سناتور کورکر: خروج از توافق هسته‌ای حل مساله کره شمالی را سخت‌تر می‌کند


سناتور کورکر: خروج از توافق هسته‌ای حل مساله کره شمالی را سخت‌تر می‌کند

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,باب کورکر

رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با بیان اینکه خروج از برجام حل مساله کره شمالی را سخت‌تر می‌کند، گفت: با دموکرات‌ها و متحدان اروپایی برای دستیابی به قانونی برای رسیدگی به توافق هسته‌ای به نقطه خوبی رسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داد: خروج از توافق هسته‌ای پیامدهایی برای بحران کنونی با کره شمالی خواهد داشت.

 

کورکر ادامه داد: من امیدوارم که بتوانیم وارد یک توافق الزام‌آور با کره شمالی شویم. اگر باور این گونه باشد که ما حتی در صورت نبود یک نقض آشکار از یک توافق نظامی خارج می‌شویم، مردم به سختی باور خواهند کرد که ما به یک توافق دیگر پایبند می‌مانیم.

 

قانونگذاران دموکرات و دیگر حامیان توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ماه‌هاست که هشدار می‌دهند خروج رییس‌جمهور آمریکا از این توافق، هرگونه تلاش دیپلماتیک برای حل مساله کره شمالی را نابود خواهد کرد، چرا که نشان می‌دهد آمریکا برای ماندن در تعهداتش قابل اعتماد نیست.

 

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا تا پایان هفته جاری با ضرب‌الاجل‌هایی برای تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای و تحریم‌های ایران مواجه است که می‌تواند یا به حفظ توافق و یا نابودی آن منجر شود. وی روز پنج‌شنبه باید بار دیگر در گزارش به کنگره تایید کند که آیا این توافق در راستای منافع ملی آمریکا است یا نه. ترامپ در نوبت قبلی از انجام این کار خودداری کرد اما از آنجایی که این یک الزام در قوانین داخلی آمریکا است به نوبه خود منجر به لغو توافق هسته‌ای نشد.

 

ترامپ چند روز پس از این نیز باید درباره تمدید لغو تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند. عدم صدور زمان تمدید رفع این تحریم‌ها به معنای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است که منجر به نابودی توافق خواهد شد.

 

سناتور کورکر که در حال همکاری بر روی قانونی با دولت برای رسیدگی به آنچه ترامپ نقاط ضعف توافق هسته‌ای خواند، است؛ قانونی که بدون نقض توافق به دست آید، روز سه‌شنبه گفت که با دموکرات‌ها و متحدان اروپایی به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یافته‌اند اما بعید است که تا پایان هفته جاری نتیجه‌ای مشخص حاصل شود.

 

وی تصریح کرد: ما واقعا به نقطه خوبی رسیده‌ایم اما سوال این است که آیا می‌توانیم آن را کامل کنیم حتی اگر این قانون به نتیجه هم برسد ترامپ هنوز می‌تواند از توافق خارج شود.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.