ساخت واکسنی با نانوذرات برای مقابله با ویروس آنفولانزا

ساخت واکسنی با نانوذرات برای مقابله با ویروس آنفولانزا

ساخت واکسنی با نانوذرات برای مقابله با ویروس آنفولانزا

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس آنفولانزا
محققان با استفاده از نانوذرات به ساخت واکسنی دست یافته اند که موش های آزمایشگاهی را در برابر ویروس آنفولانزا مصون می دارد. 

به گزارش مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، استفاده از نوعی نانوذرات موجب ساخت واکسنی شده که موش‌های آزمایشگاهی را در برابر ویروس آنفولانزا مصون می‌دارد. این فناوری را می‌توان برای تولید واکسن‌ برای مقابله با بیماری‌های مختلف نظیر سرطان به کار برد.

 

دانشمندان موفق به تولید واکسن مبتنی بر نانوذرات شدند که برای درمان آنفولانزای نوع A در موش‌ها بسیار مؤثر است.

 

راهبرد ساخت این واکسن به گونه‌ای است که قابلیت تولید واکسن‌های مختلف برای بیماری‌های عفونی را به‌وجود می‌آورد.

 

در این واکسن از دولایه‌ پپتیدی استفاده شده که دو یا چند آمینواسید در زنجیره‌ی آن به هم متصل شده‌اند. این ترکیب پتانسیل بالایی برای مقابله با ویروس آنفولانزا دارد.

 

این نانوذرات با استفاده از تزریق پوستی با میکروسوزن و از مسیری مشابه با مسیر ورود ویروس به بدن وارد بدن شده و سیگنال‌های مشابه با ورود ویروس در بدن ایجاد می‌کند که در نهایت پاسخ ایمنی بدن موجب مقاومت در برابر این بیماری خواهد شد.

 

میکروسوزن‌ها روی بستری قرار می‌گیرند که همانند برچسب روی بدن قرار داده می‌شود؛ در نتیجه بی‌نیاز از سرنگ بوده و درد ندارد.

 

بنابراین استفاده از این فناوری توسط کاربر در منزل قابل انجام بوده و در برابر گرما نیز از پایداری قابل توجهی برخوردار است.

 

این نانوذرات توسط محققان دانشگاه ایالتی جرجیا ساخته شده‌اند، از ساختار دو لایه برخوردار هستند که هسته آن از جنس پپتیدهای نوکلئوپروتئین است. این پروتئین برای ایجاد محافظت دربرابر ویروس آنفولانزا توسط سلول‌های T در بدن ساخته می‌شود.

 

این نانوذرات دارای پوسته‌ای از چهار نوع پپتید مختلف هستند که می‌توانند برای هدف‌گیری انواع مختلف آنفولانزا مورد استفاده قرار گیرند. این پپتیدها از پروتئین‌هایی که در استرین آنفولانزای انسان، خوک و پرندگان وجود دارد، استخراج شده‌اند.

 

در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی در Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رساندند، آمده‌است که این واکسن روی موش‌های آزمایشگاهی نتایج موفقیت‌آمیزی داشته است. تمام موش‌هایی که این واکسن را دریافت کردند زنده ماندند، در حالی که موش‌های بخش کنترل که شبه دارو دریافت کرده‌ بودند، مردند.

 

محققان معتقداند که از این فناوری می‌توان برای تولید انواع مختلف واکسن‌ها برای مقابله با بیماری‌هایی نظیر سرطان و پاتوژن‌های مختلف استفاده کرد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.