صادق زیبا کلام: فضا به شدت علیه روحانی شده است


صادق زیبا کلام: فضا به شدت علیه روحانی شده است

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , صادق زیبا کلام

صادق زیبا کلام: فضا به شدت علیه روحانی شده است/شکاف عمیقی میان روحانی و واقعیت های جامعه ایران به وجود آمده است/رییس جمهور در گفت و گوهای تلویزیونی از دامنه سرخوردگی ها کم نکرده است/ تندروها آب به آسیاب عبور از روحانی ریختند/زلزله به ضرر دولت تمام شد 

زیباکلام با تاکید بر اینکه هنوز برای صحبت از ناکارآمدی دولت زود است، گفت: « باید این سوال را از خود بپرسیم چرا این احساس گسترده پشیمانی و سرخوردگی از دولت دوم روحانی بوجود آمده است. من معتقدم بخشی از آن به چینش کابینه ایشان بر می گردد».

 به گزارش  نامه نیوز ؛حسن روحانی و کابینه او در دولت دوازدهم آنطورکه انتظار می رفت عمل نکرده اند. چنانچه مطالبات بی پاسخ مانده مردم زمینه سو استفاده های داخلی و خارجی را فراهم آورد. خود دولتی ها نیز از ضعف های موجود مطلع اند و تلاش می کنند که از وضعیت فعلی خارج شوند. به همین خاطر بود که اسحاق جهانگیری از مدیران بی انگیزه خواست، تصمیم دیگری بگیرند.

 

مشکل کار اینجا است که میان دولت و واقعیت های جامعه فاصله افتاده است. این را صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می گوید. او در گفت و گو با نامه نیوز ضمن اشاره به تفاوت و فاصله دولت یازدهم و دوازدهم ، گفت: « به نظر می رسد که میزان موفقیت اجرایی دولت دوم آقای روحانی مقدار زیادی از دولت اول ایشان فاصله پیدا کرده است».

 

وی افزود: « شاید هم این فاصله بیش از آنچه که در عمل و اجرا وجود داشته باشد به واسطه مجموعه ای از شرایط روحی، روانی و اجتماعی به وجود آمده است به این معنا که دولت اول روحانی در شرایطی برسر کار آمد که امید و انتظارات فراوانی در جامعه وجود داشت. بر عکس، دولت دوم روحانی در شرایطی شکل گرفت که به نظر می رسید بسیاری از انتظارات و توقعاتی که از روحانی پس از ۲۹ اردیبهشت میرفت، برآورده نشده بود».

 

به گفته وی،  این که انتظارات چگونه بوده اند موضوع قابل بحثی است اما واقعیت آن است که کمی بعد از تشکیل دولت دوم روحانی ما با موج گسترده عبور از روحانی ( از رای خود پشیمان هستم دست کم در فضای مجازی) مواجه رو شدیم درحالی که بسیاری از این دلسردی ها به حق بودند و به خصوص بسیاری از ۲۴ میلیونی که رفتند پای صندوق رای و بر تردید هایشان فایق آمدند که اولا در انتخابات شرکت کنند و ثانیا به روحانی رای دهند نا امیدی هایشان به حق بود تردیدی نمیتوان داشت. 

 

زیباکلام ادامه داد: « روحانی تا امروز نخواست از خودش بپرسد چه انتظارات و توقعاتی از من میرفت که من نتوانستم انهارا برآورده کنم و در نتیجه موج عبور از روحانی دست کم در فضای مجازی به راه افتاد. جدای از سرخوردگی هایی اینکه بسیاری از آن ۲۴ میلیون در قبال دولت روحانی و به ویژه شخص ایشان پیدا کرده اند،این هم واقعیت دیگری این است که بسیاری از تندرو ها،دلواپسان و مخالفان جدی روحانی آب زیادی به آسیاب عبور از روحانی ریختند».

 

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: « دو جریان دست به دست هم دادند اول مخالفین تندرو و قسم خورده دولت روحانی و  دوم هم پیمانان ایشان که در انتخابات به ایشان رای داده بودند، دست به دست هم دادند و در نتیجه ناامیدی و سرخوردگی انبوهی از دولت دوم روحانی بوجود آمد».

 

زیباکلام افزود: «واقعیت امر بر آن بود که هرگونه ارزیابی از عملکرد دولت دوم روحانی نیازمند گذشت مدت زمان بیشتری است و نمیتوان در فاصله کمتر از شش ماه به این جمع بندی رسید که کارآیی دولت روحانی مطلوب نبوده است بنابراین باید این سوال را از خود بپرسیم چرا این احساس گسترده پشیمانی و سرخوردگی از دولت دوم روحانی بوجود آمده است. من معتقدم بخشی از آن  به چینش کابینه ایشان بر می گردد».

 

وی توضیح داد: «تابستان امسال را به یاد می ‌آوریم که وقتی روحانی در صدد معرفی دولت خود بود انتظارات زیادی میرفت که حداقل یک زن در کابینه حضور داشته باشند. انتظار می رفت اهل سنت حضور بیشتری در دولت دوم روحانی پیدا کنند.انتظار میرفت چهره ها و شخصیت های صاحب نام تری در دولت دوم ایشان حضور پیدا کنند اما مع الاسف باید گفت هیچکدام از این انتظارات بر آورده نشد.روحانی نه حاضر شد از زنی در کابینه استفاده کند و نه کردی و نه فردی از اهل سنت.آنچه مزید براین دلخوری ها شد این واقعیت بود که بجز سه چهره ، واقعا چهره هایی که در دولت ایشان حضور دارند چهره های برجسته و توانمندی از نظر اجرایی نبوده اند. اشکال دوم که روحانی با آن مواجه شد ریاست جمهوری ترامپ بود. ترامپ نهایت تلاش خود را مبنی بر وارد کردن فشار بر ایران مبذول می کند و عملا حضور ترامپ در کاخ سفید باعث شده است بسیاری از اروپایی ها و شرکت های توسعه یافته دچار تردید شده اند که آیا به ایران بیایند یا خیر».

 

وی همچنین گفت: « زلزله مساله بعدی بود که به ضرر دولت روحانی تمام شد زیرا کمترین موضوعی که درباره زلزله میتوان گفت آن است که زلزله در حقیقت کارنامه دولت روحانی در جریان کمک رسانی، عمران و آبادانی که بعد از زلزله انتظار می رفت، تحقق پیدا نکرد. مجموعه این مشکلات دست به دست یکدیگر داده اند و فضارا به شدت علیه روحانی کرده است. متاسفانه روحانی یا از سر غفلت یا از سر غرور حاضر نیست این مشکلات را ببینند و در دو حضور تلویزیونی که داشته  به گونه ای صحبت کرده است که نه تنها صحبت هایشان از دامنه این سرخوردگی ها کم نکرده است بلکه در حقیقت در نارضایتی و عصبانیت مردم افزوده اند.

 

به نظر می رسد شکاف عمیقی میان روحانی و واقعیت های جامعه ایران به وجود آمده است. هر مقدار برخی از چهره های دولت دوازدهم مانند جهانگیری، با واقعیت های جامعه آشنا هستند، به نظر می رسد حلقه نزدیک به روحانی یعنی نوبخت، نهاوندیان و واعظی از درک شرایط فعلی جامعه ایران دور هستند و این متاسفانه عاقبت کار روحانی را با ابهامات زیادی رو به رو ساخته است».

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.