شیوه بازیگری با توجه به سیستم استانیسلاوسکی ۴۲ ص
(شیوه بازیگری با توجه به سیستم استانیسلاوسکی)
۱- «رئالیست»
چیست؟
رئالیست و برون گرایی:
یک مکتب عینی و غیرشخصی
قهرمانها و موضوع اثر رئالیستی
صحنه سازی در رئالیسم و رومانتیسم
گام اول (آشنایی با نقش از طریق خواندن نمایشنامه)
تأثیرات اولیه همانند بذر هستند.
* اولین جلسه روخوانی نمایشنامه از دیدگاه استانیسلاوسکی
گام دوم تجزیه و تحلیل نمایشنامه
گام سوم: ساخت شرایط برونی
شیوه بازیگری با توجه به سیستم استانیسلاوسکی
سومین مرحله بزرگ آمادگی لحظه جان بخشیدن و ایجاد شرایط برونی میباشد.
مواد مربوط به شرایط برونی زندگی نمایشنامه، که از طریق تجزیه و تحلیل عقلانی بدست آمده اند بسیار با ارزش ولی خشک و بیجان هستند. فعلاً این فقط فهرست رویدادهای گذشته و حال و آینده است که از روی متن نمایشنامه، تفسیرها، کلمات و صورتجلسه شرایط پیشنهادی زندگی نمایشنامه و نقش تهیه شده است.
این شناخت کاملاً عقلانی باعث می شود که نمایشنامه و رویدادها و حوادث آن فاقد زندگی واقعی باشند.
این رویدادها و حوادث و اعمال فاقد روح و جان می شوند و به اعمال نمایشی مبدل می گردند. مناسبات نسبت به آنها هم سطحی خواهد بود.
طبیعی است که رویدادهای نمایشی و حوادث و شرایط نمایشی باعث می شوند فقط مناسبات نمایشی و خود احساس گری دروغین و قراردادی با آنها برقار گردد نه هیجانهای واقعی آن طور که پوشکین می خواست.
با چنین مناسبات برونی نسبت به «شرایط پیشنهادی»، «شناخت هیجانهای و………