سازمان ملل علیه روسیه قطعنامه تصویب کرد

سازمان ملل علیه روسیه قطعنامه تصویب کرد

سازمان ملل علیه روسیه قطعنامه تصویب کرد

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای علیه روسیه تصویب کرد که در آن نظامی سازی شبه جزیره کریمه، آبهای آزوف و دریای سیاه توسط مسکو محکوم شده است. 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی اوکراین علیه روسیه پیرامون حضور نظامی مسکو در شبه جزیره کریمه و دریای سیاه آزوف را تصویب کرد.

 

این قطعنامه حضور نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه را ناقض حاکمیت ملی، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین دانسته است. در این قطعنامه همچنین ساخت پل بر روی تنگه کرچ میان دریای آزوف و دریای سیاه توسط روسیه محکوم شده است.

 

پس از آنکه کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شد، مسکو پل عظیمی میان شبه جزیره «کراسنودار کرای» روسیه و شبه جزیره «کرچ» کریمه احداث کرد.

 

تنش میان مسکو و کی‌یف از ماه گذشته میلادی که سه کشتی اوکراینی حین عبور از تنگه کرچ در ورودی دریای آزوف توسط نیروهای دریایی روسیه توقیف شدند، تشدید و سبب اعلام حکومت نظامی در اوکراین شده است.

درگیری اخیر در دریای آزوف زمانی آغاز شد که روس ها مدعی شدند دو کشتی اوکراینی به همراه یک یدک کش با سرعت بالا درحال ورود به تنگه کرچ (آبهای سرزمینی آنها) هستند. این تنگه دریای سیاه را از دریای آزوف در شمال جدا می کند.

 

ساعاتی بعد جنگنده ‘کا-۵۲’ و ‘سوخو-۲۵’ روسیه بر فراز ‘آزوف’ به پرواز درآمدند و دریای آزوف بر روی کشتی های مسافری بسته و شناورهای اوکراینی نیز توقیف و سرنشینان آن بازداشت شدند.

 

در طرف مقابل اوکراینی ها مدعی شدند که شناورهای آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر ‘اودسا’ به بندر’ماریپول’ در دریای ‘آزوف’ در حرکت بودند و اقدام های تهاجمی طرف روس برخلاف کنوانسیون حقوق دریایی صورت گرفت.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.