نگهداری و تکثیر گل دراسنا پرچمی


نگهداری و تکثیر گل دراسنا پرچمی

دراسنا (dracaena) از گیاهان محبوب و سر سخت به شمار می آید. این گیاه بیش از ۴۰ نوع دارد و خانواده بزرگی از گیاهان را دربرمی‌گیرد. این گیاه که به خون سیاوشان نیز معروف است، در همه جا رشد می کنند. انواع مختلف این گیاه بستگی به نوع و محدوده جغرافیای زندگی شان رشد متفاوتی را دارند اما به طور کلی رشد آنها سخت و دشوار نیست.

 

شیوه پرورش گل دراسنا پرچمی,گل دراسنا

خاک گل دراسنا پرچمی باید غنی و گلدان باید زهکشی خوبی داشته باشد

 

اسم علمی این گیاه Dracaena marginata ، از خانواده Liliaceae می باشد. این جنس دارای ۴۰ گونه مختلف از درختچه های همیشه سبزاست. اغلب گونه های این جنس نخل مانند بوده و ریشه هایی دارند که در تمام طول، قطر یکسانی داشته و به رنگ زرد نارنجی می باشد. گونه marginata نسبت به شرایط مختلف آپارتمانی بسیار مقاوم است. برگهای خطر دارد که خشن و سبز رنگ هستند و گاهی دارای نوارهائی به رنگ زرد یا قرمز متمایل به قهوه ای می باشند. در مواقعی که خطوط زرد برگ زیاد باشد گیاه احتیاج به نور بیشتری دارد.

 

خاک مناسب :

خاک گل دراسنا پرچمی باید غنی و گلدان باید زهکشی خوبی داشته باشد. همچنین استفاده از کمپوست نیز توصیه می شود.

 

نیاز های نوری :

همه انواع دراسنا به خصوص درختان تیتانیوم و مارگیناتا می توانند در سایه، مقاوم باشند. دراکو می تواند در آفتاب کامل نیز مقاوم باشد و رشد کند.

 

کود دهی :

کود باید به صورت هفتگی یا هر دو هفته یکبار در طول تابستان یا استفاده از کودهای آهسته رهش در آغاز این فصل باشد.

 

نگهداری و تکثیر گل دراسنا پرچمی,نگهداری از گل دراسنا پرچمی

همه انواع دراسنا به خصوص درختان تیتانیوم و مارگیناتا می توانند در سایه، مقاوم باشند

 

هرس :

دراسنا گاهی به صورت چند ساقه ای رشد کرده و بزرگ می شود و نیاز به هرس و کنترل دارد. با بریدن سرشاخه ها در زمستان می توان از آن برای تکثیر و همچنین رشد مجدد سرشاخه ها ی روییده از تنه برای زیبایی استفاده نمود.

 

تعویض گلدان گل دراسنا :

به طور معمول، هر دو سال یکبار یا زمانی که احساس می‌کنید گلدان کیفیت خود را از دست داده است، آن را عوض کنید.

 

آبیاری :

آبیاری این گیاهان باید به طور منظم باشد، اجازه ندهید خاک گیاه خشک شود. البته دراکو، می‌تواند شرایط خشک زمستان را نیز تحمل کند.

 

دما مناسب :

بیشتر گیاهان خون سیاوشان ترجیح می دهند در حرارت گرمتر از ۳۲ درجه سانتیگراد و بالاتر باشند. دراسنا دراکو اینجا نیز منحصر به فرد است و قادر به مقاومت حتی در حرارت پایین تر از ۲۵ درجه سانتیگراد است.

 

خصوصیات گل دراسنا پرچمی, روش تکثیر گل دراسنا پرچمی

بیشتر گیاهان خون سیاوشان ترجیح می دهند در حرارت گرمتر از ۳۲ درجه سانتیگراد و بالاتر باشند

 

روشهای ازدیاد و تکثیر گل دراسنا :

دراسنا را می توان از طریق قلمه های انتهایی ساقه و قلمه های ساقه ای تکثیر کرد. می توان از جوانه های به وجود آمده در پای گیاه نیز استفاده کرد. قلمه ها را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید قلمه ای ساقه ای را از ساقه یا بدون برگ بگیرید و به تکه های ۵ تا ۵/۷ سانتیمتری تقسیم نمایید. هر تکه باید داری یک جوانه خفته باشد. مواظب باشید قطعات ساقه را وارونه در خاک نگذارید. اگر سمت پایین ساقه در خاک قرار نگیرد، ریشه ای تولید نمی کند. هر قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. برگهای زیادی را از ساقه جدا کنید. وهر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر قرار دهید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. پس از دو ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید.

بهترین زمان برای تکثیر دراسنا، از اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز است.

 

خوابانیدن شاخه: این گیاه را می توانید از طریق خوابانیدن شاخه نیز تکثیر کنید.

 

عوارض و درمان، بیماری ها و آفات گل دراسنا :

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و ساقه های گیاه مشاهده می شود: عامل آن حشره آفت است، هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید، گلدان را از مجاورت گیاهان دیگر دور کنید.

 

برگها زرد رنگ و پوسیده، ریشه در حال پوسیدن و گیاه خود را انداخته است: آبیاری بیش از اندازه عامل آن است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، سپس آبیاری نمایید، زهکش را بازدید کنید.

 

برگها تغییر رنگ داده و لکه های قهوه ای روی آنها مشاهده می شود: عامل آن حشره آفت است، هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

 

حاشیه برگهای پائین زرد، نوک آنها قهوه ای و سقوط می کنند: گیاه خیلی تشنه است، گلدان را برای مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، آبیاری را تنظیم کنید.

 

برگها کمرنگ شده و می ریزند: هوا خیلی گرم و خشک است، گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید، هفته ای سه بار در تابستان غبارپاشی کنید، گیاه را در معرض کوران قرار ندهید.

 

لکه های سوخته قهوه ای روی برگها مشاهده می شود: در آفتاب غبارپاشی نکنید، قطرات آب در عبور دادن نور خورشید مانند ذره بین عمل می کنند.

 

ساقه از بالا شروع بهوسیدن نموده و برگها هم شروع به ریزش نموده اند: هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

 

برگها رنگ خود را از دست داده اند: نور کافی نیست، گیاه را به محل روشنتری ببرید، مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.

 

برگهای جدید ریز هستند و رشد گیاه کند شده است: احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،هر دو هفته یکبار طبق دستور عمل کنید.

 

برگها زرد و تار عنکبوت زیر آنها مشاهده می شوند: کنه ریز قرمز عامل آن است، هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید، غبار پاشی در کاهش آفت موثر است.

 

بیماری های گل دراسنا پرچمی,دلایل خرابی گل دراسنا پرچمی

غبار پاشی در کاهش آفت گل دراسنا پرچمی موثر است

 

منبع : bostane.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.