قهرمانى که عورتش سلاحش بود.

قهرمانى که عورتش سلاحش بود.

عمرو بن عاص؛ او که همان عمرو عاص مشهور و مشاور معروف معاویه است. در نیرنگ، حیله و دغل‌بازی سرآمد عرب آن زمان بوده و پیشنهاد به نیزه کردن قرآن‌ها در جنگ صفین را او به معاویه داد: «عمرو عاص یکی از زیرک‌ترین و دغل بازترین اشخاص در امور دنیا در مشورت، مکر و حیله بود.» (۱)

درباره این شخص در تاریخ نقل شده است که:

در روزى از روزهاى جنگ صفین، عمرو بن العاص به على علیه السلام حمله کرد و چنین مى پنداشت که مى تواند با غافلگیرى ضربتى به آن حضرت وارد کند اما على علیه السلام بر او حمله برد و چون به وى نزدیک شد و چیزى نمانده بود شمشیر آن حضرت به او برسد خود را از اسب بر زمین انداخته، دامن پیراهنش را بالا زده، پاهایش را باز کرد و عورتش آشکار شد و امام علیه السلام روى از او برگرداند و رفت. عمرو نیز خاک آلوده برخاست و پیاده پا به فرار گذاشت و به صفوف سپاهیان خود پناه برد. اهل عراق به  حضرت امیر المؤمنین علیه السلام عرضه داشتند آیا آن مرد گریخت؟ فرمود: آیا او را شناختید؟ عرض کردند: نه. فرمود:
همانا او عمرو بن عاص بود که در برابرم پرده از عورت خود برداشت و من از او روى برگرداندم.

وقتى که عمرو به نزد معاویه بر گشت، معاویه به او گفت: هان چه کردى اى اباعبدالله؟ گفت: على مرا مغلوب کرد. معاویه گفت: از خدا و از عورتت سپاسگزار باش. به خدا سوگند که اگر على را شناخته بودى به او حمله نمى کردى.

معاویه در باره این جریان شعر زیر را سروده است:
از لغزش هاى عمرو به خدا پناه مى برم که مرا از ترک مبارزه تن به تن [با على ] سرزنش مى کند.
او خود با ابوالحسن در جنگ رو به رو شده و به رسواترین وجهى از مبارزه با او باز گشته است.
اگر وى عورت خود را آشکار نکرده بود اینک پرهاى لاشخوران آغشته به خون او به پرواز در آمده بود.
حال، گرچه از چنگال مرگ رهایى یافته، اما به مضمونى براى آوازه خوانان حجاز بدل شده است.

عمرو از شنیدن این ابیات به خشم آمد و گفت: چقدر کار على را در مورد من بزرگ مى کنى! جز این نبوده که مردى با پسر عمویش کشتى گرفته و به زمین خورده است آیا این امر باعث شده که از آسمان خون ببارد؟ معاویه پاسخ داد: نه، از آسمان خون نباریده اما این قضیه همواره موجب رسوایى تو خواهد بود. (۲)

منابع:

۱- الاستیعاب فی معرفه الأصحاب، ابن عبد آلبر، دارالجیل، بیروت، ج ۳، ص ۱۱۸۸.

۲- منابع و مصادر این نبرد قهرمانانه! فراوان است و براى اطلاع از آن ها می توانید به الغدیر ۲/ ۱۵۹ مراجعه کنید.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.