ضوابط پذیرش در مدارس برند غیردولتی / ارسال پیامک میزان «شهریه» به خانواده‌ها


ضوابط پذیرش در مدارس برند غیردولتی / ارسال پیامک میزان «شهریه» به خانواده‌ها

  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,مدارس برند غیردولتی
رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برگزاری هر گونه آزمون در مدارس مقطع ابتدایی غیردولتی از ابتدا ممنوع بوده است، گفت: نحوه گزینش برای مدارسی که با استقبال روبرو هستند، شرایطی مانند سابقه تحصیلی و مصاحبه است لذا ضوابطی مشخص دارد؛ این در حالیست که بر گزاری هر نوع آزمون در مدارس غیردولتی دوره ابتدایی نیز وجاهت قانونی ندارد. 

به گزارش ایسنا، مجتبی زینی‌وند ظهر امروز در نشست خبری امروز سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش که در خصوص مصوبه اخیر این وزارتخانه مبنی بر حذف آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان و خاص و شائبه سوق یافتن خانواده‌ها به سوی مدارس غیردولتی برند برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پروش با این تصمیم خود نشان داد که به دنبال تحقق تعبیر خود از مدرسه به عنوان کانون یادگیری است. این تصمیم زمینه مناسبی است که دانش‌آموزان نه بر اساس رتبه آزمون و رقابت‌های ناصحیح بلکه در چگونگی استفاده از مهارت‌های اجتماعی و تعامل سازنده با دیگران شناخته شوند. این طرح مقدمه‌ای است برای کاهش حاکمیت آزمون و رقابت‌های ناصحیح و غیرتربیتی در نظام آموزشی؛ در نظام آموزشی در همه مدارس یعنی دولتی و غیردولتی است.

 

وی افزود: مهم‌ترین ثمره این تصمیم تاثیر روانی و تربیتی مثبت بین دانش‌آموزان است. دانش‌آموزانی که نمی‌تواننددر این آزمون‌ها موفق شوند، در سال‌های آغازین عمر خود که زمان اجتماعی شدن است، احساس یاس و ناامیدی و شکست می‌کنند. این آزمون‌ها رقابتی کاذب بین دانش آموزان ایجاد می‌کند و انگیزه تلاش برای موفقیت را از بین می‌برند. در حالی که مهم‌ترین مولفه در این دوره باید ایجاد حس رفاقت در دانش آموزان باشد.

 

رییس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش تاکید کرد: این آزمون‌ها منشاء اضطراب، سردرگمی و هیجان و شکست در دانش‌آموزان و خانواده‌ها هستند. همان طور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند، حجم آزمون و کتاب کمک درسی نباید کودکی را از دانش‌آموز برباید. آنها باید در مدرسه و کلاس درس حس لذت و شادی داشته باشند.

 

زینی‌وند همچنین اضافه کرد: وجود آزمون‌های مختلف باعث پدید آمدن موسسات متنوع و ارائه کتاب‌های کمک‌درسی در اشکال مختلف شده است که توزیع آنها گردش مالی بالایی به دنبال دارد. فضاسازی که این روزها علیه این تصمیم ایجاد شده است، انگیزه تربیتی ندارد و شاید نیت سودجویانه‌ای داشته باشد. یکی از بهترین تصمیم‌هایی که در آموزش و پرورش گرفته شده، کمرنگ کردن این آزمون‌ها بوده است.

 

برگزاری هر نوع آزمون در مدارس غیردولتی مقطع ابتدایی غیرقانونی است

 

وی با بیان اینکه برگزاری هر گونه آزمون در مدارس ابتدایی غیردولتی از ابتدا ممنوع بوده است، اظهار کرد: نحوه گزینش برای مدارسی که با استقبال روبرو هستند، شرایطی مانند سابقه تحصیلی و مصاحبه است و ضوابطی مشخص دارد. بر گزاری هر نوع آزمون در مدارس غیردولتی دوره ابتدایی وجاهت قانونی ندارد. این تصمیم اضطراب دانش‌آموزان را کم می‌کند.

 

آماده‌سازی سامانه‌ای برای ساماندهی شهریه مدارس غیردولتی

قرارداد دستی نداریم/ارسال پیامک میزان شهریه به خانواده‌ها

 

معاون سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش از آماده‌سازی سامانه‌ای برای ساماندهی شهریه مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: امسال شهریه این مدارس در قالب سامانه‌ای به مدارس اعلام می‌ شود و همه فرآیند دریافت آن در قالب این سامانه انجام می‌شود. امسال در مدارس غیردولتی قرارداد دستی بین خانواده‌ها و مدرسه نخواهیم داشت. همچنین قراردادها برای هر مدرسه‌ای بر اساس میزان شهریه مشخص شده و در قالب سامانه باید رد و بدل شود.

