شایع‌ترین نوع خشونت معتادان


شایع‌ترین نوع خشونت معتادان

  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,خشونت خانوادگی
بنیان گذار رفتارشناسی در ایران گفت: انسان‌ها به دو علت “فقر و نداری” و یافتن مسکنی برای این درد و همچنین “بی عاری” به علت رفاه بیش از اندازه از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، پروفسور حسین باهر گفت: مردان معتاد به دو دلیل ممکن است دست به خشونت بزنند؛ یکی “فقر تنگدستی و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی” و دوم “محدودیت‌هایی که مرد برای همسرش اعمال کرده” که هر دو در نهایت منجر به ایجاد درگیری با همسر می‌شود.

 

وی افزود: معتاد وقتی به نشئگی برسد در بسیاری از موارد با توجه به نیازی که در بدنش حس می‌کند، اخلاقیات را زیر پا می‌گذارد و دست به خشونت می‌زند، لذا در این حالت ممکن است، دست به هرکار وحشتناکی بزند.

 

جامعه شناس و بنیان گذار رفتار شناسی در ایران افزود: معمولا شایعترین نوع خشونت معتادان علیه همسر و نزدیکانشان خشونت فیزیکی است ولی نوعی از خشونت هم وجود دارد که معتاد گاهی برای رسیدن به مواد مخدر به هر نوع فحشایی دست بزند و حتی نقض ناموس ‌کند که این خشونت بدترین نوع خشونت علیه زنان است.

 

باهر ادامه داد: تحصیلاتی که توام با فرهیختگی باشد کمک می‌کند که فرد به اعتیاد روی نیاورد اما در هر صورت هرچه جهل بیشتر باشد مطمئنا خشونت و عصبانیت بالاتر می‌رود.

 

وی افزود: وقتی جوامع پیشرفته را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که خشونت در این جوامع کمتر است، یکی از دلایل مهم آن این است که میزان متوسط سواد و معلومات در آنها بالاتر است معلومات و فرهیختگی در انسان‌های والا مانع می‌شود که موارد خشنی نسبت به طرف مقابل داشته باشند.

 

عضو جمعیت مبارزه با دخانیات بیان کرد: اگر این خشونت‌ها در حضور فرزند یا فرزندان باشد مطمئنا اثرات سویی در روان آنها می‌گذارد بچه‌ها امواج مثبت و منفی پدر و مادر را می‌گیرند و رویشان تاثیر می‌گذارد، معمولا بچه‌ها در سنین پایین وقتی شاهد و ناظر خشونت پدر معتاد علیه مادر باشند توانایی نشان دادن عکس‌العمل ندارند لیکن در بزرگسالی احتمال بروز دارد.

 

باهر ادامه داد: در حال حاضر مقدار زیادی از خشونت‌ها و رفتارهای خشونت آمیزی که در جامعه بین جوانان وجود دارد نتیجه برخوردهای خشنی بوده که این افراد در دوران کودکی در خانواده توسط پدر و مادر خود شاهد بوده اند.

 

وی افزود: باید با اعتیاد به صورت ریشه ای برخورد کرد، برخورد با ظاهر اعتیاد لازم است ولی کافی نیست من تصور می‌کنم انواع اقسام اعتیادها که از سیگار شروع می‌شود تا پیشرفته ترین نوع موادمخدر صنعتی آن، عمدتا دو دلیل مهم دارد یکی “بیکاری” و دومی “بی‌عاری”.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، باهر تصریح کرد: انسان‌ها به علت “فقر و نداری” به اعتیاد روی می‌آورند و به اشتباه و برای یافتن مسکنی برای دردشان به اعتیاد کشیده می‌شوند. دلیل دیگر گرایش به اعتیاد “بی عاری” است برخی افراد به علت رفاه بیش از اندازه و نداشتن ظرفیت و برای پرکردن خلاءهای روحی‌شان استفاده‌های سوء از مواد می‌کنند، باید ریشه “بی عاری” را هم در جامعه از بین ببریم.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.