علل و درمان جوش در گوش

علل و درمان جوش در گوش

علل و درمان جوش در گوش

برخلاف تمایل شخصی باید از ترکاندن جوش داخل گوش خودداری کرد

 

زمانی که یک جوش در گوش رخ دهد آن کاملاً دردناک و ناراحت کننده است در هر یک از گوش خارجی در داخل کانال گوش یا پشت گوش توسعه می یابد آن در اثر فعالیت باکتری در منافذ مسدود شده توسط سبوم و سایر ناخالصی ها رخ می دهد.

اگر چه جوش در گوش ممکن است در وهلۀ اول موضوع بزرگی به نظر نرسد، اما می‌توانند خیلی دردناک باشند. 

 

چه دلیلی باعث ایجاد جوش در گوش شما می شود؟

جوش های سر سفید زمانی اتفاق می افتد که چربی و یا سبوم منافذ پوست را ببندد. جوش سر سیاه هم در زمانی روی می دهد که سبوم در معرض هوا قرار گرفته و تیره رنگ شود. کیسه ای که حاوی سبوم است در زیر پوست قرار دارد و امکان دارد بترکد و خارش ایجاد کند و یا حتی عفونی شده و ایجاد کیست و غده کند.

 

جوش داخل گوش در شکل های مختلف پدیدار می شود، نظیر لاله ی گوش و کانال خارجی گوش. پوست گوش خارجی، غضروف گوش را پوشش می دهد و دارای مقداری چربی زیر پوستی است. پوست کانال گوش، دارای پیازهای مو (سلول های مو) است و همچنین غددی است که روغن و جرم گوش تولید می کند.

 

اگر این غدد بیش از حد تولید چربی کنند منجر به شکل گیری آکنه در گوش شما می شود. آکنه همچنین زمانی روی می دهد که سلول های مرده پوست و یا باکتری در منافذ پوستی جمع شوند.

زمانی که چنین اتفاقی روی دهد، ممکن است شما در ناحیه ای که منافذ پوستی توسط باکتری ها و یا سلول های مرده پوستی احاطه شده ایجاد جوش و یا آکنه کند. اگر چربی باقی بماند و یا باکتری ها در منافذ پوست جمع شوند جوش داخل گوش ایجاد می شود.

 

برخی از عوامل ایجاد جوش عبارتند از:

استرس

عدم توازن هورمونی

واکنش آلرژیک به رشد مو، مواد آرایشی بهداشتی

قرار گرفتن در معرض یک محیط آلوده یا پر از گرد و خاک

تولید چربی بیش از اندازه غدد گوش

استفاده مشترک از هدفون یا هدست با دیگران

استفاده از هدفون‌های آلوده

فرو بردن اجسام یا انگشت آلوده در گوش

تماس یا شنا کردن در آب‌های آلوده

سوراخ کردن گوش به روشی کثیف و آلوده

استفاده از کلاه یا کلاه ایمنی به مدت زمان طولانی

 

جوش‌های گوش به اینخاطر خیلی دردناک هستند که پوست آن سفت است 

 

چرا جوش‌های داخل گوش دردناک هستند؟

اگر تا به حال گوشتان جوش زده باشد، حتماً می‌دانید که چقدر آزاردهنده هستند؛ اگرچه اگر اجازه دهید به صورت مناسب درمان شوند، به ندرت خطرناک هستند. احتمال اینکه جوش باعث عفونت گوش شود یا مایع جوش یواش یواش وارد گوشتان شود، بسیار کم است.

 

جوش‌های گوش به اینخاطر خیلی دردناک هستند که پوست آن سفت است و مهمتر اینکه غضروف آنجا هست. هر گاه اطراف غضروف التهاب ایجاد شوید، نظیر اطراف بینی یا گوش، همواره با درد زیاد همراه است.

 

درمان جوش گوش :

برخلاف تمایل شخصی باید از ترکاندن جوش داخل گوش خودداری کرد. این کار قرمزی جای جوش را از بین می برد و یا ممکن است باعث بد تر شدن آن بشود.

ترکاندن جوش داخل گوش به باکتری ها فشار وارد کرده و موجب می شود تا باکتری به منافذ عمیق پوستی نفوذ کند. این کار موجب می شود تا ناحیه ی جوش ملتهب شده و خارش بیشتری پیدا کند. اگر شما جوش را بترکانید و چرک زیر آن بیرون آمده و ممکن است باعث ایجاد زخم شود.

 

اگر جوش عفونی شود امکان دارد تبدیل به دمل شود. این تبدیل جوش به دمل خود به خود انجام می شود. همچنین به علت کنده شدن ، سوراخ کردن و یا فشرده شدن جوش که نوعی آسیب به ناحیه ی جوش محسوب می شود، ممکن است جوش به دمل تبدیل شود. 

