لاوروف: بین معارضان تحت حمایت عربستان اختلاف وجود دارد

لاوروف: بین معارضان تحت حمایت عربستان اختلاف وجود دارد

لاوروف: بین معارضان تحت حمایت عربستان اختلاف وجود دارد

اخبار,اخبار بین الملل,لاوروف

وزیر امور خارجه روسیه گفت: کنگره گفت وگوهای ملی سوریه از نظر فراگیری شرکت کنندگان بی سابقه بود و بخشی از معارضان سوری تحت حمایت عربستان سعودی هم در آن شرکت کردند که نشانگر وجود اختلاف میان این گروه از معارضان است.

به گزارش ایرنا، «سرگئی لاوروف» عصر پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ‘آنجلینو آلفانو ‘ وزیر خارجه ایتالیا و رئیس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: نشست سوچی هرچند که اقشار مختلف سوری را در برگرفته بود اما صد درصد فراگیر نبود.

 

لاوروف گفت: دو گروه از معارضان سوری در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه شرکت نکردند. گروه اول معارضان سوری تحت حمایت عربستان بود که از مجموعه گروه های معارض موسوم به ریاض، مسکو و قاهره تشکیل شده است.

 

وی افزود: این مجموعه بطور کامل به عنوان یک نهاد به نشست سوچی دعوت شده بود، با الحریری نماینده آن مذاکره های گسترده ای داشتیم، اما وی تصمیم گرفت که دعوت ما برای شرکت در این نشست را نپذیرد.

 

لاوروف گفت: الحریری علت رد دعوت را وجود اختلاف در گروه معارضان تحت حمایت عربستان سعودی عنوان کرد. اما ۳۴ نفر از اعضای این گروه که یک سوم آن را تشکیل می دهند، در نشست سوچی شرکت کردند و به این وسیله نشان دادند که در بین اعضای این گروه علاقه زیادی برای شرکت در برنامه های سوری وجود دارد.

 

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: دومین گروه معارضان سوری که در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی شرکت نکرد، گروه استانبول بود. اعضای این گروه به سوچی آمد اما به بهانه هایی که هیچ ارتباطی با حل و فصل مسائل سوریه ندارد از شرکت در این نشست خودداری کرد.

 

وی ادامه داد: اما با این وجود این گروه معارضان ‘سدات اونال’ معاون وزارت خارجه ترکیه را نماینده خود در نشست سوچی تعیین کرده بودند که تا پایان نشست حضور داشت و به این ترتیب نمایندگی این بخش از معارضان را تامین کرد.

 

لاوروف گفت: با این حال ادعا نمی کنیم که نمایندگان تمام اقشار سوری که باید در حل مسائل مربوط به سرنوشت کشور خود شرکت کنند، در نشست سوچی حضور داشتند.اما پیش تر نشستی در این سطح برگزار نشده بود.

 

نشست گفت وگوهای ملی سوریه روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در شهر بندری سوچی در شرق دریای سیاه برگزار شد.

 

نخستین روز کنگره گفت وگوهای ملی سوریه (روز دوشنبه) به دیدارهای دوجانبه و رایزنی های سه جانبه نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای حامی این مذاکره ها اختصاص داشت.

 

مراسم پایانی نیز به اظهارات «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اختصاص یافت که اعلام کرد: نتایج این نشست بر مذاکرات ژنو تاثیر خواهد داشت اما گام آخر باید در قالب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و براساس توافق های به دست آمده تحت نظارت سازمان ملل متحد، برداشته شود.

 

‘جابری انصاری’ دستیار ارشد وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران که سرپرستی هیات نمایندگی کشورمان در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه را برعهده داشت، نیز از بامداد دوشنبه در سوچی حضور داشت و در این دو روز ملاقات های فشرده ای را با چهره های مختلف برگزار کرد.

 

توافق درباره برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه که نوامبر ۲۰۱۷ (آذرماه امسال) در همین شهر برگزار شد، به دست آمد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.