نماینده مجلس: مردم به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد ندارند/در ناآرامی های دی ماه تلگرام را فیلتر کردیم و در دوران انقلاب ویدیو را؛ آیا درد ما دوا شد؟


نماینده مجلس: مردم به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد ندارند/در ناآرامی های دی ماه تلگرام را فیلتر کردیم و در دوران انقلاب ویدیو را؛ آیا درد ما دوا شد؟

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,تلگرام
در جریان ناآرامی‌های دی‌ماه سال گذشته، تلگرام را به‌طور کامل فیلتر کردیم و سرعت اینترنت را به پایین‌ترین حد خود رساندیم. آن‌چنان که از ابتدای انقلاب هم دوره‌ای ویدیو را ممنوع کردیم. 

رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با بیان اینکه مردم به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد ندارند، تاکید کرد که بهترین راه ممکن ایجاد فضای رقابتی در تمامی شقوق اطلاع‌رسانی، ایجاد بسترهای نقد درون‌سرزمینی و پرهیز از نگاه امنیتی به فعالان و کنش‌گران سیاسی در فضای مجازی است.

 

عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به اهمیت فضای مجازی و نقش پیام‌رسان‌های تلفن همراه در جامعه، اظهار داشت:‌ وضعیت اینترنت ما در مقایسه با کشورهای جهان در سرعت دانلود و آپلود در شرایط غیرقابل قبولی قرار دارد.

 

سرعت اینترنت ایران در رده ۱۵۰ دانلود و ۱۳۰ آپلود در میان ۲۰۰ کشور جهان است

 

او با اشاره به رتبه‌های نازل ایران در رده‌بندی کشورهای جهان به‌لحاظ سرعت دانلود و آپلود اینترنت گفت: رتبه ایران به‌لحاظ سرعت دانلود اینترنت در حدود ۱۵۰ از میان ۲۰۰ کشور جهان است و حتی عراق از این حیث در رتبه‌ای بهتر نسبت به ما قرار دارد و از نظر سرعت آپلود نیز در رتبه ۱۳۰ از میان این ۲۰۰ کشور جهان قرار داریم.

 

سرعت اینترنت تلفن همراه ایران در رده ۹۸ از میان ۱۱۴ کشور جهان است

 

وی افزود: همچنین ما به‌لحاظ سرعت اینترنت تلفن همراه در رتبه ۹۸ از ۱۱۴ کشور قرار داریم که به این اعتبار، تنها ۱۵ رده بالاتر از آخرین کشور جهان ایستاده‌ایم.

 

ایران یکی از گران‌ترین کشورهای جهان به‌لحاظ بهای اینترنت

 

نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، به‌لحاظ بهای اینترنت تلفن همراه نیز جزء کشورهای گران دنیا محسوب می‌شویم و در رده ۴۶ از میان ۶۲ کشور این جدول حضور داریم و عملاً در میان گران‌ترین کشورهای دنیا به‌لحاظ بهای اینترنت تلفن همراه در رتبه شانزدهم از آخر ایستاده‌ایم.

 

روش برخورد مدیریتی نادرست با پدیده‌هایی همچون ویدئو، ماهواره و اینترنت

 

نایب رییس فراکسیون امید مجلس دهم به نحوه مدیریت اینترنت در ایران اشاره کرد و گفت: در جریان ناآرامی‌ها و اعتراض‌های دی‌ماه سال گذشته، تلگرام را به‌طور کامل فیلتر کردیم و سرعت اینترنت را به پایین‌ترین حد خود رساندیم. آن‌چنان که از ابتدای انقلاب هم دوره‌ای ویدیو را ممنوع کردیم اما فیلم و‌ ویدیو کرایه داده می‌شد و بعدها با همان رویکرد، آنتن‌های ماهواره را پایین آوردیم. حال سوال این است که آیا با پاک کردن صورت مسئله، دردی از ما دوا خواهد شد؟! آیا با حذف ویدیو، مردم دیگر از آن استفاده نکردند؟!

