شبکه‌های عصبی مغز افراد خلاق اتصالات قوی‌تری دارند


شبکه‌های عصبی مغز افراد خلاق اتصالات قوی‌تری دارند

  اخبارعلمی  ,خبرهای علمی , مغز افراد خلاق

محققان دانشگاه هاروارد دریافتند مغز افراد بسیار خلاق در سه ناحیه دارای اتصالات بیشتری در مقایسه با مغز سایرین است. همچنین مغز افراد خلاق قادر است این نواحی مغز را به صورت هماهنگ با یکدگیر فعال کند. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این نواحی عبارتند از شبکه پیش‌فرض که وظیفه تفکر و رویاپردازی ناخودآگاه را بر عهده دارد، شبکه برجستگی که اطلاعات مهم را از محیط اطراف دریافت می‌کند و شبکه کنترل اجرایی که در برگیرنده عملکردهای کنترلی و ارزیابی شناختی است.

 

با وجود این که به نظر می‌رسد شبکه پیش‌فرض نقش اصلی را در خلاقیت دارد، وجود دو شبکه دیگر برای قضاوت در مورد تناسب راهکارها با وظایف موردنظر، ضروری است.

 

محققان در این تحقیقات مغز ۱۶۰ داوطلب را با استفاده از فناوری MRI‌f اسکن کردند. این فناوری میزان فعالیت مغز را از طریق اندازه‌گیری جریان خون در بخش‌های مختلف آن ارزیابی می‌کند. در هنگام اسکن مغز افراد از آن‌ها خواسته شد فعالیتی موسوم به تفکر واگرا را انجام دهند. در این فعالیت هر شخص باید کاربردهای خلاقانه‌ای را برای اشیای مختلف از جمله چاقو، فنجان یا آجر ارائه کند.

 

در این آزمایش مشخص شد تفکر واگرا موجب فعالیت همزمان هرسه شبکه عصبی مذکور در مغز می‌شود و هرچه اتصالات و هماهنگی بین این شبکه‌ها بیشتر باشد، داوطلبان در تفکر واگرا موفق‌تر عمل می‌کنند.

 

اکنون محققان به دنبال شناسایی الگوهای مشابه در حوزه‌های مختلف خلاقیت از جمله نگارش متن و موسیقی هستند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.