شکایت از پیمانکار تونل توحید/ بررسی برج میلاد و رویان در دستور کار شهرداری


شکایت از پیمانکار تونل توحید/ بررسی برج میلاد و رویان در دستور کار شهرداری

  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,شهرداری تهران

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از انجام بررسی برای ساخت پل طبیعت ۲ در پارک چیتگر خبر داد و گفت: پیش از انقلاب هفت پل در تهران به طور موقت و برای پوشش بازی‌های آسیایی ساخته شده بود و حالا لازم است که آنها مقاوم سازی شده و یا برچیده شوند که در حال بررسی این موضوع هستیم. 

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکردش در معاونت فنی و عمرانی برگزار شد با بیان اینکه احداث پل بوستان چیتگر در دستور بررسی و انجام مطالعات است، گفت: بر اساس طرح قبلی مقرر شده بود که با احداث یک پل دو طبقه دریاچه و پارک چیتگر به یکدیگر متصل شوند اما حالا در حال بازبینی هستیم که ببینیم آیا می‌شود شرایطی را ایجاد کرد که پلی جاذب همچون پل طبیعت ایجاد کنیم.

 

وی در مورد سرانجام برچیده شدن پل گیشا نیز با بیان اینکه مطمئن نبودیم که با ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و کمبود اعتبارات بتوانیم این پل را به موقع برچیده و زیرگذر احداث کنیم، گفت: در حال بررسی هستیم که آیا می‌شود پل گیشا را برای عابرین پیاده در نظر گرفت و از زیر آن سواره‌ها عبور کنند؟

 

حناچی همچنین با اشاره به وضعیت تونل توحید به پیشرفت ۹۸ درصدی آب بندی آن اشاره کرد و گفت: اینکه می‌گویند تونل توحید رو به فرسودگی رفته، درست نیست. چرا که این تونل‌ها تا ۱۰۰ سال از لحاظ سازه ضمانت دارند و آبی که در این تونل نشت می‌کرد آزمایش کردیم و دیدیم که عمدتا آب شرب است، نه فاضلاب.

 

معاون شهردار تهران با بیان اینکه شکایت از پیمانکار تونل توحید در جریان است گفت: تونل ها صد سال ضمانت دارند اما شهرداری با هزینه خود نسبت به ایمن سازی تونل جهت جلوگیری از مخاطرات احتمالی اقدام کرد.

 

وی با بیان اینکه معاونت فنی و عمرانی در حال حاضر ۱۵۸۵ پرسنل دارد که ۲۰۶ نفر از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: در حال حاضر ۵۶۳ کیلومتر معابر شریانی در پایتخت ساخته شده که ۴۰ کیلومتر دیگر نیز در دست اقدام قرار دارد. همچنین ۳۶۹ پل و تقاطع غیر هم سطح تا کنون در تهران ساخته شده است که ۴۹ مورد دیگر آن نیز در دست ساخت است.

 

به گفته حناچی، تا کنون ۲۲ کیلومتر تونل در پایتخت ساخته شده که شش کیلومتر دیگر نیز در دست ساخت است. ۱۶ پل هم تا کنون در تهران مقاوم سازی شده که مقاوم سازی هفت پل دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

 

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام معاونت فنی و عمرانی، به تقاطع غیر همسطح بزرگراه امام علی (ع)، صیاد شیرازی و ارتش اشاره کرد و گفت: این پروژه و رمپ و لوپ آن سه کیلومتر است و حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

معاون شهردار تهران با اشاره به تونل آرش اسفندیار به طول ۱٫۳ کیلومتر، به پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه و تجهیز آن اشاره کرد و ادامه داد: احداث بزرگراه حکیم و تقاطع‌های مرتبط با آن نیز پیشرفت ۶۲ درصدی داشته است. همچنین پیشرفت بزرگراه دولت آباد و تقاطع‌های آن نیز  79 درصد بوده است.

 

وی با بیان اینکه احداث ادامه بزرگراه یادگار امام به بزرگراه فتح به طول ۵۰۰ متر در دستور کار قرار دارد،‌ گفت: این پروژه ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

حناچی به پروژه احداث پارکینگ طبقاتی نیایش هم اشاره کرد و گفت: این پروژه تا کنون ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از آنجایی که این پروژه به صورت مدل از بالا به پایین اجرا می‌شود، خاص محسوب شده، ضمن اینکه قرار است در ۹ طبقه و با در نظر گرفتن ۸۰ واحد تجاری ساخته شود که امکان دسترسی از تونل نیایش به پارکینگ و خروج از همین مسیر نیز پیش بینی شده است.

