مقاصد پرطرفدار بازیگران بورس


مقاصد پرطرفدار بازیگران بورس

 بورس تهران در حالی دومین هفته آبان ماه را با ثبت بازدهی ۴/ ۱ درصدی به پایان برد که پس از گذشت ۵ هفته تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها، شاهد معاملات پر حجم از سوی معامله‌گران حقیقی بازار بودیم. بر این اساس طی معاملات هفته گذشته خالص خرید حقیقی‌ها به حدود ۵/ ۵ میلیارد تومان رسید. در روزهای اخیر شاهد افزایش خرید و فروش‌ از سوی معامله‌گران بازار هستیم به‌طوری‌که میانگین ارزش معاملات خرد سهام بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.

 

این امر نشان از ورود نقدینگی جدید و افزایش تقاضا در بازار سهام دارد. طی دوره‌های متناوب مقاصدی به‌عنوان سرمایه‌گذاری مناسب از سوی فعالان بازار شناسایی می‌شود و با ورود نقدینگی جدید به آن صنعت رشد شاخص گروه مزبور رخ می‌دهد. این امر تغییر آرایش سهامداران را به دنبال دارد. این موضوع طی هفته‌های گذشته به دنبال افزایش قیمت جهانی فلزات، خریدهای مناسب را در نمادهای فلزی – معدنی به همراه داشت. در هفته گذشته چرخش اقبال به سهام صنعت پالایشی را شاهد بودیم.

 

البته همان‌طور که انتظار می‌رفت روند مزبور در اواخر هفته به دلیل عرضه‌های سنگین در نمادهای پالایشگاهی، روندی متعادل‌تر به خود گرفت. به این ترتیب در آخرین روز هفته نقدینگی به مقصد خودرویی وارد شد. به عبارت دقیق‌تر گروه خودرو و ساخت قطعات هدف موج نقدینگی قرار گرفت. حال در هفته جاری باید در انتظار تثبیت این مقصد و یا شناسایی هدفی جدید برای ورود نقدینگی باشیم. در مجموع این مقاصد متنوع افزایش خرید و فروش‌ها از سوی معامله‌گران به‌ویژه سهامداران حقیقی را به‌دنبال دارد. به نظر می‌رسد افزایش میانگین ارزش معاملات روزانه نیز به فعال‌تر شدن اشخاص حقیقی  اشاره دارد.

 

تغییر مالکیت‌ها در اولین روز هفته

بورس تهران معاملات روز شنبه را با جهش ۲۹۸ واحدی شاخص کل آغاز کرد؛ در این شرایط معامله‌گران حقیقی و حقوقی فعالیت تقریبا یکسانی نشان دادند. ماحصل این خرید و فروش‌ها به ثبت تغییر مالکیت کمتر از ۵۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی ختم شد. در جریان معاملات روز شنبه خریداران حقوقی در سهام فولاد‌مبارکه، به‌پرداخت‌ملت و آسان‌پرداخت‌پرشین تحرکات بالایی نشان دادند.

 

این در حالی است که در سمت دیگر بازار نیز معامله‌گران حقیقی خریدهای پرحجمی را به‌ویژه در نماد «های‌وب» به ثبت رساندند. تقابل این عرضه و تقاضا موجب شد تا ۴۱۶ میلیون تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها خارج و به پرتفوی معامله‌گران حقوقی افزوده شود.در این میان بخش عمده‌ای از این خریدها مربوط به شایعات منتشر شده درخصوص خرید یک اپراتور توسط «های‌وب» شکل گرفت که در نهایت خالص تغییر مالکیت ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی را برای حقیقی‌ها به دنبال داشت. البته این روند باتوجه به تایید خبر مزبور و خریداری اپراتور «پارس‌آنلاین» توسط نماد مزبور، به توقف این نماد منجر شد. به این ترتیب نماد «های‌وب» تا پایان هفته به دلیل عدم ارائه تاثیرات مالی این ادغام، متوقف ماند.

 

استقبال حقیقی‌ها از گروه پالایشی

روند صعودی حاکم بر بازار سهام در معاملات روز یکشنبه با شدت بیشتری دنبال شد به‌طوری که در کنار جهش ۴۸۱ واحدی شاخص کل، پس از مدتها شاهد برتری سهامداران حقیقی در سمت خرید بودیم. البته تمامی این موارد به واسطه روند مثبت حاکم بر پالایشی‌ها رخ داد. در این میان رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین افزایش نرخ دلار مبادله‌ای از جمله دلایل رشد این گروه بود که خریدهای پرحجم را از سوی معامله‌گران به دنبال داشت. البته خریدهای صورت گرفته از سوی حقیقی‌ها در نمادهای این گروه بسیار قابل توجه بود و تغییر مالکیت ۸/ ۱۸ میلیارد تومانی را در کارنامه حقیقی‌ها به ثبت رساند.

 

در صدر این جابه‌جا‌یی‌ها تغییر مالکیت ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم پالایش نفت اصفهان قرار داشت. این جابه‌جا‌یی با ارزشی حدود ۶/ ۱ میلیارد تومانی همراه شد.  در ادامه تغییر مالکیت ۱۶ میلیون سهمی پالایش نفت تهران با ارزشی معادل ۵/ ۶ میلیارد تومان قرار داشت. پالایش نفت بندرعباس نیز با جابه‌جا‌یی در محدوده ۷/ ۴ میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در این بازار بود. در این راستا صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به‌عنوان سهامدار ۵۸/ ۲ درصدی «شتران» اقدام به خرید حدود ۲۴ هزار سهم مزبور کرد. «پارسان» نیز با جابه‌جا‌یی قابل توجه ۵/ ۱۳ میلیون سهمی، از دیگر نمادهایی بود که با استقبال از سوی سهامداران خرد بازار همراه شد.

