فاکتورهای پرخطری که ریسک زوال عقل را افزایش می دهند

فاکتورهای پرخطری که ریسک زوال عقل را افزایش می دهند

 

فاکتورهای پرخطری که ریسک زوال عقل را افزایش می دهند

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, زوال عقل
محققان تاکید می کنند سبک زندگی سالم به مقابله با مشکل حافظه کمک می کند.

به گزارش مهر، افراد مبتلا به زوال عقل با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. برخی انواع زوال عقل نظیر آلزایمر پیش رونده هستند، یعنی علائم به تدریج آغاز شده و به تدریج هم تشدید می شوند.

محققان اخیرا اعلام کردند زنان بیش از مردان دچار زوال عقل و آلزایمر می شوند. اما هنوز دلیل آن مشخص نیست، هرچند تصور می شود هورمون زنانه استروژن علت اصلی آن باشد.

سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری از زوال عقل کمک کند، اگرچه ژن ها هم نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارند. در ادامه به برخی مواردی که ریسک ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهند اشاره می شود.

تنها زندگی کردن

حفظ روابط با خانواده و دوستان بسیار در پیشگیری از زوال عقل مهم است. مطالعه اخیر نشان می دهد در مقایسه با افراد متاهل، افراد مجرد ۴۲ درصد و افراد بیوه ۲۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند. افراد مجردی که تنها زندگی می کنند، احساس تنهایی و افسردگی می کنند که هر دو از فاکتورهای پرخطر زوال عقل هستند.

کمبود ویتامین D

با افزایش سن نیاز به ویتامین D افزایش می یابد. به گفته محققان، افراد دارای کمترین میزان ویتامین D ۵۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

عدم تحرک و تنبلی

ورزش تنها به تناسب اندام کمک نمی کند بلکه موجب افزایش میزان پروتئین BDNF (فاکتور نوروپاتی مغز) می شود؛ پروتئینی که به تولید سلول های جدید مغز و پیشگیری از مرگ سلول های موجود کمک می کند. به گفته محققان، هر چقدر میزان BDNF بیشتر باشد، احتمال ابتلا به زوال عقل کمتر است. محققان توصیه می کنند حدود ۳۰ دقیقه ورزش متوسط یا شدید در روز می تواند از ابتلا به زوال عقل پیشگیری کند.

افزایش قندخون

افزایش میزان قندخون به تمام اعضاء بدن از جمله مغز آسیب می رساند. از اینرو دیابت نوع۲ کنترل نشده با زوال عقل ارتباط دارد. طبق نتایج محققان دانشگاه هاروارد، افرادی که میانگین قندخون شان بالاست ۲۰ درصد بیش از افراد دارای قندخون نرمال در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

آلودگی هوا

بسیاری از محققان به رابطه بین آلودگی هوا و بیماری قلبی پی برده اند. حال محققان عنوان می کنند آلودگی هوا هم بر قلب و هم بر مغز تاثیر می گذارد چراکه با ورود به جریان خون موجب بروز التهاب می شود. به گفته محققان کانادایی، زندگی در فاصله ۵۰ متری جاده های پرترافیک ریسک زوال عقل را تا ۷ درصد افزایش می دهد.

اضافه وزن

اضافه وزن می تواند باعث ابتلا به بیماری های زیادی شود و افراد دارای شاخص توده بدنی بیش از افراد افراد داری وزن نرمال در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.