 

پیشرفت ۴۴ درصدی آبریز مسیل کن

 

وی همچنین پیشرفت فیزیکی ساماندهی آبریز مسیل کن را ۴۴ درصد عنوان کرد و گفت: این پروژه به منظور ساماندهی آب‌های سطحی آزادگان در منطقه ۱۸ انجام خواهد شد.

 

معاون شهردارتهران در مورد سرانجام ساخت بزرگراه شوشتری گفت: دقت داشته باشید که قبل از ما قرارداد ساخت بزرگراه شوشتری به پیمانکار ابلاغ شده بود و اما ما به دلیل مشکلات و ابهامات زیست محیطی، هماهنگی با سازمانها و تامین منابع مالی و دستور توقف ساخت بزرگراه شوشتری را صادر کردیم.

 

حناچی گفت: اجرای این پروژه با معضلات زیادی همراه بود، چرا که از مناطق حفاظت شده‌ای همچون پارک سرخ حصار، پادگان‌ها و مناطق مسکونی عبور می‌کند و این پروژه احتمالا از طرح‌هایی است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با اخذ عوارض تردد انجام می‌شود. چرا که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا رویه سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت اتوبان‌ها و به جای آن اخذ عوارض مرسوم است و این مسئله بر کاهش سفرهای درون شهری نیز تاثیرگذار است.

 

لزوم مقاوم سازی پل‌های سواره در تهران

کاهش بودجه معاونت عمرانی شهرداری طی ۵ سال

 

وی از لزوم مقاوم سازی پل‌های سواره در تهران خبر داد و گفت: این مهم توسط شرکت یادمان سازه انجام می‌شود و به دلیل اینکه باید در هنگام شب انجام شود تا ترافیکی ایجاد نکند طولانی شده اما پل‌های سواره پایتخت به طور دائم مانیتور می‌شوند.

 

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود که در نشست خبری‌اش عنوان شد با بیان اینکه در سال ۹۲ شاهد آن بودیم که ۲۷۵۲ میلیارد تومان بودجه به معاونت فنی و عمرانی تزریق شود و در نوع خود بی نظیر بود، گفت: بعد از سال ۹۲ روند تخصیص بودجه سیر نزولی به خود گرفت به گونه‌ای که در سال ۹۶ تنها ۷۱۰ میلیارد تومان بودجه به این معاونت اختصاص داده شده و اگر با این آهنگ پیش برویم به نظر می‌رسد سال ۹۷ بودجه این معاونت ۵۲۹ میلیارد تومان خواهد بود.

 

 

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی معاونت فنی و عمرانی به موضوع ایمنی و تاب آوری و مقابله با مخاطرات طبیعی اشاره کرد و گفت: ایمنی و بهسازی ساختمان‌های شهرداری، ایمن سازی گودهای عمیق شهر، مقابله با مخاطراتی همچون سیلاب، اجرای طرح جامع، ساماندهی رودخانه‌ها و رود دره‌ها و … از مهمترین موضوعاتی است که توسط معاونت فنی و عمرانی پیگیری می‌شود.

 

تغییر رویکردها در شهرداری درباره رود دره‌ها

 

معاون شهردار تهران همچنین درباره ساماندهی رود دره‌ها با بیان اینکه بر اساس طرح جامع، هشت رود دره باید در تهران وجود داشته باشد، تصریح کرد: سعی داریم تغییر رویکردی را درباره رود دره‌ها ایجاد کنیم و از وجود آنها استفاده کرده و ظرفیت‌هایی را در سطح شهر ایجاد کنیم که در مواقعی که سیل جاری نمی‌شود به عنوان فضای تفریحی از آن استفاده کرد که باید با فرمانداری و وزارت نیرو هماهنگی‌هایی را در خصوص رعایت حریم رود دره‌ها و کنترل آن انجام داد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از این پس در پروژه‌های این معاونت خلاقیت و ایجاد جاذبه را هم در نظر می‌گیریم به خلاقیت انجام شده در پل طبیعت اشاره کرد و گفت: یک پل می‌تواند تنها یک کار عمرانی باشد اما از سوی دیگر می‌توان با تزریق خلاقیت و عامل جاذبه آن را به محلی برای گردشگری بدل کنیم.

 

وی با اشاره به آیتم‌های مدیریت پروژه گفت: رویکرد ما در حوزه فنی و عمرانی در دوره جدید، متفاوت خواهد بود؛ به گونه‌ای که توجه به ایده‌های خلاقانه، توجه به زیبایی، استاندارد سازی، نگهداشت شهر، ایمنی و تاب‌آوری و … نیز مدنظر خواهد بود.

