قالیباف: تلاش می کنم صدای تغییر در جریان اصولگرایی باشم


قالیباف: تلاش می کنم صدای تغییر در جریان اصولگرایی باشم

اخبار,اخبارسیاسی واجتماعی,قالیباف

عضو مجمع تشخیص مصلحت یکی از ویژگی های نواصولگرایی را تاکید بر همگرایی و به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه‌ها نام برد و گفت که خودم را محور نواصولگرایی نمی دانم، اما تلاش می کنم صدای این تغییر باشم.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بعد از ظهر امروز در دانشگاه علم و صنعت در نشست «نواصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی» با اشاره به ضرورت آسیب شناسی جریان های سیاسی کشور، گفت: باید تحلیل های واقع بینانه داشته باشیم تا چاره اندیشی کنیم. نباید به دنبال قدرت طلبی رفته و با کلمات بازی کنیم.

 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اینگونه نباشد که مبانی اصولی انقلاب نادیده گرفته شود، بلکه باید اسلامی که امام خمینی آن را بیان کردند و یکی از پایه ها آن مردم هستند را دنبال کنیم.

قالیباف تاکید کرد: چه من و چه هر مسئول دیگری باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

وی ادامه داد: در کشور ما دو جریان سیاسی اصلی و تاثیر گذار وجود دارد. چه بخواهیم چه نخواهیم و چه بپذیریم و چه نپذیریم، این دو جریان در کشور وجود دارند.

وی افزود: در کشور ما دو قطبی این دو جریان وجود دارد که این دو جریان سیاسی در کشور ما بر تمام شئونات داخلی و خارجی و عملکرد نظام اسلامی تاثیرگذار هستند. اگر این دو جریان درست عمل کنند و درست عمل می کردند می تواند بهترین مدل سیاست ورزی باشد.

قالیباف گفت: به نظر می رسد اصلاح طلبی یک ضرورت و نیاز امروز جامعه است اما بخشی از این جریان به مبانی و اصول و مکتب امام و برداشت سیاسی که امام از اسلام داشتند و انقلاب بر آن مدار حرکت کرده، تجدیدنظر کرده و به دنبال تغییر در این مبانی حرکت کرده است، در بسیاری از زمینه ها به جای اینکه باری برای مردم باشند و باری برای مردم شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این بخش از اصلاح طلبی جامعه را به سمت بی هویتی سوق دادند، سعادتمندی مردم که در اهداف و مکتب امام بود، آزادی و آزادگی در جامعه بین الملل از اهداف امام بود اما ببینید چگونه با این آرمانها رفتار کردند. بخشی از این جریان البته به این اصول اعتقاد دارند.

وی ادامه داد: جریان اصولگرایی در بیان، اهداف، برنامه ریزی ها و حرف هایی که زده مبتنی بر مکتب امام است و خود را به این امر پایبند می داند، وقتی از این اصول فاصله می گیریم ولی قرار است این گفتمان را به نوعی پیاده کنیم که همه مردم همه این مسائل را در تمام زندگی خود ببینند می بینیم کارنامه قابل دفاعی برای این جریان نیز وجود ندارد حتی در ابزار و روش ها هم بدسلیقگی وجود دارد. جریان اصولگرایی موفق نشد منافع نظام و خواسته های مردم را با هم در کشور پیاده سازی کند.

قالیباف گفت: در حیطه امنیت عمومی، امنیت ملی و قدرت منطقه ای البته جریان اصولگرایی کارنامه قابل قبولی دارند و منافع ملت که امنیت و منافع نظام و حفظ کیان اسلام است را به خوبی دنبال می کنند.

وی درباره نو اصولگرایی عنوان کرد: ما به  دنبال لفظ نیستیم، مهم محتوایی است که باید مبانی انقلاب و مکتب امام را مورد توجه قرار دهد. حرف ما در نواصولگرایی در این خلاصه می شود که باید براساس اصول انقلاب و مبانی سیاسی امام بنایی جدید احداث کنیم. نواصولگرایس یا هر اسم دیگر باید بداند که ارزشها باید حفظ شده ولی در ساختار اندیشه ای، کارکردها و اقدامات تغییرات بنیادین ایجاد شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علاوه بر این تغییرات در هدف گذاری، روش و ابزار هم باید تغییر اساسی اتفاق بیفتد، به نظر می رسد هر دو جریان سیاسی کشور باید بازخوانی از مکتب امام داشته باشند. هر دو جریان باید به مکتب امام رجعت کنند.

قالیباف عنوان کرد: در این حرکت باید بدانیم که این حرکت کار چند نفر از بالا نیست، باید در گفتگوهای جمعی دنبال شود، باید بتوانیم تفاهمی بین اذهان ایجاد کنیم. محوریت این جریان نیز  باید در اختیار نیروهای جوان باشد.

