معاون بهداشت وزیر بهداشت: راهی جز اجرای برنامه "پزشک خانواده" نیست


معاون بهداشت وزیر بهداشت: راهی جز اجرای برنامه "پزشک خانواده" نیست

  اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی ,پزشک خانواده
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه اجرای “پزشک خانواده” بهترین کار برای کنترل هزینه‌ها و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات است، گفت: راه دیگری جز اجرای این برنامه نداریم و ۱۲ گام‌ پیش‌بینی شده در این برنامه با توجه به منابع و پتانسیل‌ها اجرایی خواهد شد. 

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در جلسه هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن بیان این مطلب، گفت: همسایگی با کشورهای شرقی حساسیت مسائل بهداشتی در این استان را بالا برده است. نقش بهداشت در هرمزگان بسیار مهم و استراتژیک است.

 

وی با اشاره به این که خیلی از استان‌ها به دلیل شرایط ویژه، شاخص‌ها و مسائل بهداشتی خاص خود را دارند، اظهار داشت: همسایه‌های شرقی ما در بیماری سل آمار بسیار بالایی دارند، این در حالیست که در ایران این آمار ۱۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است که نشان دهنده توانایی بالای سیستم بهداشت کشور است.  

 

وی افزود: در مالاریا ایران در منطقه یک دستاورد بسیار درخشان دارد و در حال دستیابی به حذف آن هستیم.  

 

معاون بهداشت با اشاره به این که در آستانه چهلمین سال بیانیه آلماآتا قرار داریم، گفت: در بیانیه آلماآتا PHC تعریف شد که بعد از آن کل دنیا آن را عملیاتی کردند؛ در حالی که ایران ۴۵ سال پیش شبکه داشت. یک شبکه مترقی که خروجی آن امروز تبدیل به این شده که ایران در منطقه امرو جزو کشورهای بسیار مورد توجه از نظر شاخص‌ها و تحقق اهداف شاخص‌های بهداشتی است.

 

وی با اشاره به نسبت جمعیت شهرنشین به روستایی در کشور گفت: در حال حاضر نسبت جمعیت شهرنشین به روستا تغییر کرده، دو دهه پیش ۷۰ به ۳۰ درصد نسبت جمعیت روستا به شهر را داشتیم ولی این روند تغییر کرده و جمعیت شهرنشین اکنون زیاد شده است. بار بیماری‌ها در حوزه غیرواگیر بالای ۷۵ درصد است. بنابراین باید تغییر رویکرد را جدی بگیریم.  

 

رییسی خاطرنشان کرد: در کنار این همه بیماری‌های غیرواگیر نباید از بیماری‌های واگیر غافل شویم. چون این بیماری‌ها ماهیت گسترش یابنده‌ای دارند. در بحث مرگ و میر مادران در منطقه هرمزگان کارهای خوبی شده ولی حتما نیاز داریم بیشتر در این زمینه کار کنیم. بحث توجه به اجتماعی کردن سلامت خیلی مهم است. مردم و سازمان‌ها باید بیشتر از پیش درگیر موضوع سلامت شوند؛ چراکه ۷۵ درصد سلامت در اختیار سایر ارگان‌هاست.  

 

وی اظهار داشت: حتما باید هر کاری انجام می‌دهیم مطمئن شویم درست انجام می‌شود و برای هر فرآیند باید یک پایش داشته باشیم. جنس کار ما در بهداشت به گونه‌ای است که اثرگذاری اقدامات بلافاصله نمود نمی‌یابد. برای تغییر یک شاخص در بهداشت خیلی باید زحمت کشیده شود. یکی از شاخص‌های اولویت‌دار ما جلوگیری از مرگ نوزاد است. دو دهه پیش مرگ نوزاد ۱۵۰ نفر در هزار تولد زنده بود. الان این رقم به زیر ۹ نفر در هزار تولد رسیده است. این رقم در هرمزگان ۹.۵ نفر است که باید برای کنترل آن برنامه‌ریزی شود. هدف‌گذاری کشوری هم رسیدن به عدد زیر هفت است.  

 

رییسی خاطرنشان کرد: رسیدن به شاخص هفت مرگ در هزار تولد زنده نوزادان خیلی سخت است و به تنهایی از دست بخش بهداشت ساخته نیست، بلکه این امر باید با هماهنگی بخش‌های دیگر از جمله درمان و آموزش صورت پذیرد.

 

رییسی افزود: در ارتباط با اولویت‌های سال ۹۷ طبق قوانین چهارم تا ششم توسعه باید خدمات بر اساس پزشک خانواده و نظام ارجاع انجام شود. اجرای این برنامه بهترین کار برای کنترل هزینه‌ها  و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات است. مدل پزشک خانواده طراحی شده و معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و مدیران شبکه در دو نوبت در کارگاه‌های آن شرکت کرده و نظر داده‌اند.

 

وی افزود: این مدل در اجلاس روسای دانشگاه‌ها هم به بحث گذاشته شد. ۱۲ گام اجرایی برای برنامه پزشک خانواده طراحی شده است. راه دیگری جز اجرای این برنامه نداریم. این گام‌ها با توجه به منابع و پتانسیل‌ها ان‌شاءالله گام به گام اجرایی خواهد شد.  

 

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی تصریح کرد: اولویت بعدی ما شکل‌گیری نظام ارجاع است. در این راستا تکمیل پرونده الکترونیک سلامت در آینده بزرگترین خدمت ما خواهد بود.  

 

وی ادامه داد: سال ۹۲ بالای ۴۰ درصد مراکز ما فاقد پزشک بودند. الان بالای ۹۷ درصد مراکز پزشک دارند. همچنین زیرساخت‌های الکترونیکی خوبی ایجاد شده است. باید همه اطلاعات مراجعین ثبت شود و باید از کمک بخش خصوصی هم در این زمینه استفاده کنیم. 

 

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات صورت گرفته در طرح تحول در استان هرمزگان از وضعیت خوب شاخص دندانپزشکی بر اثر اقدامات صورت گرفته در این استان اظهار رضایت کرد.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.