مصاحبه با بنیانگذار استارتاپ مامی فود

مصاحبه با بنیانگذار استارتاپ مامی فود

مصاحبه با بنیانگذار استارتاپ مامی فود

مامی فود از لذت دستپخت ایرانی تا گرمای غذای خانگی، اولین استارتاپ با دیدگاه کاملا آنلاین جهت دلیوری و سفارش غذای خانگی در کشور است که بومی سازی استارتاپ های بین المللی می باشد، اما مهمترین ویژگی که مامی فود را نسبت به نمونه های موجود در این حوزه متمایز ساخته، کیفیت و طعم غذاهایی است که از نظر بسیاری از مشتریانش “طعم جادویی مامی فود” نام گرفته است.

 

در حال حاضر با مامی فود، کیفیت غذا که از مهمترین دغدغه های بسیاری از افراد در مهمانی ها و یا محل کارشان بوده به واقع برطرف شده است. کشف راز این موفقیت در زمان کوتاه، بهانه ای شد تا گفتگوی مختصری با یکی از بنیان گذاران این استارتاپ “جناب آقای دکتر شمس الدین یوسفیان ملا” داشته باشیم. کارآفرینی که همواره متفاوت عمل کرده و اینبار نیز با ایده سازی استارتاپ مامی فود توانسته است برای خیل عظیمی از خانم های خانه دار که در جستجوی شرایط شغلی مناسب بوده اند، کارآفرینی کند و تصویر جدیدی از طعم غذای خانگی برون بر ایجاد نماید.

 

سفارش غذای خانگی,سفارش اینترنتی غذا,سفارش آنلاین غذا

 

•    آقای دکتر بعنوان اولین سوال لطفا مختصرا خودتان را معرفی کنید

بنده شمس الدین یوسفیان ملا هستم. رتبه ۱ دکتری تخصصی، متولد ۱۳۵۹ و بنیانگذار استارتاپ مامی فود. البته استارتاپ های دیگری نیز راه اندازی کرده ام از جمله استارتاپ های ژناریا، ایران تایپیست(تایپ و ترجمه)، ارشدان (چاپ کتاب)، وکیل تلفنی(مشاوره حقوقی)،  رایامارکتینگ (تولید محتوا)  و جیب پی. 

 

چه شد که ایده راه اندازی مامی فود به ذهنتان رسید؟ 

این ایده بسیار ناگهانی به ذهنمان رسید و داستان جالبی دارد. تیم ما سالیان طولانی است که تجربه راه اندازی استارتاپ را داشته و همین امر موجب میگردید تا در شرکتهای متعددی رفت و آمد داشته باشیم، اما جالب این بود موضوعی که همواره در بسیاری از این شرکتها با آن مواجه شده بودیم، شکایت از کیفیت غذای سفارش داده شده رستورانها زمان صرف ناهار کارکنان بود. البته این نارضایتی از همه رستورانها نبود، اما کارکنان و مدیران شرکتها تقریبا از ۹۰% سفارشاتشان رضایت نداشتند و آن دسته از رستورانها که کیفیت قابل قبولی ارائه میدادند هزینه های هنگفتی دریافت میکردند که حقیقتا  برای بسیاری از کارمندان مقرون به صرفه نبود. از طرفی به همراه آوردن غذای خانگی از منزل به محل کار برای بسیاری از این دوستان دشوار بود. دقیقا همین مسئله که گاهی بنده هم با آن مواجه بودم موجب خلق این ایده در ذهنمان شد و فکر کردیم چقدر خوب میشود این معضل را برای بسیاری از کارمندان و همکاران حل کنیم، بعلاوه آنکه برای بسیاری از خانمهای شاغل نیز برگذاری مهمانی ها دیگر یک چالش به حساب نمی آمد و به این سادگی مامی فود متولد شد.

 

از ایده‌پردازی تا تجاری‌سازی استارتاپ مامی فود چه مدت به طول انجامید؟

تابستان ۱۳۹۴ بود که برای اولین بار شروع به راه اندازی مامی فود کردیم و تا زمانی که دولوپش اتمام یابد و لانچ شود تقریبا تا تابستان ۱۳۹۶ بطول انجامید. یعنی ۲ سال زمان صرف مراحل تحقیقاتی، بازارشناسی، بیزنس پلن، کدنویسی سایت مامی فود شد. تیم ما به باور بیل گیتس عقیده داشت که برد و باخت یک کسب و کار به میزان بهره برداری کارآمد از اطلاعات موجود در آن حوزه بستگی دارد، به همین دلیل از همان ابتدا تمام تمرکز خود را بروی چگونگی ارائه تازه ترین و باکیفیت ترین نوع غذای خانگی گذاشتیم و سعی کردیم تمام جوانب را در نظر بگیریم تا برای کلیه دغدغه های مشتریان یک راه حل مناسب طراحی کنیم.

