی تواند با آنان قطع رابطه کند. بنابراین مهمان نوازی و معاشرت با خویشاوندان از صفات یک شوهر خوب است.

۷- آراستگی :

همانطور که شوهر متوقع است  همسرش آراسته باشد ، خودش نیز باید به وضع ظاهرش برسد و از نظر لباس و نظافت دقت کافی بنماید. خیلی از مردان به وضع ظاهر خود توجه ندارند و همیشه مورد انتقاد و اعتراض همسر خود قرار می گیرند.

۸- امین بودن :

مرد باید از هرگونه پنهان کاری  یا عدم صداقت با همسرش بری باشد؛ زن ، امین او و او ، امین زن باشد. در این صورت است که زندگی ، سعادت و خوشبختی را به دنبال خواهد داشت.

۹- اصالت و نجابت خانوادگی :

از ویژگی هایی که در شوهر اهمیت خاص دارد ، یکیوراثت و دیگریمحیط است که اصالت خانوادگی هر دو را در بر دارد. بنابراین دختران باید در نظر داشته باشند فردی را به شوهری برگزینند که از یک خانواده نجیب و خوشنام بوده و در یک محیط خانوادگی سالم بزرگ شده باشد.

یک همسر مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

۱۰- عاقل و خردمند :

یکی از ویژگی های شوهر شایسته ، داشتن هوش و ذکاوت کافی و تخصص است. چنین شوهری آموزش لازم برای اشتغال به کسب حلال را دیده؛ و هر اندازه علم و کمالش بیشتر، و هوش  و درایتش زیادتر باشد ، شایسته تر خواهد بود.خلاصه می توان گفت کهزن باید از ازدواج با مردی که دارای ضد ارزش های زیر است، خودداری کند.

۱- شرابخوار ؛

۲- بد اخلاق ؛

۳- بد چشم و بی بند و بار؛

۴- بدبین (“سوء ظن” ،  نه “غیرت”) ؛

۵- خسیس ؛

۶- بدون احساس مسئولیت ؛

۷- تنبل؛

۸- سفیه و ناهنجار؛

یک همسر مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

 

خصوصیات زن شایسته

۱- هماهنگی با شوهر

برای حفظ هر نظامی هماهنگی ضروری است. بنابراین چنانچه زن با شوهر هماهنگی نداشته باشد و از او تبعیت ننماید ، نظام خانواده به هم خواهد خورد. بدیهی است هماهنگی زن با شوهر در اموری است که خارج از منطق و وظیفه نباشد ، و متقابلاً شوهر نیز باید در این هماهنگی، مقابله به مثل نماید.

۲- تمکین و تأمین نیاز جنسی :

یکی از انگیزه های مهم در ازدواج نیاز جنسی است که ضرورت دارد طرفین در ارضای این نیاز اقدام کنند.۳- زینت و آرایش برای شوهر :زن باید برای جلب توجه شوهر به نظافت و آرایش خود برسد و لباس آراسته بپوشد. انجام این امر به قدری مهم است که در بعضی از موارد به از هم پاشیدگی اساس خانواده می انجامد. در اینجا لازم به یادآوری است که هیچ شوهری از زنی که برای دیگران خودآرایی و خودنمایی کند، خوشش نمی آید.

۴- داشتن پوشش مناسب

: زنان باید بدن خود را از نامحرم بپوشانند. یکی از عللی که در غرب بنیان خانواده  را سست کرده و از هم گسیخته ، خودنمایی زنان با بدن های عریان است. مردان ایرانی ،حتی افراد بی بند و بار و به اصطلاح متجدد، زنی را که با اندام بدون پوشش و لباس های کوتاه و تنگ در برابر نامحرم ظاهر شود، برای همسری نمی پسندند.

۵- داشتن جمال و کمال :

زن باید از نظر فیزیکی سالم ، و از نظر زیبایی مورد پسند همسرش قرار گیرد. همسر زیبا و سالم با داشتن خصوصیات خلقی مناسب و سایر شایستگی ها، نعمتی است که مافوق آن متصور نیست.۶- اصالت خانوادگی : چونوراثت و تربیت اساس رفتار انسان را تشکیل می دهد ، بنابراین منظور از اصالت خانوادگی آن است که دختر در خانواده ای مؤمن و با فرهنگ تربیت شده و از نظر وراثت نیز زمینه داشته باشد ؛ در این صورت متخلق به اخلاق حسنه خواهد بود.

۷- عاقل و خردمند :

زنی که یک عمر با مردی مصاحبت دارد، باید باهوش و خردمند باشد. عقل و خرد از ویژگی های  زن شایسته است.امیرالمومنین علی (ع) فرمود: از ازدواج با زنی که کم خرد است خودداری کنید. زیرا مصاحبت او گرفتاری سختی است و فرزندان او ضایع و مهمل خواهند بود.در توضیح این مطلب باید گفت چون وراثت در میزان هوش مؤثر است بنابراین احتمال کم هوشی در کودکان با والدین کودن و کم هوش زیادتر است. وانگهی زن بی سواد یا کم سواد قادر به رفع نیازهای خانوادگی و به ویژه مسائل تربیتی فرزندان  نخواهد بود.

۸- دیانت و تقوی و حسن خلق :

همانطور که دیانت و تقوی و حُسن خلق از معیارهای شوهر  شایسته است، برای زن نیز از جمله حسنات و ضوابط شایستگی به شمار می رود.

یک همسر مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

بنابراین از ازدواج با زنی که واجد ضد ارزش های زیر باشد، باید خودداری کرد:

۱- بی بند و بار؛

۲- بی حجاب؛

۳- بد اخلاق و عبوس؛

۴- بی عفت؛

۵- سفیه و ناهنجار؛

۶- خودپسند و از خود راضی؛

۷- کینه توز؛

۸- لجباز و ناسازگار؛

۹- بد زبان و درشت گفتار.

۱- عقل ۲- نفس‏
اگر عقل انتخاب شود به تمام نیروهاى مفید و روحانى و نورانى و آسمانى اجازه فرود در قلب را مى دهد.
و اگر نفس باشد بر طبق حدیث نبوى (صلى الله علیه وآله)
[شیطانُ کلِّ انسان نَفْسُه «۳»]،
شیطان هرکس نفس اوست، به تمام نیروها و امکانات شیطانى اجازه فرود مى‏دهد.
سؤال: چرا و چگونه انسان یکى از این دو را برمى گزیند و اصلًا برگزیدن بر عهده چیست و یا کیست؟
در ابتداء لازم است به علل و عوامل مثبتى که در برگیرنده گزینشهاى عقل مى باشد اشاره شود:

 

منبع: tebyan.net

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.