مدیر اسبق سیا: ترامپ از قدرت سوءاستفاده می کند

مدیر اسبق سیا: ترامپ از قدرت سوءاستفاده می کند

مدیر اسبق سیا: ترامپ از قدرت سوءاستفاده می کند

 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,جان برنان
پس از آنکه دونالد ترامپ با لغو صلاحیت امنیتی «جان برنان» مدیر اسبق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بحران دیگری ایجاد کرد، دموکرات ها توپخانه خود را به سمت رئیس جمهوری این کشور چرخانده و او را زیر رگبار انتقادات گرفتند.

به گزارش ایرنا، برنان در مصاحبه ای با شبکه «ام.اس.ان.بی.سی» رئیس جمهوری آمریکا را به «سوءاستفاده از قدرت» متهم کرد و اظهار داشت که ترامپ سعی دارد منتقدان خود و دولتش را مرعوب و سرکوب کند. وی افزود که این تصمیم ترامپ نمی تواند مانع از ادامه انتقادات وی از رئیس جمهوری شود.

 

برنان پیش از مصاحبه با ام.اس.ان.بی.سی در توئیتی اعلام کرده بود: این اقدام بخشی از تلاش های گسترده تر ترامپ برای سرکوب آزادی بیان و تنبیه منتقدان است. این مساله همه آمریکایی ها از جمله متخصصان اطلاعاتی را در مورد هزینه های سخن گفتن نگران می کند. اصول من ارزشی بیشتر از صلاحیت امنیتی دارد. تسلیم نخواهم شد.

 

به عقیده برنان، ترامپ به این دلیل دست به چنین اقدامی زده که تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا رئیس جمهوری را تحت فشار قرار داده است.

 

ترامپ تبانی با روس ها را رد کرده است اما نهادهای اطلاعاتی آمریکا گفته اند که روس ها در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کرده اند. بنا بر گزارش این نهادها، روس ها ایمیل ها حزب دموکرات را هک کرده و به پیروزی انتخاباتی ترامپ در مقابل رقیبش هیلاری کلینتون کمک کردند.

 

ترامپ، برنان را متهم کرده که با استفاده از دسترسی خود به اطلاعات طبقه بندی شده تلاش کرده است تا در رابطه با دولت فعلی آمریکا «تفرقه و نفاق ایجاد کند.»

 

ترامپ در بیانیه ای که توسط «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید قرائت شد، این تصمیم خود را اعلام کرد. رئیس جمهوری آمریکا گفته که با هدف لغو تاییدیه امنیتی چند مقام سابق دولتی آمریکا در حال ارزیابی مجدد صلاحیت های آنهاست.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، سندرز اعلام کرد که برنان مرتکب «رفتار و عملکرد نابهنجار» شده است. سخنگوی کاخ سفید، برنان را به «دروغگویی» و «رفتارهای هیجانی جنون آمیز» متهم کرد. به گفته سندرز، برنان از موقعیت خود برای ابراز اتهامات بی اساس استفاده کرده است.

 

به نوشته تارنمای هیل، «جیمز کلاپر» رئیس اسبق «مدیریت اطلاعات ملی»، «جیمز کومی» مدیر سابق اداره تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) و «مایکل هایدن» مدیر سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا از جمله افرادی هستند که ترامپ در حال بازنگری در صلاحیت امنیتی آنهاست.

 

برنان از منتقدان سرسخت ترامپ است. او عملکرد رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با همتای روس خود ولادیمیر پوتین در فنلاند را «خیانت» توصیف کرد. ترامپ در کنفرانس خبری با پوتین در فنلاند گفته بود که اظهارات رئیس جمهوری روسیه در مورد دخالت نکردن روس ها در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را می پذیرد.

 

برنان چندی پیش در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست ترامپ را با افراد بی صلاحیت و عوام فریب مقایسه کرد و نوشت تا بازگشت انسجام و یکپارچگی به کاخ سفید به انتقاد از ترامپ ادامه خواهد داد.

 

برنان در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، از مارس ۲۰۱۳ تا ژانویه ۲۰۱۷ مدیر سیا بود. پس از او «مایک پمپئو» مدیر این نهاد اطلاعاتی و جاسوسی شد.

 

تصمیم ترامپ در مورد برنان با موج گسترده انتقادات دموکرات ها مواجه شد. «نانسی پلوسی» لیدر دموکرات ها در مجلس نمایندگان اعلام کرد که این اقدام ترامپ «سوءاستفاده عجیب از قدرت» است.

 

«مارک وارنر» سناتور ارشد دموکرات ها در کمیته اطلاعات سنا هشدار داد که این تصمیم «رویه خطرناکی» ایجاد می کند. «کریس فان هولین» سناتور ایالت مریلند هم اظهار داشت: سران نظام های دیکتاتوری اینگونه رفتار می کنند، نه سران دموکراسی ها.»

 

جیمز کومی هم در بیانیه ای توئیتری گفت، لغو صلاحیت امنیتی برنان نشان می دهد، «ترامپ هر کسی را که با او موافق نباشد، مجازات می کند.» او ترامپ را به تمجید از «خودکامه ها و دیکتاتورها» متهم کرد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.