موگرینی:انتظار داریم الحریری بزودی به لبنان بازگردد


موگرینی:انتظار داریم الحریری بزودی به لبنان بازگردد

  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,فدریکا موگرینی

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه شب در واکنش به استعفای اخیر سعد الحریری نخست وزیر لبنان و خبرهای منتشر شده درباره اقامت اجباری وی در عربستان گفت: انتظار داریم حریری در آینده ای نزدیک به لبنان بازگردد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه ای که اتحادیه اروپا در پایگاه اینترنتی خود قرار داد، آمده است: موگرینی در دیدار با «جبران باسیل» وزیر امورخارجه لبنان در بلژیک، موضع اتحادیه اروپا درباره لبنان پس از استعفای الحریری را به او اطلاع داده است.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: موگرینی و باسیل بر این امر اتفاق نظر دارند که هیچ کشور خارجی نباید در امور داخلی لبنان دخالت کند، شایسته نیست که تنش های منطقه ای، برنامه های لبنان در سطح ملی را تحت الشعاع قرار دهد و منافع لبنان و شهروندان آن باید مورد تاکید قرار گیرد.

 

روزنامه الاخبار لبنان پیشتر به نقل از یک منبع از کاخ الیزه که آن را آگاه خوانده بود، نوشت: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تا روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر، برای بازگشت الحریری به بیروت مهلت تعیین کرده است.

 

در همین حال، «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان روز سه شنبه به صورت تلویحی عربستان را تهدید کرد که در صورت حل نشدن مشکلات با این کشور بر سر وضعیت «سعد الحریری»، کشورش مجبور است به قوانین بین المللی متوسل شود.

 

باسیل درمورد استعفای ناگهانی سعد الحریری، حل بحران اخیر لبنان و رایزنی با مقام های اروپایی، از روز سه شنبه راهی این قاره شده است.

 

رئیس جمهوری فرانسه نیز چند روز پیش با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره حل بحران «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان گفت و گو و دو طرف با طرح ابتکاری فرانسه برای برون رفت از این بحران توافق کردند.

 

گفته می شود: این طرح از یک سو خواستار تقویت ثبات لبنان شده و از سوی دیگر از موضع «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان حمایت کامل به عمل می آورد.

 

الحریری ۱۳ آبان ۹۶ (۴ نوامبر) در اقدامی غافلگیر کننده و در حالی که در عربستان به سر می برد از سمتش استعفا کرد، اما بسیاری بر این باورند که وی اکنون در ریاض در اقامت اجباری به سر می برد.

 

بسیاری دیگر نیز این اقدام نخست وزیر لبنان را ناشی از فشارهای ریاض می دانند که در صدد ضربه زدن به حزب الله در داخل و خارج لبنان است.

 

اما عربستان در واکنش به خبرهای منتشر شده از اقامت اجباری نخست وزیر لبنان، مدعی است: سعد الحریری با اختیار خود در ریاض حضور دارد و هر زمان که تمایل داشته باشد می تواند خاک عربستان را ترک کند.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.