 

این جابه‌جایی‌ در مسیر حقوقی به حقیقی صورت گرفت و رقمی حدود ۳ میلیارد تومان را شامل می‌شد. در پالایش نفت تبریز نیز شاهد تغییر مالکیت ۱/ ۱ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها بودیم. در این میان معامله‌گران حقوقی نیز بیشترین خرید را در نماد فولاد مبارکه اصفهان به ثبت رساندند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به حدود ۲ میلیارد تومان رسید. دو نماد فولاد کاوه جنوب و آسان پرداخت پرشین نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار یکشنبه بودند.

 

بازگشت مجدد حقوقی‌ها

بورس تهران در حالی معاملات روز دوشنبه را با تداوم رشد شاخص پشت سر گذاشت که شاهد برتری معامله‌گران حقوقی بودیم. بر این اساس عمر صدرنشینی سهامداران حقیقی تنها محدود به معاملات در روز یکشنبه شد و مجدد حقوقی‌ها با خریدهای پرحجم خود به برتری دست یافتند. در این روز شاهد تغییر مالکیت حدود ۳۰میلیون سهمی از پرتفوی سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی بودیم. این امر سبب شد تا نقدینگی معادل ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی به پرتفوی سهامداران حقوقی افزوده شود. در جریان معاملات روز دوشنبه نمادهای پالایشی به همراه پتروشیمی‌ها در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفتند.

 

در حالی خالص خرید حقیقی‌ها در نماد پالایش نفت بندرعباس به حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید که در سمت دیگر خریدهای حقوقی‌ها در نماد پالایشگاه نفت تبریز و پالایشگاه نفت تهران قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شبریز» به ۵/ ۲ میلیارد تومان رسید. همچنین حقوقی‌ها تغییر مالکیت ۳/ ۱ میلیارد تومانی را در نماد «شتران» رقم زدند. در این میان خریدهای پرحجم سهامداران عمده در نماد سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران، خالص خرید در این نماد به نفع حقوقی‌ها را به رقم ۷/ ۲ میلیارد تومان رساند. فولاد مبارکه اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی بود که با تغییر مالکیت بیش از ۴/ ۲ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی همراه شد.

 

تغییر مالکیت سه‌شنبه به نفع سهامداران خرد

روند صعودی بورس تهران در جریان معاملات روز سه‌شنبه با افزایش ۱۷۳ واحدی شاخص کل ادامه یافت. در این روز مجدد شاهد خریدهای پرحجم از سوی معامله‌گران حقیقی و ثبت خالص تغییر مالکیت به سمت این گروه بودیم. به این ترتیب در مجموع روز سه‌شنبه خالص خرید سهامداران حقیقی به ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید. البته بخش عمده‌ای از این رقم تحت تاثیر معاملات پرحجم در ۳ نماد بود؛ پتروشیمی پردیس، مپنا و ایران خودرو بیشترین نقش را در تغییر مالکیت مزبور بر عهده داشتند.

 

البته در نماد «رمپنا» حجم اندکی از خرید نیز از سوی معامله‌گر حقوقی به ثبت رسید. به‌طوری‌که شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا به‌عنوان سهامدار ۱/ ۱ درصدی «مپنا» اقدام به خرید ۱۰۰ هزار سهم این شرکت کرد. در این میان حقوقی‌های فعال در نمادهای بانکی نیز اقدام به عرضه‌های سنگین کردند؛ بر این اساس ۷۰ میلیون سهم بانک انصار از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی آرمان انصاری عرضه شد. در نماد بانک ملت نیز همچنان عرضه‌های سنگین از سوی سرمایه‌گذاری صبا تامین ادامه یافت به‌طوری‌که این حقوقی طی سه روز ابتدایی هفته بیش از ۴۷۷میلیون سهم را واگذار کرد. در این میان گروه مالی ملت و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت همچنان به خریدهای اندک خود ادامه دادند.

 

توجه حقوقی‌ها به گروه خودرویی‌

در جریان آخرین روز کاری هفته نه تنها شاهد تداوم رشد شاخص بودیم،‌ بلکه معامله‌گران حقوقی با خریدهای قابل‌توجه خود توانستند خالص خرید ۹/ ۹ میلیارد تومانی را به ثبت برسانند. در این روز دو لیدر گروه خودرویی یعنی ایران خودرو و سایپا شاهد خریدهای پرحجمی از سوی حقوقی‌ها بودند. بر این اساس تغییر مالکیت ۵/ ۵ میلیارد تومانی در نماد «خساپا» و در مسیر حقیقی به حقوقی شکل گرفت.

 

روند مزبور با جابه‌جا‌یی ۷/ ۱ میلیارد تومانی در نماد «خودرو» ادامه یافت. البته در کنار توجه به نمادهای خودرویی، خرید سهام فولاد کاوه جنوب و ثبت تغییر مالکیت ۴/ ۱ میلیارد تومانی نیز قرار داشت.در مقابل حقیقی‌ها نیز همچنان به خریدهای پرحجم خود در نمادهای پالایشی ادامه دادند. نمادهای «شبندر»، «شبریز» و «شپنا» از جمله ۳ نمادی بود که مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. در این میان خالص خرید در نماد «شبندر» به بیش از ۳ میلیارد تومان رسید و در دو نماد دیگر در مجموع ۳/ ۱ میلیارد تومان تغییر نقدینگی را به دنبال داشت.

 

  اخبار  اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی –  دنیای اقتصاد

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.