 

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید هفته گذشته‌اش از کارخانه سیمان ری گفت: این کارخانه ۲۵ سال است که متروکه شده؛ اما حالا منابعی برای تملک آن نداریم که می‌توان با تغییر رویکرد، بهره‌وری لازم را از این فضا داشته باشیم و آن را به یک فرصت برای سرمایه گذاری در شهر تبدیل کنیم. چرا که در دنیا پادگان‌ها و کارخانجات ظرفیت‌های شهری مناسبی هستند که ما نیز در شهرمان فرصت‌های مشابهی همچون زندان قصر و فرهنگسرای بهمن را که پیش از آن کشتارگاه بود، داشتیم.

 

وی با بیان اینکه کارخانه دخانیات، برق آلستوم و … ظرفیت‌های خوبی برای تبدیل شدن به فضاهای عمومی و شهری هستند، گفت: تملک در اولویت ما نیست و می‌توانیم با استراتژی برد – برد و با همکاری مالکان شهرداری و سرمایه گذاران اتفاق خوبی در این حوزه رقم بزنیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اولویت‌های این معاونت در دوره جدید، شاخص‌هایی همچون ضرورت تامین ایمنی، پیشرفت فیزیکی بالا، عدم وجود معارض، ضرورت اجرای تعهدات و رضایت مردم را برشمرد و در ادامه با اشاره به تعیین تکلیف تونل امیرکبیر، گفت: روز گذشته با شهردار منطقه در مورد این پروژه صحبت کردیم. چرا که حجم سرمایه گذاری غیرنقدی این پروژه بالا بوده و باید راهکار مناسبی برای ادامه این روند پیدا کنیم؛ چرا که در حال حاضر با مسیرهایی که وجود دارد این تونل در همان وضعیت باقی می‌ماند اما می‌توان سرچشمه را به سمت امیرکبیر هدایت کرد و از این طریق شاید بتوان کاربری بهتری به این تونل داد.

 

وی در خصوص شفاف سازی قراردادهای عمرانی شهر نیز با بیان اینکه تا کنون قراردادی نبسته‌ایم که بخواهیم آن را شفاف کنیم، گفت: مطمئن باشید که ما قراردادهای بالای یک میلیارد را اطلاع رسانی می‌کنیم اما ۷۰ درصد پروژه‌های عمرانی شهر تحت شرایطی خاص با قرارگاه خاتم الانبیاء بسته شده است و به نظرم این روش شاید بد نباشد. چرا که ما با قرارگاه خاتم الانبیاء رابطه منعطفی داریم و می‌توانیم به آنها بگوییم که این پروژه را مثلا متوقف کرده و پروژه دیگری را شروع کنند اما با بخش خصوصی که نمی‌توان چنین رفتاری را داشت.

 

 

حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با تغییر مدیریت همچنان قرارگاه خاتم الانبیاء به مانند گذشته همکاری می‌کند، گفت: رفتار خاتم الانبیاء تغییری نکرده است.

 

تهران دیگر شاهد گودهای عمیق پرخطر نیست

 

وی درباره گودهای پایتخت نیز با بیان اینکه خاک تهران نجیب است، چرا که در بحث‌های ژئوتکنیک گودهای بیش از ۲۵ متر “های ریسک” هستند، گفت: حالا ما با گودهای ۳۵ متری و بیشتر مواجه هستیم و اقدام معاونت فنی و عمرانی در خصوص پایدارسازی این گودها بسته به ارجاع موضوع از سوی شهرداری است و عمدتا گودهایی که مربوط به پروژه‌های خود شهرداری باشد را وارد می‌شویم چرا که در مابقی موارد هر گودی مالکی دارد و مسئولیت گود بر عهده وی است.

 

بررسی گود برج میلاد و پروژه رویان در دستور کارشهرداری

 

حناچی با بیان اینکه احتمالا از این پس دیگر شاهد ایجاد چنین گودهایی نخواهیم بود، گفت: از این پس امکان نیلینگ در زیر خانه‌های اطراف گودها امکان پذیر نیست و مالکین باید حریم نیلینگ را در زمین خود رعایت کنند.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که چه گودهایی خطرناک است، تصریح کرد: گود برج میلاد و پروژه رویان در دستور کار قرار دارد. هر چند که ما در معادن شن و ماسه با گودهایی مواجه هستیم که چشم انسان سیاهی می‌رود. چرا که حتی دیواره گود تا ۱۰۰ متر هم می رود که باید هر چه سریعتر ایمن سازی شود.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.