علت و درمان تنگی نفس در علم پزشکی

علت و درمان تنگی نفس

بسته به علت آن، تنگی نفس می تواند فقط یک بار اتفاق بیفتد و یا برای همیشه وجود داشته باشد.

ورزش خیلی سخت و شدید، گرمای زیاد هوا، چاقی و ارتفاع زیاد باعث تنگی نفس در یک فرد سالم می شوند. غیر از این موارد، تنگی نفس علامت یک بیماری است.

اگر بی دلیل دچار تنگی نفس گشتید، به خصوص اگر تنگی نفس به طور ناگهانی و شدید بروز کرد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

علل تنگی نفس

در بیشتر موارد، تنگی نفس در اثر بیماری قلبی و یا ریوی بروز می کند.

قلب و ریه در رساندن اکسیژن به بافت های بدن و دور کردن دی اکسید کربن از آن ها نقش دارند و بروز هر گونه مشکلی در این روند، روی تنفس شما موثر است.

هر گونه احساس ناخوشایند در فرایند تنفس را تنگی نفس می گویند. بیماری های تنفسی و قلبی عروقی در ابتلا به تنگی نفس، نقش عمده ای دارند. هر فرد در شبانه روز به طور متوسط ۱۲ بار در دقیقه به صورت ناخودآگاه دم و بازدم انجام می دهد که از آن مطلع نیست، بنابراین وقتی فرد فرآیند تنفس خود را احساس می کند، یعنی تنفس او از حالت عادی خارج شده است.تنگی نفس

تنگی نفس

تنگی نفس یک بیماری نیست، بلکه علامتی از یک بیماری است. تنگی نفس انواع مختلفی دارد و در افزایش تعداد و عمق تنفس، خمیازه کشیدن، احساس سنگینی روی سینه و یا خستگی زودرس در بالا رفتن از پله و سر بالایی خود را نشان می دهد.

بعد از غذا خوردن به دلایل متفاوتی ممکن است احساس تنگی نفس کنید. برای پی بردن به علت تنگی نفس بعد از غذا خوردن می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

احساس تنگی نفس بعد از خوردن غذا ممکن است مشکلی جدی باشد ولی همیشه هم اینطور نیست. اگر خیلی سریع یا بیش از حد غذا خورده باشید ممکن است این علایم را تجربه کنید. با این حال این حالت ممکن است علامت یک مشکل جدی مثل بیماریرفلاکس معده GERD یا برونشیت bronchitis باشد. بنابراین مراجعه به دکتر و پیدا کردن علت دقیق آن کاملا ضروری است.

چرا بعد از خوردن غذا احساس تنگی نفس می کنید؟

بعد از غذا خوردن به دلایل متفاوتی ممکن است احساس ناراحتی کنید. برخی از شایع ترین دلایل را می توانید در ادامه مقاله مطالعه نمایید.

۱٫علت تنگی نفس بعد از غذا خوردن: بیش از حد غذا خوردن یا سریع غذا خوردن

هنگامی که زیاد غذا می خورید یا به سرعت غذا را می بلعید، معده شما بزرگ می شود و شما احساس نفخ می کنید که معمولا نتیجه بلعیدن هوای زیاد حین غذا خوردن است و وقتی معده شما بزرگ می شود به دیافراگم فشار آورده که به نوبه خود باعث می شود نفس کشیدن برایتان سخت شده و احساس ناراحتی داشته باشید. دیافراگم شما فضای کمتری برای گسترش داشته ولی بدنتان هنوز به همان اندازه قبل نیاز به اکسیژن دارد که باعث می شود احساس کم بودن اکسیژن به شما دست دهد.

راه حل: به سادگی می توانید با آرام و آهسته و کم غذا خوردن از ایجاد این مشکل پیشگیری کنید.

۲٫علت تنگی نفس بعد از غذا خوردن: حساسیت غذایی Food Allergy

خوردن مواد غذایی که به آن ها حساسیت دارید هم می تواند منجر به تنگی نفس شود. هنگامی که سیستم ایمنی بدنتان به یک غذا یا یکی از مواد تشکیل دهنده آن واکنش نشان دهد دچار حمله آلرژیک allergy attack می شوید. اگر چه ممکن است شما به هر غذایی حساسیت داشته باشید ولی ۸ خوراکی هستند که در اغلب موارد حساسیت زا هستند.

مواد غذایی حساسیت زا:

  • – دانه دراختان 
    – بادام زمینی
    – تخم مرغ 
    – گندم  
    – شیر  
    – ماهی
    – صدف
    – سویا
    – دانه های خاص مثل دانه خردل و دانه کنجد

راه حل: خودداری کردن از مصرف مواد غذایی حساسیت زا.

۳٫علت تنگی نفس بعد از غذا خوردن: مشکلی در ریه ها و راه های هوایی شما

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.