 

شما می توانید برای رفع جوش های سطح پوستتان با استفاده از کمپرس گرم، جوش ها را نرم کرده و از روی پوست پاک سازی کنید. گرما چرک زیر جوش را به سطح پوست نزدیک می کند و باعث می شود تا به تنهایی چرک خشک و تخلیه شود. در صورت تخلیه چرک جوش داخل گوش، سریعا محل مورد نظر را با دقت پاک کنید.

 

شما نباید ناحیه ی جوش را تحریک کنید و از پخش شدن باکتری جلوگیری کنید. از تمیز شدن ناحیه ی مورد نظر اطمینان حاصل نمایید.

 

پمادهای موضعی

درمان های موضعی برگرفته از ویتامین A بصورت بدون نسخه و با نسخه در اختیار شما قرار می گیرد. ترتینوئین معروف ترین پماد موضعی است که بدون نسخه در اختیار شما قرار می گیرد.

 

روغن درخت چای

خواص ضد باکتریایی قوی اسانس درخت چای با باکتری عامل جوش مبارزه می کند خواص ضد التهابی آن تورم را کاهش و به روند شفا سرعت می بخشد.

یک قاشق چای خوری از روغن درخت چای را به۹  قاشق چای خوری آب اضافه کنید.

با یک قاشق هم بزنید و مخلوط کنید.

با استفاده از یک گوش پاکن محلول را روی جوش بمالید.

این درمان را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید تا جوش به طور کامل شفا یابد.

 

جوش داخل گوش در شکل های مختلف پدیدار می شود نظیر لاله ی گوش و کانال خارجی گوش

 

آنتی بیوتیک

پزشک ممکن است در مواردی که آکنه همراه با باکتری است آنتی بیوتیک هایی نظیر مینوسیکلین و داکسی سایکلین پیشنهاد دهد. اما باید مراقب مقاومت بدن به آنتی بیوتیک و درمان های آنتی بیوتیکی بود. این نگرانی ها در گذشته مسئله ی مهمی نبوده است.

 

چای کیسه ای سیاه

تانن موجود در چای التهاب را کاهش دهد در حالی که خواص قابض آن سبب خشک کردن جوش از داخل می شود گرما از چای کیسه ای داغ، جوش تخفیف و درد را کاهش می دهد.

کیسه چای را در آب داغ به مدت ۱ دقیقه قرار دهید.

با فشار، آب اضافی از کیسه چای را خارج و آن را در گوش خود، درست بالای جوش قرار دهید.

گوش خود را با یک لیف حمام گرم بپوشانید و آن را برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ترک کنید.

این درمان را دو بار در روز انجام دهید تا جوش درمان شود.

 

پراکسید بنزوئیل

ترکیبات مختلفی از پراکسید بنزوئیل وجود دارد که در اختیار شما قرار می گیرد. برای آکنه هایی که وضعیت وخیمی ندارند از پمادی استفاده کنید که دارای حداقل ۵ درصد پراکسید بنزوئیل است.

توجه کنید استفاده از این نوع پماد ها در نزدیکی زخم و غشای مخاطی نظیر بخش داخلی بینی و دهان، استفاده نکنید.

 

شیر

آلفا هیدروکسی اسید موجود در شیر منافذ را غیر مسدود و سلولهای مرده پوست را حذف می کند که به نوبه خود به روند بهبودی زخم ها و جوش سرعت می بخشد. 

یک گلوله پنبه را در شیر خیس دهید و آن را فشار دهید.

از این توپ پنبه مرطوب برای پاک کردن جوش بر روی گوش خارجی استفاده کنید.

پنبه روی جوش را به مدت ۱۰ دقیقه ترک کنید.

این منطقه را با آب ولرم تمیز کنید.

این درمان را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.

 

دارو های سیستمیک

داروهای سیتمیک برگرفته از ویتامین A، نظیر ایزوترتینوئین، معمولا برای درمان آکنه های کیستی وخیم تجویز می شوند. این داروها تاثیر گذارند اما عوارض جانبی زیادی دارند.

زخم های آکنه ای و به خصوص آکنه ی وخیم، دردناک است. درمان مناسب و سریع برای این موارد با داروهای غیر استروئیدی، نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن شروع می شود. پزشک شما ممکن است در صورت عدم بهبود با این دارو ها، نسخه ی دیگری را برای شما تجویز کند.

 

درمان های مختلف آکنه ممکن است تداخلات دارویی جدی داشته باشد. برای مثال آنتی بیوتیک ها تاثیر داروهای ضد بارداری را کاهش می دهند. برای درمان حساسیت به خورشید از بعضی آنتی بیوتیک ها، ترکیبات ویتامین A و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می شود.

 

ژل آلوئه ورا

ماده موثره ترکیب یافت شده در ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب قوی است که با از بین بردن باکتری جوش زا، التهاب و درد را کاهش می دهد.

مقداری از ژل  آلوئه ورا را به انگشت خود زده و آن را به جوش بمالید.

بعد از سی دقیقه آن را با پنبه پاک کنید.

این درمان را دو بار در یک روز تکرار کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.