هجمه به «رفراندوم» روحانی


هجمه به «رفراندوم» روحانی

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رفراندوم
سخنگوی شورای نگهبان: پیشنهاد رییس‌جمهور کارشناسی نشده است 

  به  گزارش وقایع‌اتفاقیه؛ پیشنهاد روز یکشنبه حسن روحانی تا اینجای کار بیشتر از آنکه مدافع داشته باشد، منتقد داشته است. این بار منتقدان به گفته سخنگوی شورای نگهبان حتی صلاحیت حسن روحانی را به‌دلیل مطرح کردن پیشنهاد «همه‌پرسی» زیر سوال برده‌اند. عباسعلی کدخدایی از احتمال به اشتباه افتادن روحانی در اصول قانون اساسی گفته است.

 

منتقدان دیگر پیشنهاد روحانی را که برای دومین بار در سه سال اخیر مطرح شده توهین به حاضران در راهپیمایی ۲۲بهمن می‌دانند و عده‌ای دیگر معتقد هستند رفراندوم نیاز است. با این همه رییس‌جمهور در سخنرانی که روز گذشته داشت بازهم تاکیدی در مورد استفاده از قانون اساسی داشت.

 

او دیروز در نشست مشترک استانداران، وزرا، روسای سازمان‌های اقتصادی و مدیران موسسات مالی و اعتباری با بیان اینکه قانون اساسی کشورمان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و به خوبی می‌تواند ضمن اداره کشور، رضایت عمومی را هم به شرط التزام و اجرای کامل آن برقرار کند، تصریح کرد: «باید از همه ظرفیت‌های قانون اساسی در مدیریت بهتر امور استفاده کنیم و فصول مختلف قانون اساسی ازجمله فصل سوم قانون اساسی که مربوط به حقوق ملت است را مورد توجه قرار دهیم.»

 

روحانی گفت: «در اجرای قانون اساسی، همه دستگاه‌ها باید مشارکت داشته باشند اما رییس‌جمهور مسئولیت و وظایف خاصی نسبت به اجرای قانون اساسی دارد، مسئول اجرای آن است و در این مسیر همه قوا و نهادها باید در کنار هم قرار بگیرند.» روحانی تصریح کرد: «انسجام و وحدت با شعار ایجاد نمی‌شود، بلکه با عمل و رسیدگی به امور اقشار مختلف مردم است که وحدت ایجاد می شود و جامعه ایران، جامعه محبت، برادری و اخوت است».

 

پیشنهاد رییس‌جمهور درباره اصل ۵۹ احتمالا کارشناسی نشده بود

در این میان اما سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه به نظر می‌رسد پیشنهاد رییس‌جمهور کارشناسی نشده باشد، گفت: «اصل ۵۹ قانون اساسی مربوط به اعمال اختیارات قوه‌مقننه است». به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی دوشنبه شب در یادداشتی در کانال تلگرامی خود از واکنش‌ها به پیشنهاد حسن روحانی گفت و نوشت: «در گرماگرم حضور پرشور مردم در راهپیمایی تجدید بیعت با آرمان‌های امام(ره) و انقلاب، رییس‌جمهور محترم در بخش پایانی سخنرانی خود نکاتی را بیان کردند که عکس‌العمل‌هایی سریع را در بر داشت.

 

برخی مردم همانجا به من اعتراض و شورای نگهبان را بابت تایید بعضی نامزدها سرزنش کردند که البته من از نظر جمعی شورای‌نگهبان دفاع کردم. برخی دیگر نیز سوال می‌کردند که ضرورت طرح بحث انتخابات آن هم حدود دو سال مانده به برگزاری انتخابات توسط رییس‌جمهور محترم چیست که صدالبته برای این بخش من هم پاسخی نداشتم. ایشان فرمودند برگزاری انتخابات عامل ادامه حیات جمهوری‌اسلامی در ۳۹سال گذشته بوده و ادامه دادند: از شورای نگهبان و سایر درست‌اندرکاران و نهادها می‌خواهم راه انتخابات را سهل کنند.» وی در ادامه این یادداشت نوشته است: «رییس‌جمهور محترم همچنین پیشنهادی را مطرح فرمودند که به نظر می‌رسد کارشناسی نشده باشد چون کاربرد اصل ۵۹ برای همه آشنایان به حقوق اساسی معلوم است و نیاز به بحث بیشتر ندارد.

