شبکه آمریکایی: بولتون با دیپلماسی بیگانه است


شبکه آمریکایی: بولتون با دیپلماسی بیگانه است

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,بولتون
شبکه ‘سی ان بی سی’، نوشت، واژه دیپلماسی جایی در ذهن ‘جان بولتون’، مشاور امنیت ملی آمریکا ندارد و این امر، روند مذاکرات آتی ‘دونالد ترامپ’ با رهبر کره جنوبی را دشوار خواهد ساخت. 

شبکه خبری آمریکایی ‘سی ان بی سی’ با اشاره به دیدگاه های جنگ طلبانه بولتون که سومین مشاور امنیت ملی ترامپ از زمان به قدرت رسیدن است، نوشت، او مسوول اطلاع رسانی به ترامپ درباره طیف مختلفی از موضوعات، از ائتلاف تحت امر آمریکا علیه داعش تا اقدامات چین در دریای چین جنوبی و خطر هسته ای کره شمالی خواهد بود.

 

یکی از وظایف مهم بولتون ارایه رهنمودهایی به ترامپ در رابطه با اولین نشست رو در روی روسای جمهوری آمریکا و کره شمالی است.

 

اما، باید گفت، بولتون کسی است که کل تجربیات خود در مقام سفیر آمریکا در سازمان ملل را در جمله ‘تسلیم، راه نیست’، خلاصه کرده است و ‘تسلیم’ را معادل ‘دیپلماسی’ می داند. از نظر بولتون، رد و بدل امتیازات به معنی محدود کردن قدرت آمریکاست و در نتیجه، غیرلازم و زیان بخش است.

 

جدای از این ویژگی ها، او یک ماه قبل از موافقت ترامپ با دیدار با رهبر کره شمالی، در مقاله ای در وال استریت ژورنال، از حملات پیشگیرانه به این کشور نوشته بود.

 

به گفته ‘دانیل دیویس’، از اعضای ارشد برنامه اولویت های دفاعی آمریکا، دیپلماسی جایی در ذهن بولتون ندارد و او هیچگاه از آن صحبت نمی کند. از نظر او، دیپلماسی معادل تسلیم در برابر طرف مخالف و جنگ است. او جایی برای مذاکره باز نمی گذارد.

 

دیویس افزود، حرف های بولتون درباره کره شمالی حاوی مطلب جدیدی نیست. او در سال ۲۰۰۳، در آستانه مذاکرات گروه شش درباره برنامه هسته ای پیونگ یانگ، از رهبر وقت کره شمالی به عنوان دیکتاتور یاد و پیونگ یانگ نیز به نوبه خود او را فردی بی سر وپا خطاب کرده بود.

 

این شبکه آمریکایی همچنین از مغایرت دیدگاه های بولتون با ‘جیمز متیس’، وزیر دفاع آمریکا، نوشت و افزود، هرچند این تغییر در تیم امنیتی دونالد ترامپ در حکم چالشی برای متیس است اما، به نظر نمی رسد او به این زودی دولت را ترک کند.

 

بولتون یکی از سخت ترین چالش هایی است که متیس از زمان پیوستن به دولت ترامپ با آن مواجه می شود.

 

رویکرد سیاست خارجی بولتون، تند و خشن است و متیس هفته پیش به همکارانش گفته بود کار با بولتون سخت است.

 

درواقع، با اضافه شدن بولتون و ‘مایک پمپئو’، وزیر خارجه پیشنهادی ترامپ به دولت و تبدیل تیم امنیت ملی و سیاست خارجی ترامپ به تیمی با تعداد بیشتری از افراد جنگ طلب، متیس خودش را در انزوا می بیند.

 

به اعتقاد دیویس، بعید است با انتصاب بولتون و پمپئو که چالشی برای متیس خواهد بود، او به این زودی از دولت کناره گیری کند. حتی اگر او تصمیم به ترک دولت داشته باشد، حس وظیفه شناسی او می گوید که ۶ یا ۹ ماه دیگر صبر کند.

 

ایرنا

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.