 

سفارش غذای خانگی,سفارش اینترنتی غذا,سفارش آنلاین غذا

 

مهمترین هدف و دغدغه شما از راه اندازی مامی فود چه بود؟

کیفیت غذا مهمترین دلیل و عامل اصلی این ایده بود و خیلی صادقانه میگویم اگر مسئله کیفیت غذا در اکثر رستورانهای برون برحل شده بود به هیچ وجه مامی فود استارت نمیخورد.

 

با چه اشخاصی کار میکنید و مامی ها را بر چه اساس انتخاب می کنید؟

بنده شخصا به غذاهای خوشمزه بسیار علاقه دارم و در مورد انتخاب غذا بسیار وسواس به خرج میدهم، به همین علت همواره مهمترین معیار ما برای انتخاب یک مامی، دستپخت بوده و هست. مهارت آشپزی تمامی مامی های استخدام شده باید توسط تیم نظارت ما بررسی شود و بعد از تائید، استخدام خواهند شد. از عوامل بعدی ارگانیک بودن غذا و مواد اولیه بکار برده شده در پخت است، برای مثال به هیچ وجه اجازه نمی دهیم مامی در تهیه برنج از نمونه های خارجی استفاده کند. سلامت روانی و جسمی مامی مورد بعدی است که به آن توجه میکنیم و قبل از استخدام تست هایی از همه آنها به عمل می آید. در نهایت از آشپزخانه منزل مامی ها بازدید میشود و پس از دریافت کارت بهداشت میتوانند شروع به فعالیت در مجموعه مامی فود نمایند.

 

در حال حاضر برای چند خانم خانه دار در استارتاپ مامی فود اشتغال زایی شده است؟

الان که در تابستان ۱۳۹۷ هستیم ۳۰۰ مامی خوش سلیقه و ماهر در سراسر تهران در حال فعالیت هستند و باعث افتخار است که توانستیم برای این تعداد بانوی بااستعداد شرایط کار مهیا کنیم، البته مامی فود در شهرستان های مختلف نیز استارت خورده است و کارهای زیرساختی آن در حال انجام است. تعدادی از فرنچایزهای ما در حال فعالیت هستند تا انشالاه بتوانند مامی فود را در شهرهایشان لانچ کنند.

 

وضعیت سیستم پذیرش سفارش و فرایندهای داخلی شرکت مامی فود به چه صورت است؟

مامی ها از آشپزخانه منازلشان برای مشتریان غذاهای کاملا خانگی و اورگانیک تهیه میکنند و مشتریان بسیار راحت میتوانند از طریق وب سایت مامی فود و یا به صورت تلفنی سفارش ثبت کنند، اما سفارش دهندگان عزیز در نظر داشته باشند همیشه نیاز است تا غذاهای خانگی را از روز قبل رزور کنند. البته بزودی طرح همکاری با رستورانهای باکیفیت نیز به مامی اضافه میشود و چنانچه مشتریان برای همان روز سفارش غذا داشته باشند می توانند از غذای رستورانهای طرف قرارداد ما سفارش دهند.

 

در مامی فود بر کدام عامل تاکید دارید؟ قیمت، کیفیت یا سرویس دهی؟

کل مجموعه از همان ابتدا همه تلاشمان را کردیم که کیفیت غذا را در حد اعلا نگه داریم و این موفقیت از فیدبکی که کاربران میدهند کاملا مشخص است. خدا را شکر تقریبا ۹۵% کاربران مامی فود تا به امروز از سرویسی که دریافت کرده اند رضایت کامل داشته اند و این جمله را بارها از مشتریان شنیده ایم که ” ما از این به بعد فقط به مامی فود سفارش میدهیم”.  این جمله بزرگترین نقطه قوت و سرمایه ما است.

 

البته باید عرض کنم دغدغه قیمت و دلیوری را هم داشتیم، اما اولویت اولمان کیفیت بود، هرچند که بحث دلیوری هم بسیار بسیار مهم است و در این رابطه برنامه ریزی های زیادی داشتیم تا در کوتاهترین زمان سفارش به دست مشتری برسد. در رابطه با قیمت غذا در مامی فود نیز باید بگویم قیمت در دل مامی فود لحاظ شده است و به جرات میگویم شما نمیتوانید کیفیت غذایی که در مامی فود تجربه میکنید در هیچ رستورانی با این قیمت مقایسه کنید. اگر غذایی را با قیمت ۱۵ هزار تومان در مامی فود سفارش میدهید با همین سطح کیفیت باید در رستورانی با قیمت ۳۵ هزار تومان دریافت کنید. این مسئله به این علت است زمانی که خانم های خانه دار غذایی را تهیه میکند خیلی از هزینه های جانبی مانند کارگر برای نظافت، کمک کار، هزینه گزاف مکان تجاری، آب وبرق و گاز کاهش پیدا میکند و… به همین علت است که می گوییم کاهش قیمت در دل این کسب و کار وجود دارد. 

