علت سوزش ادارار چیست و چگونه درمان می شود؟

علت و درمان سوزش ادرار

بسیاری از مردم گاهی اوقات با ناراحتی های مختصر ادراری روبرو می شوند؛ ولی هنگامی که شما در حین ادرار درد داشته باشید ممکن است مبتلا به دیزوری (سوزش ادرار) باشید.

سوزش ادرار یا دیزوری یکی از مشکلات رایج به خصوص در بین خانم هاست. در موارد ساده این مشکل بعد از چند روز خود به خود از بین می رود و مشکل حل می شود؛ اما اگر فرد دچار عوامل خطرسازی مانند دیابت، رفلاکس ادرار به سمت کلیه ها، بارداری و سنگ باشد باید حتما به پزشک مراجعه کند چون امکان دارد مشکل ساده ی سوزش ادراری، کلیه ها را نیز درگیر کرده و تبدیل به مشکلی جدی شود. برای راحت شدن از این بیماری علاوه بر مصرف داروهای تجویزی پزشک می توانید از ۱۰ روش خانگی برای درمان آن استفاده کنید که در این مطلب توضیح داده شده است.

علت و درمان سوزش ادرار

یکی از مشکلات ادراری شایع در زنان سوزش ادرار است. سوزش ادرار به خودی خود بیماری خاصی تلقی نمی‌شود، بلکه فقط یک علامت است و می‌تواند ناشی از مشکلات مختلف باشد؛ اما برخلاف باور عموم، سوزش ادرار همیشه دلیل بر وجود عفونت ادراری نیست.

به عنوان مثال اگر سوزش ادرار همراه با احساس ناراحتی و درد در قسمت خارجی دستگاه تناسلی باشد، معمولا نشان‌دهنده وجود التهاب در واژن یا لب‌های فرج است. یکی از علل سوزش ادرار و عفونت مثانه مقاربت است که فرد، روز یا روزهای بعد از مقاربت دچار سوزش ادرار می شود و این معمولا تکرارشونده است.

یکی از علل نادر ولی خطرناک سوزش ادرار، نوعی سرطان مثانه است که در آن معمولا به همراه سوزش ادرار، آزمایش، وجود خون در ادرار را نیز گزارش یا این که خود بیمار به چشم خود ادرار خونی را مشاهده می‌کند. البته سوزش ادرار در زنان اغلب با تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن همراه است.

علت و درمان سوزش ادرار

احساس فوریت در ادرار کردن، یعنی فرد احساس می‌کند مثانه‌اش پر شده و باید آن را خالی کند؛ ولی مثل افراد طبیعی نمی‌تواند ادرار کردن را به تاخیر بیندازد. بلکه باید فورا محلی را برای تخلیه مثانه پیدا کند. بیشتر پزشکان سوزش ادرار را معادل عفونت ادراری تلقی کرده و بدون بررسی شروع به درمان تجربی آن می‌کنند در صورتی که سوزش ادرار می‌تواند علل خیلی زیادی داشته باشد که یکی از آنها عفونت ادراری است.

سوزش ادرار در زنان جوان بیشتر است. اگر درد هنگام ادرار کردن در ابتدای آن اتفاق بیفتد، معمولا نشان‌دهنده وجود مشکل در مجرای ادراری است ولی اگر در انتهای ادرار کردن اتفاق بیفتد نشان‌دهنده وجود مشکل در مثانه است. از طرفی اگر سوزش ادرار همراه با تکرر و احساس فوریت در ادرار کردن و درد زیر دل باشد، معمولا نشان‌دهنده التهاب مثانه است. خود التهاب مثانه نیز ممکن است علل عفونی و غیرعفونی داشته باشد.
دلایل سوزش ادرار,علت سوزش ادرار در خانم ها

سوزش ادرار می‌تواند علل خیلی زیادی داشته باشد که یکی از آنها عفونت ادراری است

زنان به این علل، مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند:
مجرای ادرار کوتاه است.

اغلب تخلیه مثانه خود را به تاخیر می‌اندازند.

از وسایل جلوگیری‌کننده از حاملگی مثل دیافراگم استفاده می‌کنند.

از ژل‌های اسپرم‌کش برای جلوگیری از حاملگی استفاده می‌کنند که سبب تجمع میکروب‌های روده در اطراف مجرای ادرار می‌شود.

دسترسی میکروب‌های روده‌ای به علت مسیر کوتاه به دستگاه ادراری و سیستم ادراری زنان راحت‌تر است.

در عفونت حاد مثانه، ۱۵ تا ۲۰ درصد زنان، به درد زیر ناحیه ناف مبتلا می‌شوند. زنانی که یائسه شده و تحت هورمون درمانی نیستند، در معرض التهاب واژن و عفونت ادراری قرار می‌گیرند و اگر سوزش ادرار همراه با ترشح از واژن باشد، نشان‌دهنده التهاب واژن است. از طرفی اگر شخصی دچار سوزش ادرار به همراه تب، بدی حال عمومی و درد عضلانی شود، احتمال ابتلا به تبخال تناسلی وجود دارد و باید منتظر باشد در روزهای آینده تاول‌های تبخال ظاهر شوند.

