ضرب المثل به مشروطه اش رسید


ضرب المثل به مشروطه اش رسید

ریشه ضرب المثل های ایرانی,انواع ضرب المثل ها

داستان ضرب المثل به مشروطه اش رسید

 

کنایه از این است که ، طرف مورد بحث برخر مراد سوار شده است و چون دیگر کاری ندارد ، لذا دم فرو بسته است و سکوت اختیار کرده است .

 

آورده اند که …

در آن موقع که افکار و احساسات آزادیخواهی ملت ایران بر اثر وحشر و نشر با ملل غرب بیدار شده بود و آزادیخواهان از هر طرف قیام کرده بودند ، معدودی سودجو که به دنبال بازار آشفته می گشتند ، خود را در جرگهٔ آزادیخواهان جای دادند و در مشروطه خواهی به اصطلاح معروف ، کاتولیک تر از پاپ شده بودند .

 

به قول حاج میرزا یحیی دولت آبادی ، این عده که شمشیر استبداد را در زیر عبا و ردای مشروطه بسته اند ، در روز یار مشروطه خواهان و در شب غم خوار مستبدین هستند و هر چه نقمت بر این ملت برسد از این جماعت است که در هر لباس جلوه گرند . رفته رفته کار مبارزه و انقلاب بالا گرفت و سنگرهای مخالفان ، یکی پس از دیگری به دست آزاد مردان صدر مشروطیت افتاد .

 

در چنین مواقع که تصور هیچ گونه دغدغه و نگرانی نمی رفت و مخالفان را یأس و نگرانی فوق العاده ای دست داده بود ، آن عده افراد از فرصت استفاده کرده پس از تحصیل مال و منال کافی که عنایت مقصود و کمال مطلوب آنان بود به گوشه عزلت و انزوا خزنده آن چنان خاموش شدند که گویی اصلاً واقعه ای روی نداده است . سکوت و انزوای نابهنگام این عده اگر چه بر تحقق آمال ملی ایرانیان تاثیری نداشت ، زیرا مشروطیت به ثمر رسیده ، کاخ استبداد سرنگون شده بود ولی همین عمل و اقدام غیرهٔ منتظرهٔ آن عده فرصت طلب ، در کندی پیشرفت انقلاب مشروطه بی تاثیر نبوده است و مشروطه خواهان راستین را تا مدتی دچار بهت و سرگیجه کرده بود .

 

باری چون هدف این عده در تشریک مساعی با آزادیخواهان صدر مشرطیت در واقع مشروطهٔ دیگری بود که با خواسته مشروطه خواهان واقعی منافات داشت ، لذا پس از آنکه به مشروطه خود رسیدند و نایره هوسها و تمابلات نفسانی خویش را به زلال حطام دینوی اطفاء کردند ، راه خود گرفته و هر یک از گوشه ای فرا رفتند .

 

مشروطه خواهان و انقلابیون ایرانی چون دیدند که مبارزات این عده مشروطه چینها صرفاً به منظور تامین منابع شخصی ،نه تحقق آمال ملی و خیر و صلاح ملک و ملت بود ، لذا هر جا بحث از آنها به میان می آمد گوشهٔ چشمی نازک کرده از ارباب تعریض و کنایه می گفتند : فلانی به مشروطه اش رسیده یعنی به مقصود خود نایل آمده ، دیگر کاری به استبداد یا آزادی ندارد . این جمله از آن تاریخ یعنی صدر مشروطیت به بعد به صورت ضرب المثل درآمد و عندالزوم در شناساندن افراد ابن الوقت به کار می رود .

منبع:shamiim.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.