 

اصل ۵۹ مربوط به اعمال اختیارات قوه‌مقننه است. شاید آقای رییس‌جمهور با اصل دیگری آن را اشتباه گرفته‌اند! البته باید بدانیم که قانون اساسی ظرفیت‌های متنوعی در حوزه‌های مختلفی دارد که ما هم نگرانیم چرا این ظرفیت‌ها به درستی به کار گرفته نمی‌شوند. مثلا چرا نباید سوال و استیضاح در رویکرد مجلس محترم وجود داشته باشد. فارغ از نتیجه، شاید سوال از مقامات اجرایی این فرصت را برای آنها به وجود آورد تا برخی دلایل کمبودها و احیانا ناکارآمدی‌‌ها را بدون توجه به مسائل سیاسی توضیح دهند و مردم نیز از مشکلات موجود مطلع شوند. ما معتقدیم قانون اساسی مجموعه‌ای واحد و به هم پیوسته است که تمام اصول آن باید توسط مقامات و مسئولان کشور رعایت شود و بی‌اعتقادی به بخشی از آن به تعبیر رییس‌جمهور محترم، افراد را از مدار انقلاب خارج می‌کند و آنهایی که پیاده شدند به‌دلیل همین عدم اعتقاد و التزام به قانون اساسی بوده و لاغیر.

 

آنهایی که پیاده شدند به‌دلیل آن بود که قانون اساسی را تفسیر به رای کرده و اعلام می‌کردند برخی اصول آن را قبول ندارند. شورای نگهبان این نظر شما را که نظر صحیحی نیز است اجرا کرده و جنابعالی هم تایید می‌فرمایید آنان که به قانون اساسی اعتقاد و التزام ندارند، انقلابی نیستند و نمی‌توانند در پست‌های سیاسی قرار گیرند. جمله‌ای منسوب به «اینشتین» است که می‌گوید: آنان که گاهی به نعل می‌زنند و گاهی هم به میخ، عاقبت چکش واقعیت روی انگشتان آنها می‌خورد. امید آنکه در اجرای قوانین و مخصوصا قانون اساسی از این افراد نباشیم.»

 

رفراندوم درباره چه؟

بااین‌حال سوالی که این روزها بیش از هر مسئله دیگری مطرح است -روحانی در دو مرتبه‌ای که پیشنهاد رفراندوم را مطرح کرده، به آن پاسخی نداده- این است که این رفراندوم مورد نظر روحانی قرار است در چه مورد صورت بگیرد؟ چه موضوع اختلافی مدنظر رییس‌جمهور است که مردم باید در مورد آن نظر بدهند و این نظردهی چه تاثیراتی خواهد داشت؟ موضوعی که شاید رییس‌جمهور در روزهای آینده به آن اشاره کند.

  

رقیب هنوز در میدان است

در میان واکنش‌هایی که در چند روز گذشته نسبت به پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی که از سوی رییس‌جمهور مطرح شده است، ابراهیم رییسی رقیب دیروز پاسخی کنایه‌آمیز به او داده است. تولیت آستان قدس رضوی گفت: «پاسخ متناسب به حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن که به‌رغم گله‌مندی‌های بحق آنان از مشکلات انجام شد، دمیدن در آتش تفرقه و بیان سخنان جناحی و انتخاباتی نبوده و نیست.»

 

به گزارش تسنیم، سیدابراهیم رییسی در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون تاکید کرد: «حضور حماسی وحدت‌آفرین و بی‌سابقه مردم ایران در جشن ملی ۲۲بهمن امسال، چند پیام مهم داشت، اول نه به مداخله و طمع‌ورزی خارجی، دوم نه به یاس‌آفرینی و ناامیدی و سوم نه به کشمکش‌های سیاسی و تفرقه‌افکنی‌های داخلی.» رییسی افزود: «۲۲بهمن روز وفاداری ملت به انقلاب اسلامی بود و امروز که بار دیگر حجت بر مسئولان تمام شده، نوبت ما مسئولان است که برای گره‌گشایی از معیشت مردم، مبارزه با فساد و هدایت کشور به سوی قله‌های پیشرفت، اقدام انقلابی کنیم». تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: «امروز، روز امید‌آفرینی است اما نه‌فقط با حرف‌زدن، بلکه با کار عالمانه و مجاهدانه برای ساختن آینده ایران اسلامی».

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.