قبل از باردار شدن بدانید….

می‌خواهید باردار شوید؟

 

مشاوره قبل از بارداری

زمانی که در تلاش برای بارداری هستید در معرض برخی مواد غیرضروری قرار نگیرید

حالا که می‌خواهید تغییری به زندگی‌ خانوادگی‌تان بدهید و مادر شوید، بدانید که باید ماه‌ها قبل خودتان را آماده کنید. قرار نیست فقط در دوره بارداری به فکر سلامت خود و جنین‌تان باشید و زمانی که در تلاش برای بارداری هستید هم مهم است که در معرض برخی مواد غیرضروری که می‌تواند بر باروری شما اثر بگذارد، قرار نگیرید. در اینجا چند مورد از مهمترین‌ها را مرور می‌کنیم.

رنگ کردن خانه بدون حضور شما
قرار گرفتن در معرض رنگ‌های بر پایه روغن و رنگ‌های حاوی سرب و جیوه در دورانی که در تلاش برای بارداری هستید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. طبق گفته انجمن آمریکایی بارداری رنگ‌های لاتکس با اتیلن گلیکول اتر و بیوسیاید را به هیچ عنوان نباید در رنگ‌آمیزی خانه استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی خطر ابتلا به سو مصرف مواد را بالا می‌برد و کودک شما را در معرض خطر نقص جسمی و روحی قرار می‌دهد. با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مسمویت سرب می‌تواند از مادر به جنین منتقل شود و سقط جنین و زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، مشکلات یادگیری، مسائل رفتاری و آسیب مغز، کلیه یا عصب را باعث ‌شود. اگر فکر می‌کنید باید خانه را برای آمدن کوچولو آماده کنید این کار را به همسرتان بسپارید و خانه را ترک کنید تا رنگ خانه تمام شود و هوا سالم برای تنفس محیا شود.

غذای کنسروی ممنوع
برخی از خطرات در آشپزخانه نهفته است. BPA یک ماده شیمیایی است که در پلاستیک یافت می‌شود و می‌تواند به مواد غذایی برسد و در باروری و حتی رشد جنین موثر باشد. به جای غذاهای کنسروی حاوی BPA از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که حسابی آنها را بشویید تا آفات آن دفع شود. نوع دیگری از پلاستیک که خطرناک است فتالات است اما هنوز اثرات بالقوه قرار گرفتن انسان در معرض فتالات توسط داروها و محصولات بهداشتی شناخته نشده و تحقیقات بیشتری لازم است.

بی‌خیال عطر شوید
وقت آن است درباره عطری که استفاده می‌کنید تجدید نظر کنید. عطر حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است سطح هورمون را مختل کرده و بر باروری و ایجاد شیر مادر هنگام بارداری اثر بگذارد. از محصولاتی که فتالات دارند یا حاوی اسانس‌های مصنوعی هستند، استفاده نکنید. روی برچسب عطرها معمولا مواد شیمیایی به کار رفته در آن نوشته نمی‌شود بنابراین بهترین کار این است که در این دوران از زدن عطر خودداری کنید.

رنگ مو، فقط گیاهی
خوشبختانه تا زمانی که می‌خواهید اقدام به بارداری کنید می‌توانید موهای‌تان را رنگ کنید اما مطمئن شوید که حاوی مواد شیمیایی مضر نیست. بیشتر رنگ‌های مو در حال حاضر پایه گیاهی دارد و به این ترتیب رنگ کردن موها در طول بارداری نیز نگرانی ایجاد نمی‌کند زیرا از طریق پوست جذب نمی‌شود. توصیه می‌شود زنان از رنگ موهای با پایه گیاهی استفاده کنند. در صورتی که در بارداری بخواهید از رنگ مو استفاده کنید بهتر است بعد از هفته ۱۰ بارداری این کار را بکنید تا ارگان‌های جنین تکمیل شده باشد.

مشاوره قبل از بارداری

توصیه می‌شود زنان باردار از رنگ موهای با پایه گیاهی استفاده کنند

کرم‌های ضد پیری، خطرناکند
هنگامی که می‌خواهید اقدام به بارداری کنید، از کیف لوازم آرایش‌تان لوازمی مانند پنکیک که حاوی رتینوئید بوده و چین و چروک را کاهش می‌دهد خارج کنید. رتینوئیدها یک دسته از ترکیبات مرتبط با ویتامین A هستند که وقتی به صورت خوراکی مصرف می‌شوند می‌توانند مانع رشد جنین شوند. بنابراین به مادرانی که در تلاش برای باردار شدن هستند توصیه می‌شود از این کرم‌ها استفاده نکنند. مواد جایگزین رتینول در این دوران اسید گلیکولیک و ویتامین C هستند.

مکمل‌ها را بدون نسخه مصرف نکنید
وقتی درباره داروهای بدون نسخه صحبت می‌شود به این معناست که این داروها روی زنان باردار آزمایش نشده و عوارض آن مشخص نیست. بنابراین بهتر است از محصولات زیبایی و بهداشتی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. بهتر است به محض اینکه متوجه بارداریتان شدید استفاده از هر نوع دارو و مکمل و محصولات بهداشتی را کنار بگذارید و به پزشکتان اطلاع دهید تا او رژیم غذایی را بررسی و تنظیم کنید و در صورت لزوم دارو تجویز کند.

مشاوره قبل از بارداری

  به محض اینکه متوجه بارداریتان شدید استفاده خودسرانه از هر نوع مکمل را کنار بگذارید

اسکراب‌ها و صابون‌های بدون پارابن باشند
فراموش نکنید لیست مواد به کار رفته در شامپو، کاندیشنر و صابونتان را بخوانید. پارابن نوعی نگهدارنده به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌هاست و توانایی این را دارد که تولید استروژن کند. در حالی که هر فردی چه مرد چه زن بدنش استروژن تولید می‌کند و تولید بیش از حد آن بر باروری اثر می‌گذارد. استروژن هورمون‌ها را در هر دو جنس تنظیم می‌کند و زمانی که هورمون‌ها از تعادل خارج شوند شانس ایجاد تخمک یا اسپرم سالم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در محصولاتی که تهیه می‌کنید حتما دقت کنید که موادی مانند پروپیل پارابن، اتیل پارابن و … وجود نداشته باشد و ۶ ماه قبل از بارداری و بعد از آن از استفاده از آنها خودداری کنید.

منبع: ninisite.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.