نخست‌وزیر ترکیه به آمریکا می‌رود


نخست‌وزیر ترکیه به آمریکا می‌رود

  اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل , نخست وزیر ترکیه

بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه قرار است از هفتم تا یازدهم نوامبر به آمریکا سفر کند. بحث تعلیق ویزا و پرونده گولن از مهمترین موضوعاتی است که قرار است در این سفر پیگیری شود. 

به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی میل، ییلدیریم قرار است در جریان این سفر با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در شهر واشنگتن همزمان با بالا گرفتن مناقشه ویزا میان این دو کشور همپیمان در ائتلاف نظامی ناتو دیدار داشته باشد.

 

همچنین نخست وزیر ترکیه در نشستی درباره مسائل اقتصادی در شهر نیویورک شرکت خواهد کرد.

 

اخیرا عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرده بود، دولت متبوعش اقدام به تحویل همه اسناد لازم به منظور بازداشت فتح الله گولن، روحانی ترکیه‌ای ساکن آمریکا و متهم شماره یک کودتای نافرجام ژوئیه گذشته در ترکیه، به واشنگتن کرده و نخست وزیر ترکیه می‌تواند در سفری به آمریکا بحث‌هایی را در مورد این مساله و مسائل دیگر داشته باشد.

 

تنش میان آنکارا و واشنگتن در ماه اکتبر به دنبال دستگیری یکی از اعضای کنسولگری آمریکا در ترکیه و همچنین تعلیق دوجانبه خدمات ویزا بیش از پیش بالا گرفت.

 

علت اصلی تیرگی اخیر در روابط ترکیه و آمریکا دستگیری متین توپوز، یکی از اعضای ترکیه‌ای کنسولگری آمریکا در شهر استانبول بود. بعد از این اتفاق سفارت آمریکا در شهر آنکارا در تاریخ ۸ اکتبر اعلام کرد که صدور روادید مربوط به توریسم، معالجه پزشکی، تجارت، کار موقت یا تحصیلی در داخل ترکیه را برای شهروندان ترک به حال تعلیق در می‌آورد.

 

ترکیه نیز بعد از آن اقدام آمریکا را تلافی کرده و خدمات ویزا را برای شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا متوقف کرد.

 

دو هفته پیش نیز جاناتان کوهن، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا سفر کرد تا راه حلی برای مناقشه دستگیری عضو کنسولگری آمریکا بیابد.

 

واشنگتن در جریان نشست‌های میان مقامات دو کشور خواهان “اطلاعات معتبر” در خصوص بازداشت‌ها و تضمین برای رعایت حقوق کارمندانش در ترکیه شد.

 

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.