صاحبان موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز کجا هستند؟


صاحبان موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز کجا هستند؟

اخبار,اخبار اقتصادی,موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز

حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی پیش از این از اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای پرداخت بدهی موسسات غیر مجاز سخن گفته بود و رئیس جمهور در آخرین مصاحبه‌اش با تلویزیون از اختصاص ۱۱هزار و ۵۰۰میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به ۹۸درصد از سپرده‌گذاران سخن گفت. اما این به چه معنی است، چند سوال در این جا مطرح است، این پول را چه کسانی پرداخت کردند، صاحبان موسسات غیرمجاز چه میزان متضرر شدند و آن دو درصد باقی مانده که هنوز مطالبات‌شان را نگرفته‌اند چه کسانی هستند ؟ راز بدهکارانی که خود همدست صاحبان موسسات بوده‌اند، چیست؟

 

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توئیتی نوشت: «پشت هر کدام از این موسسات و صندوق‌ها چنان محکم بوده که تا کارشان به رسوایی نکشید امکان برخورد با آنها وجود نداشته است؛ وقتی هم که کارشان خراب شد دولت را مجبور کردند از جیب ملت بدهی‌ها را بپردازد. رئیس یکی از این صندوق‌ها چه بسا با اسلحه می‌رفت داخل بانک مرکزی و تهدید می‌کرد». وی در این پیام‌ها افزوده است: «جز روحانی کسی جربزه و جسارت جمع کردن این بساط کثیف را نداشت. او هزینه مبارزه بی امان با نزول‌خواران را می‌دهد. آنها مطمئن بودند به خاطر به گروگان گرفتن میلیونها سپرده‌گذار خرد می‌توانند بساط باج‌گیری خود را حفظ کنند.» مشاور فرهنگی رئیس جمهوری تاکید کرد: «این یکی از مین‌گذاری‌های اصلی در راه استفاده از منابع مردمی برای توسعه ملی بود. روحانی گفت مرگ یک بار شیون هم یک بار. باید کار را تمام می‌کرد حتی به بهای این که از خیلی‌ها سفارش و توصیه و تهدید بشنود.

 

آفتاب اقتصادی-گروه صفحه اول: حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی پیش از این از اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای پرداخت بدهی موسسات غیر مجاز سخن گفته بود و رئیس جمهور در آخرین مصاحبه‌اش با تلویزیون از اختصاص ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به ۹۸ درصد از سپرده‌گذاران سخن گفت. اما این به چه معنی است، چند سوال در این جا مطرح است، این پول را چه کسانی پرداخت کردند، صاحبان موسسات غیر مجاز چه میزان متضرر شدند و آن دو درصد باقی مانده که هنوز مطالبات‌شان را نگرفته‌اند چه‌کسانی هستند؟ راز بدهکارانی که خود همدست صاحبان موسسات بوده‌اند، چیست؟

 

با تسبیحی در دست 

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توئیتی نوشت: «پشت هر کدام از این موسسات و صندوق‌ها چنان محکم بوده که تا کارشان به رسوایی نکشید امکان برخورد با آنها وجود نداشته است؛ وقتی هم که کارشان خراب شد دولت را مجبور کردند از جیب ملت بدهی‌ها را بپردازد. رئیس یکی از این صندوق‌ها چه بسا با اسلحه می‌رفت داخل بانک مرکزی و تهدید می‌کرد». وی در این پیام‌ها افزوده است: «جز روحانی کسی جربزه و جسارت جمع کردن این بساط کثیف را نداشت. او هزینه مبارزه بی امان با نزول‌خواران را می‌دهد. آنها مطمئن بودند به خاطر به گروگان گرفتن میلیونها سپرده‌گذار خرد می‌توانند بساط باج‌گیری خود را حفظ کنند.»

 

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری تاکید کرد: «این یکی از مین گذاری‌های اصلی در راه استفاده از منابع مردمی برای توسعه ملی بود. روحانی گفت مرگ یک بار شیون هم یک بار. باید کار را تمام می‌کرد حتی به بهای این که از خیلی‌ها سفارش و توصیه و تهدید بشنود. امیدوارم روزی مانند شرکت‌های مضاربه‌ای و هرمی، از این موسسات نیز رازگشایی شود.» این مردان به قول حسام‌الدین آشنا نزول‌خواران، روش کارشان را چگونه بر اساس اصل پانزی استوار کردند؟ در این موسسات اصل بر پرداخت وام‌های کلان به روش پانزی بوده است. روش آنها بسیار جالب توجه بود.

 