وی عنوان کرد: اصل این حرکت باید از پایین به بالا باشد، نمی توان این فرهنگ را با فرهنگ پدرخواندگی ایجاد کرد تلاش می کنم صدای این تغییر و مطالبه کننده این تغییر باشم. نواصولگرایی نباید به دنبال این باشد که دوباره طیفی در دل این جریان به وجود آورد.

قالیباف عنوان کرد: زمانی که نامه ایجاد نواصولگرایی را نوشتم مورد نقد قرار گرفتم که «چرا این حرف را در افکار عمومی اعلام کردی و خطاب به جوانان نوشتی. می توانستی این نامه را در جمع های خصوصی تر مطرح کنی». اما این نشان می دهد که در استفاده از ابزار ها غلط عمل کردیم،  کسانی که این حرف را می زنند درک درستی از حرکت های جدید ندارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید این ضعف را برطرف کرد که مسئولان از یک مسئولیت به مسئولیت دیگر می روند، جوانانی هستند که توانمند هستند اما وقتی می خواهیم از اینها استفاده کنیم همین جریانات سیاسی اجازه نمی دهند. اگر اینگونه باشد جوانان باید بنشینند و ببینند کی یک مسئول فوت می کند تا صندلی او خالی شود.

وی گفت: مشکل ما این است که برای تغییر در این جریان پدرخواندگی نمی خواهیم. باید تصمیمات در جریان افکار عمومی گرفته شود. این حرکت نو پیوند اساسی با کارآمدی نظام دارد. چون همیشه مانع نیروهای جوان و توانمند شدیم.

قالیباف گفت: باید موضوع آسیب شناسی در جریان اصولگرایی و نقش تاریخی جریان دانشجویی را جدی بگیرید، نباید اجازه دهیم مسیر نادرستی که بخشی از جریان اصلاح طلبی در جذب افکار عمومی و عدم پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم در پیش گرفته فرصت پیدا کند زیرا در این صورت در کارآمدی نظام دچار چالش جدی خواهیم شد.

وی درباره رویکرد نواصولگرایی در مبارزه با مفاسد اقتصادی عنوان کرد: بدون شک یکی از چالش های ما فساد است و ریشه این فسادها آنجاست که ما مردم باور نیستیم، وقتی اقتصاد را مردمی نمی کنیم اقتصاد مقاومتی هم شکل نگرفته بلکه اقتصاد گرفتار رانت است و امضای طلایی وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همه ما باید در حوزه مسئولیت خود پاسخگو باشیم. من باید درباره عملکرد خود در حوزه نیروی انتظامی پاسخگو باشم. املاک نجومی دروغی بیش نیست.

وی خطاب به دانشجویان اصلاح طلب افزود: شما بروید و زمانی را که در  نیروی انتظامی مسئولیت داشتم را بررسی کنید و ببینید. کسانی که شما امروز از آنها حرف می زنید ببینید آن زمان درباره عملکرد من چه می گفتند و وقتی کار برایشان سخت شد چگونه حرف زدند.

قالیباف ادامه داد: طرح کردن مسئله املاک نجومی از ابتدا سیاسی بود اما اولین کسی که از دادستانی درخواست رسیدگی کرد خود بنده بودم، نگفتم این قوم من است یا برادر من است. من تا الان هم پیگیر هستم. گفتند دو هزار میلیارد تومان تخلف در املاک نجومی صورت گرفته اما در آخرین پیگیری های قوه قضائیه نشان داد که رقم مطرح شده کمتر از ۶ میلیارد تومان است. این همان جوسازی است که نمی خواهد بگذارد کار به درستی پیش برود.

قالیباف درپاسخ به دانشجویی که پرسید شما در طول مسئولیت خود چه کردید گفت: مجموعه افراد تحصیل کرده در دانشگاه در شهرداری کمتر از ۲۷ درصد بود اما امروز بالغ بر ۶۰ درصد شده است. بنده هرجا مسئول بودم به دور از تعصبات سیاسی هرکس که در چارچوب نظام بوده را به کار گرفتم. معاونت من در شهرداری از اصلاح طلبان بودند اما امروز همان ها را به جرم اینکه با من کار کردند از شهرداری بیرون ریختند.

وی با اشاره به توسعه خطوط مترو گفت: تعطیل کردن خط ۷  مترو هم سیاسی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درباره برجام گفتیم اینهایی که رفتند مذاکره بدانند طرف ما دشمن ماست، این مذاکره هم باید مبارزه باشد با لبخند نباید مذاکره کنند. این کار را هرکس انجام دهد خوب نیست.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.