طرح خانه‌های گنبدی برنده مسابقات طراحی شهر مریخی شد


طرح خانه‌های گنبدی برنده مسابقات طراحی شهر مریخی شد

اخبار,اخبار علمی,خانه‌های گنبدی

تیمی از محققان و مهندسان موسسه فناوری ماساچوست آمریکا(MIT) در مسابقات بین‌المللی طراحی شهر مریخی به مقام اول دست یافتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این مسابقات با حمایت سازمان فضایی آمریکا(ناسا) و آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود که در آن طرح‌های مختلف برای رشد و نمو تمدن بشری در سیاره سرخ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و طرح‌های برگزیده معرفی می‌شوند.

 

در طرح‌های ارائه شده باید مقاومت بالا، امکان ساخت آسان و همچنین حمل و نقل آسان از زمین به مریخ مورد توجه قرار بگیرد.

 

در طرح مهندسان ام.آی.تی مجموعه‌ای از سازه‌های گنبدی وجود دارد که با استفاده از تونل به هم متصل می‌شوند. آنها نام این طرح را “جنگل رد وود”(Redwood Forest) گذاشته‌اند که هر گنبد در آن یک درخت و تونل‌های اتصال، ریشه‌های آن هستند.

 

تمام این سازه‌ها نسبت به اشعه‌های کیهانی، وضعیت محیطی مریخ و تغییرات شدید دما ایمن‌سازی شده‌اند.

 

هر زیستگاه گنبدی می‌تواند ۵۰ نفر را در خود جای دهد و هر مجموعه کامل این سازه‌ها شامل ۲۰۰ گنبد برای ۱۰ هزار نفر است.

 

“والنتینا سومینی”(Valetina Sumini) محقق ارشد این پروژه گفت: در این سازه ما با استفاده از امکانات موجود در مریخ یک جنگل را شبیه‌سازی می‌کنیم که تمام امکانات لازم برای یک حیات انسانی را دارد.

 

هر کدام از واحدهای گنبدی در این مجموعه از انرژی خورشید برای فعالیت استفاده می‌کند و در آن سلول‌های‌هایی تعبیه می‌شود که با آب پر شده تا بتواند جان ساکنان و همچنین گیاهان موجود در آن را از تابش‌های کیهانی و تغییرات دمایی حفظ کند.

 

اخبار,اخبار علمی,خانه‌های گنبدی

 

همانند اکثر سازه‌های فضایی استفاده از انرژی خورشید بوسیله سلول‌های خورشیدی در دستور کار قرار دارد و از آن برای تصفیه آب، تامین انرژی و همچنین استخراج هیدروژن برای تولید سوخت موشک استفاده می‌شود.

 

اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که چنین مجموعه‌ای را می‌توان در زمین ساخت و با استفاده از آن می‌توان در محیط‌هایی که زندگی‌ برای انسان مشکل است، به مدت طولانی اقامت نمود.

 

مکان‌هایی مانند کف اقیانوس‌ها و همچنین مناطق مرتفع از جمله این مکان‌ها هستند.

 

در پایگاه اینترنتی این رقابت‌ها آمده است: در حال حاضر سفر به مریخ محدود به رسیدن و زنده ماندن در آن نمی‌شود و ما باید به راهکارهایی دست پیدا کنیم که بتوانیم در این سیاره بمانیم و تمدن بشری را در آن گسترش دهیم.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.