 

به نظر شما، در ارائه خدمات به مشتریان موفق عمل کرده اید؟

بله، از همان ابتدا باور داشتیم که نارضایتی مشتری یعنی شکست ما. این موضوع ایدئولوژی ما را شکل داد، بطوریکه در حال حاضرخوشبختانه هر سرویسی که در استارتاپ مامی فود به مشتریانمان میدهیم رضایت مندی کامل را در عکس العمل هایشان دیده ایم و ما در نظر سنجی ها میبینیم که  از کیفیت، بسته بندی و سرعت تحویل رضایت داشته اند. همین مسئله منجر شده در مدت بسیار کوتاهی به بسیاری از مشتریان جدیدمان از طریق مشتریان قدیمی معرفی شویم  و خوشبختانه رشد کنیم. 

  

سفارش غذای خانگی,سفارش اینترنتی غذا,سفارش آنلاین غذا

 

چه برنامه ای برای برای آینده مامی فود و توسعه آن دارید؟

بزودی قابلیت سفارش غذا از رستوران های کشور هم در مامی فود مهیا میشود و به این ترتیب مشتریان می توانند در هر زمانی که بخواهند سفارش غذا بدهند و تنوع بیشتری نیز در انتخاب داشته باشند. از دیگر برنامه های آتی ما اهدای نمایندگی به شهرهای بزرگ است و همینطور برگذاری ورکشاپهای حرفه ای آموزش آشپزی نیز در لیستمان قرار دارد. در حال حاضر در حال آماده سازی محیط هایی برای کلاس آشپزی هستیم تا بتوانیم این هنر را برای هر شخصی که علاقمند هست، ارائه دهیم.

 

به خدماتتان از یک تا ۱۰ چه امتیازی می دهید؟

من امتیاز ۹ را به مامی فود میدهم. مطمئنا هیچ مجموعه ای بی عیب و نقص نیست و علت این نمره آن است که در مجموعه مامی فود بسیار تلاش کردیم تا بتوانیم غذای خانگی را بصورت غذای روز آماده کنیم اما نتوانستیم، چراکه می خواستیم کیفیت غذا و تازگی آن حفظ شود. در حال حاضر بسیاری از همکاران ما در این عرصه از آشپزهایشان می خواهند تا کلیه غذاهای خانگی را آماده و در فریز نگهداری کرده و هنگام سفارش آنرا گرم کنند و برای مشتری ارسال  نمایند، اما ما شدیدا با این روند مخالف بودیم و این مسیر را پیش نگرفته ایم، چراکه سلامت و تازگی غذا بسیار برای مجموعه مامی فود مهم بود. این موضوع باعث میشود من نمره ۹ را بدهم اما با همکاری رستورانها این مسئله بزودی حل خواهد شد و مشتریان می توانند غذای روز نیز سفارش دهند.

 

و در آخر روی سخن شما با اشخاص علاقمند به راه اندازی استارتاپ چیست؟ و آنها برای راه‌اندازی یک استارتاپ به چه سرمایه ای نیاز دارند؟

شعار من همواره “هر خانواده ایرانی یک استارتاپ ” بوده و هست، چراکه به واقع عقیده دارم که هر خانواده ایرانی میتواند یک استارتاپ راه اندازی کند، البته در اسکیلهای مختلف با تواناییهای متفاوت. آنها میتوانند خیلی از ایده ها و خدمات را از خانه هایشان ارائه دهند، تنها کافیست تا از این زاویه به ایده و رویاهایشان نگاه کنند. این استارتاپها می تواند در سطحهای پایینتر مانند ساخت و فروش وسایل تزئینی، پخت و  فروش شیرینی باشد و یا در سطوح بالاتر شرکتهای خدماتی و تولیدی و یا وب سایتهایی که محصولات دیگر تولیدی ها را در اینترنت به فروش میرسانند. در این زمینه گوکل بسیار کمک کننده است و ایده های بسیاری با سرچ در اینتنرنت بدست می آید.

 

در رابطه با سرمایه مورد نیاز، این مسئله بسیار جنرال است. براساس وسعت استارتاپی که میخواهید راه اندازی کنید باید سرمایه گذاری های متفاوتی انجام دهید، اما من میتوانم بگویم با صفر تومن هم میشود شروع کرد. نهایتا تنها حرفم این است که شروع کنید. بروی جزئیات تاکید و تمرکز نکنید. نیاز نیست آینده را پیش بینی کنید. تنها کافییست شروع کنید و یک قدم که بردارید، قدم بعدی نیز مشخص میشود. به کسب و کارتان عشق بورزید، چراکه هر کاری فراز و نشیب هایی دارد و اگر از وجود این چالهاش و ایجاد راه حل لذت نبرید موفق نخواهید بود و فراموش نکنید یک مدیر موفق فقط پشت میز نمینشیند.

 

اشخاص از چه طریق میتوانند با شما در ارتباط باشند؟

دوستان عزیز می توانند از طریق پیج شخصی اینستاگرام بنده  با من در ارتباط باشند. خوشحال خواهم شد تا با این عزیزان در تعامل باشم و تجربیات خود را در اختیارشان قرار دهم.

 

https://www.instagram.com/shamseddinyousefian

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.