در صورتی که سوزش ادرار همراه با تب و لرز و درد پهلوها باشد، نشان‌دهنده عفونت حاد کلیه‌هاست و بیمار باید در بیمارستان بستری شود. اگر فردی دچار سوزش، تکرر و احساس فوریت در ادرار کردن شود و پس از خاتمه درمان، ادرار قطره قطره خارج شود و نیز هنگام مقاربت درد داشته باشد، نشان‌دهنده وجود احتمالی دیورتیکول مجراست و نیازمند بررسی بیشتری خواهد بود.

باید حتما از خانم مبتلا به سوزش ادرار از نظر استفاده از داروها و مواد شوینده موضعی سوال کرد. نکته بسیار مهم این که یکی از علل مهم سوزش ادرار ناشی از عفونت دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری در زنان، روابط زناشویی نامتعارف است که گاه سبب عفونت‌های خطیر می‌شود. این گونه عفونت‌ها اگر لگن خانم را گرفتار سازد، ممکن است سبب نازایی شود. پس تشخیص و درمان به‌موقع، اهمیت زیادی دارد.

۱۰ داروی خانگی برای درمان دیزوری یا سوزش ادرار

۱٫ افزایش مصرف آب

افزایش مصرف آب به درمان ناراحتی های ادراری شما کمک می کند. آب با دفع سموم و باکتری های عفونت زا از بدن به رفع مشکلات ادراری شما کمک خواهد کرد.

به علاوه افزایش مصرف آب از کم آب شدن بدن که می تواند شرایط شما را وخیم تر کند، جلوگیری می نماید. همچنین آب دمای اضافی بدن شما را به سطح نرمال رسانده و باعث افزایش دفعات ادرار می شود.

نحوه استفاده:

مقدار زیادی آب در طول روز بنوشید. همچنین شما می توانید از میوه و سبزیجات آبدار استفاده نمایید. ضمنا سوپ ها، اسموتی ها و آبمیوه ها به حفظ آب بدن تان کمک خواهد کرد.

سوزش ادرار

درمان طبیعی سوزش ادرار

۲٫ کمپرس آب گرم

شما می توانید با استفاده از کمپرس آب گرم دردتان را کاهش دهید. گرما به کاهش فشار مثانه و کاهش درد شما کمک خواهد نمود.

نحوه استفاده:

کمپرس آب گرم را به مدت ۵ دقیقه در پایین شکم تان قرار دهید. پس از چند دقیقه دوباره این کار را تکرار کنید.

شما همچنین می توانید پد گرم کننده برای رهایی از درد استفاده کنید.

۳٫ سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی بوده و به مبارزه با عفونت های عامل ناراحتی ادراری کمک می کند. بعلاوه سرکه سیب غنی از آنزیم ها، پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید بوده و به بازگرداندن pH بدن به حالت طبیعی کمک می کند.

نحوه استفاده:

۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و ۱ قاشق چایخوری عسل خام را به لیوان آب گرم اضافه نمایید. روزی ۲ مرتبه از این ترکیب بنوشید.

همچنین ۱ تا ۲ فنجان سرکه سیب را به وان پر از آب اضافه نمایید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن دراز بکشید. این کار را روزی یک مرتبه تا بهبودی کامل انجام دهید.

سوزش ادرار

درمان طبیعی سوزش ادرار

۴٫ جوش شیرین

جوش شیرین نیز به کاهش دیزوری (سوزش ادرار) کمک می کند. این ترکیب قلیایی کمک می کند که اسیدیته ادرار کاهش پیدا کند و این امر به نوبه خود به کاهش احساس سوزش هنگام ادرار و همچنین کاهش دفعات ادرار کمک می کند. به علاوه جوش شیرین به حفظ تعادل pH بدن نیز کمک می کند. دیگر خواص جوش شیرین

نحوه استفاده:

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب اضافه نموده و تا حل شدن کامل هم بزنید.

این محلول را با معده خالی بنوشید.

این کار را به مدت یک هفته هر روز انجام دهید.

۵٫ ماست ساده

ماست ساده، پروبیوتیک و بدون شکر برای درمان سوزش ادرار مفید می باشد. محیط کشت فعال (پروبیوتیک) از رشد باکتری های مضر جلوگیری کرده و رشد باکتری های مفید را افزایش می دهد. این امر به نوبه خود به مبارزه با هر گونه عفونتی که باعث ایجاد سوزش ادراری می شود، کمک کرده و تعادل pH واژن را حفظ می کند.

نحوه استفاده:

روزانه ۲ تا ۳ فنجان ماست ساده میل کنید. همچنین شما می توانید از اسموتی های ماست نیز استفاده کنید.

همچنین شما می توانید یک تامپون یا پد بهداشتی را در ماست زده و به مدت ۲ ساعت درون واژن خود قرار دهید. این کار را روزانه ۲ بار تا زمانی که مشکل سوزش شما برطرف شود، انجام دهید.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.