 

وی ادامه داد: طی پیامکی میزان شهریه و شماره‌هایی برای نظارت به والدین دانش‌آموزان ارسال می‌شود. اگر نیاز به ناظر مقیم برای اجرای قوانین داشتیم، آن را مستقر می‌کنیم.

 

زینی وند تصریح کرد: اعضای شورای سیاستگذاری آموزش و پرورش امروز بر دو موضوع رعایت الگوی دقیق شهریه از سوی موسسات غیردولتی و همچنین دستورالعمل بر گزاری آزمون‌ها تاکید کردند. در خصوص اجرا شدن این تصمیم برای دوره اول متوسطه طی جلسات آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

 

دستورالعمل ممنوعیت ورود موسسات کمک آموزشی به مدارس ابتدایی غیرانتفاعی

 

معاون سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا ساز و کاری برای وارد نشدن موسسات کمک‌آموزشی به مدارس تدوین شده است؟، اعلام کرد: ما دستورالعملی آماده و تیم‌های نظارتی مشخص کرده‌ایم که جلوی ورود هر موسسه آموزشی در مدارس ابتدایی غیردولتی گرفته شود.

 

افزایش کمی و کاهش کیفیت مدارس هیات امنایی

 

وی همچنین اضافه کرد: طی بررسی گروه‌های کارشناسی مشخص شد یکی از مشکلات مدارس هیات امنایی افزایش از نظر کمی و کاهش کیفیت است. به همین دلیل کارگروهی روی این موضوع کار می‌کند تا مدارس هیات امنایی را از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار دهند تا رضایت والدین صورت گیرد.

 

زینی وند با تاکید بر اینکه تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش برای مدارس دولتی و غیردولتی است، اضافه کرد: برای این مدارس آزمون و کتاب‌های کمک درسی توصیه نمی‌شود چون این موارد برای مدارس غیردولتی کیفیت‌ بخشی به دنبال ندارد. محور کیفیت معلم است و اگر کتاب به خوبی تدریس شود، باعث پیشرفت دانش آموزان می‌شود. همان طور که تصمیمی برای مدارس دولتی گرفته می‌شود؛ برای مدارس غیردولتی نیز صادق است. اگر موضوعی برای مدارس دولتی ممنوع شود، مدارس غیردولتی نیز تابع شرایط و ضوابط عمومی آموزش و پرورش هستند و استثنایی وجود ندارد.

 

استقبال از مدارس غیردولتی بدنبال حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان فضاسازی است

 

وی درباره تاثیر مصوبه اخیر آموزش و پرورش بر افزایش استقبال از مدارس غیردولتی نیز توضیح داد و گفت: این مصوبه ارتباطی به این موضوع ندارد. مدارس دولتی چه سمپاد باشند یا نباشند، شرایط خاص خود را در پذیرش دانش آموزان دارند و بحث حذف نیز مطرح نیست. این مدارس اگر کیفیت‌بخشی خوبی داشته باشند، مورد استفاده اولیا قرار می‌گیرند. این موضوع که فضایی ایجاد شده که مطرح می‌کند حذف این مدارس باعث تقویت مدارس دیگر می‌شود، فضاسازی است.

 

وی ادامه داد: تنوع مدارس یکی از آفت‌های تربیتی آموزش و پرورش است. در هیچ جای دنیا این میزان تنوع وجود ندارد و از نظر تربیتی مورد تایید نیست. آنچه در تصمیم اخیر آموزش و پرورش بر آن تمرکز شده، حذف آزمون و کتاب‌های کمک‌درسی در مدارس ابتدایی است.

 

آزمونها مرجع تشخیص استعداد نیستند

 

 زینی وند در پاسخ به این پرسش که برای کنترل ظرفیت مدارس سمپاد بعد از اجرای این مصوبه چه برنامه‌ای وجود دارد؟ گفت : در طرح شهاب شرایطی مشخص شده که بر اساس آن دانش آموزان انتخاب می‌شوند و ضوابط نیز تسهیل شده است. در این فرآیند دانش آموزان استعداد خود را نشان می‌دهند اما آزمون‌ها خلاقیت را از دانش آموزان می‌گیرند و مرجع تشخیص استعداد نیستند.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.