 

حسین‌زاده با طرح این سوال که آیا با جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره بر تعداد تماشاگران شبکه‌های صداوسیما افزوده شد یا ارجاع مردم به شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور کاهش یافت؟ ادامه داد: آیا با فیلتر کردن کانال‌های تلگرامی در جریان همین اعتراض‌های اخیر، مردم از فیلترشکن استفاده نکردند؟! آیا رفرنس و محل دریافت خبر و اطلاعات مردم کانال‌های داخلی و خبرگزاری‌های داخلی بود یا رسانه‌های خارجی؟!

 

مردم به پیام‌رسان‌های داخلی هیچ اعتمادی ندارند

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی نداریم، تاکید کرد: این یک واقعیت هرچند تلخ است ولی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی هیچ اعتمادی ندارند و این مسئله با یک نظرسنجی از مردم مشخص خواهد شد.

 

جریمه ناچیز ۲ اپراتور معروف برای درز اطلاعات کاربران تلفن همراه

 

رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی به برخی موارد نقض حقوق شهروندان ازسوی اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد و گفت: چندی پیش در جریان برخورد با تخلف ۲ اپراتور معروف کشور که اطلاعات شهروندان را درز داده بودند، برای این شرکت‌ها تنها ۴ میلیارد تومان جریمه درنظر گرفته شد، ولی پرسش این است که آیا خسارت معنوی و حضور در حریم خصوصی شهروندان با این جریمه‌ها باز خواهد گشت و حقوق شهروندی تضییع‌شده آنان جبران خو‌اهد شد و آیا این قبیل موارد خود بر دامنه بی‌اعتمادی مردم نمی‌افزاید؟!

 

نایب رییس فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: روش‌هایی از نوع فیلترینگ و غیره به هیچ وجه پاسخگو نبوده و راهکار مناسبی نیست. امروز دست هر کودک ایرانی، یک گوشی نسل جدید مجهز به تلگرام و هزاران اپلیکیشن دیگر است و با نصب فیلترشکن‌ها به تمامی کانال‌های غیراخلاقی که آنها تا دیروز دسترسی نداشتند، دسترسی خواهند داشت و این یعنی ندیدن آسیب‌های اجتماعی در روش‌های به اصطلاح مدیریتی ما!

 

نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در جریان توسعه فناوری، جهان منتظر ما نمی‌ماند و یقین داشته باشیم حتی اگر فیلترینگ را انجام بدهیم، دیگران روش‌هایی برای دور زدن فیلترینگ را جایگزین خواهند کرد.

 

فیلترینگ اینترنت در آینده نه‌چندان دور ناممکن می‌شود

 

او با بیان این‌که در آینده‌ای نه‌چندان دور حتی نیازی به فیلترشکن هم نخواهد بود، توضیح داد: نمونه بارز این شیوه‌های نوین، تامین اینترنت آفریقا توسط پهباد خورشیدی فیس‌بوک آمریکا است.

 

رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درمجموع به نظر می‌رسد، ایزوله کردن کشور و مردم راهکار درستی برای مقابله با کسانی که علیه ما برنامه‌ریزی می‌کنند، نیست؛ هرچند می‌تواند کوتاه‌ترین و راحت‌ترین راه ممکن باشد اما خود هزینه‌های گزافی در پی خواهد داشت.

 

ایجاد فضای رقابتی در تمامی شقوق اطلاع‌رسانی و حرکت به سمت چندصدایی

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: یقین داشته باشیم، بهترین راه ممکن ایجاد فضای رقابتی در تمامی شقوق اطلاع‌رسانی است، به گونه‌ای که مردم محل رجوع و رفرنس‌شان صداوسیمای واقعاً ملی ما باشد؛ آن‌هم با خروج آن از تک‌صدایی و حرکت به سمت چندصدایی، و حتی با ایجاد و توسعه تلویزیون‌ها و رادیوهای بخش خصوصی درون‌سرزمینی.

 

حسین‌زاده در پایان تصریح کرد: در خصوص تلگرام و سایر پیام‌رسان‌ها باید تنها و تنها اعتماد ملی را بالا ببریم تا مردم خود به کانال‌های دشمنان این آب و خاک مراجعه نکنند و راه آن نیز بسط و گسترش آزادی بیان، ایجاد بسترهای نقد درون‌سرزمینی و پرهیز از دید امنیتی به فعالان و کنش‌گران سیاسی در فضای مجازی درون‌سرزمینی است.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.