در ابتدا یکی از نزدیکان یا اعضای خانواده یا فامیل قابل اعتماد آنها مراجعه می‌کرد و مبلغی سپرده‌گذاری می‌نمود، موسسه به او یک سود بسیار بالا، مثلا ۷۰ درصد پرداخت می‌کرد، در آن زمان موسسه این مبلغ را به یکی دیگر از نزدیکان وام می‌داد. این وام‌ها که از محل آورده‌های خرد سپرده‌گذاران بود، بسیار سنگین بود، در واقع وام‌ها با مبالغ بالای ۱۰۰ میلیارد تومان اعطا می‌شد. در مرحله سوم این موسسات غیرمجاز کارشان را تکمیل می‌کردند و شخص وام گیرنده با عدم پرداخت وام در ردیف حساب‌های مشکوک‌الوصول قرار می‌گرفت و یا به عنوان مطالبات سوخت شده طبقه‌بندی می‌شد، حال برای اقوام این موسسات دو اتفاق می‌افتاد. سپرده‌گذار که مبلغ سنگینی سپرده‌گذاری کرده بود که اساساً وجود خارجی هم نداشت با مراجعه به نهادهای قانونی به عنوان شخصی که مالش را خورده‌اند، در ردیف مالباختگان موسسات غیر مجاز قرار می‌گرفت. وام گیرنده سنگین هم با یک طرح توجیهی تولید محور به عنوان کسی که توانایی پرداخت وام را به دلایل رکود اقتصادی ندارد، طبقه‌بندی می‌شد و حتی گاهی درخواست وام مجدد می‌کرد، کما اینکه در مورد برخی بدهکاران سنگین بانک سرمایه از همین مدل استفاده شد.

 

در این بین سپرده‌گذاران خرد که مبالغ کم را سپرده‌گذاری کرده بودند اطلاع نداشتند که پولی در خزانه وجود ندارد و سپرده‌های چند میلیونی آنها خرج یک بازی پانزی چند هزار میلیارد تومانی شده است. اصل پول به مرور از طریق وام‌های سوخت شده و خرید املاک از موسسه غیر مجاز خارج شد و دیگر وجود خارجی نداشت، برای همین خطوط اعتباری برای پرداخت آن تصویب شد. 

 

خطوط اعتباری به‌چه معنی است؟ 

بانک مرکزی دارای چاپخانه‌هایی است که با تلاش کارشناسان ایرانی بومی سازی شده است و دیگر لازم نیست تا چاپ پول به کشورهای دیگر سفارش داده شود و اکنون خود ایران اقدام به طراحی کلیشه و چاپ پول می‌نماید، هر چند هنوز کاغذ اسکناس وارد می‌شود. چاپ پول بدون پشتوانه به معنی چاپ بیش از حد اسکناس است بدون آنکه در مقابل آن کالایی وجود داشته باشد. چاپ اسکناس بدون پشتوانه به تورم سنگین منجر خواهد شد. دیگر اینکه ایجاد ۱۲ هزار میلیارد تومان خطوط اعتباری برای باز پرداخت بدهی سپرده‌گذاران غیر مجاز به زبان ساده به این معنی است که صاحبان موسسات غیر مجاز پول مردم را خوردند، اما این مردم هستند که باید این بدهی را بپردازند. تک تک ایرانیان بدهی نزول خواران موسسات غیرمجاز را از جیب خود پرداختند، اما هر ایرانی چه میزان پول پرداخت کرد؟ 

 

هر ایرانی چه میزان؟

رئیس جمهور اظهار نمود که ۱۱ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان پول برای پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران اختصاص یافته است، پرداخت اصل پول به همراه یک سود منطقی به ۹۸درصد سپرده‌گذاران کاری است که برای آن این مبلغ اختصاص یافت. با این همه به نظر می‌رسد که این مبلغ کافی نباشد و با توجه به اتمام کار هیئت‌های تسویه و عدم کفایت سرمایه موسسات، مجدداً نیاز به تامین سرمایه باشد. اما با تقسیم این مبلغ بر ۸۰ میلیون جمعیت به نظر می‌رسد که هر ایرانی حدود ۱۴۰هزارتومان پول بابت تادیه مطالبات سپرده‌گذاران پرداخت کرده است. 

 

به این ترتیب با توجه به اعلام صریح حسن روحانی مبنی بر اینکه دولت پولی از خود ندارد و از جیب مردم نسبت به پرداخت بدهی‌های خود در این راستا اقدام می‌کند، می‌توان چنین نتیجه گرفت از جمعیت هشتاد میلیون نفری ایران، هر ایرانی، اعم از کودک، نوجوان، جوان و سالمند، ۱۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بابت تادیه بدهی این موسسات هزینه کرده است. این رقم در ظاهر کم به نظر می‌رسد، اما با توجه به باری که بر روی سبد تورمی کشور تحمیل کرده است باعث افزایش قابل توجه نرخ تورم شده است. در واقع هر زمان که شما تخم مرغ می‌خریده اید و یا یکی دیگر از مایحتاج‌تان را، مبلغی از این پول را به صورت افزایش قیمت این کالاهای خریداری شده می‌پرداخته‌اید. 

 

صاحبان موسسات غیر مجاز کجا هستند؟

پرسش اینجاست که صاحبان واقعی موسسات غیرمجاز کجا هستند، چرا تا کنون نامی از آنها مطرح نشده است، اگر تعداد موسسات غیر مجاز گل درشت را رقم ۳۰ عدد بدانیم، سهامداران عمده موسسات احتمالاً رقمی در حدود صدنفر هستند، صد نفری که کشور را با یک بحران جدی مواجه کردند و در نهایت مردم را مجبور کردند تا هزینه کلاهبرداری آنها را بپردازند. حال پرسش این است که این افراد چه کسانی هستند و چه زمانی نام آنها اعلام می‌شود. این دو درصد سپرده‌گذار سنگین و تعدادی که با این صاحبان موسسات غیر مجاز هم دست بوده‌اند، در چه شرایطی قرار دارند، آیا می‌توانند ادعای بیگناهی خود را به خورد جامعه بدهند؟

 

روزنامه آفتاب یزد

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.