رییس کمیسیون عمران مجلس: لازم بود مسئولان در مورد سقوط هواپیما عذرخواهی کنند و استعفا دهند


رییس کمیسیون عمران مجلس: لازم بود مسئولان در مورد سقوط هواپیما عذرخواهی کنند و استعفا دهند

اخبار,اخبار سیاسی,محمدرضا رضایی کوچی

رییس کمیسیون عمران مجلس اظهارداشت: مجلس از موضوع سقوط هواپیمای تهران- یاسوج ناراحت و نگران است. باید شاهد استعفاهایی در وزارت راه، وزارت رفاه و هواپیمایی آسمان باشیم ولی هیچ کس استعفا نمی دهد.

محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به مشکلات موجود در ناوگان حمل و نقل هوایی، گفت: ما مشکلی در کشورمان داریم و فرودگاههای ما هیچ کدامشان به لحاظ درآمدزایی خودکفا نیستند و باید با اعتبارات دولتی به آنها کمک کنیم. بنابراین منابع محدودشان باعث شده که بسیاری از نیازهای فرودگاهها را نتوانیم تامین کنیم. به این مفهوم که با یک برف ۳۰ سانتی فرودگاهها تعطیل می شود و با وضعیت جوی نامناسب دچار مشکل می شویم.

 

وی افزود: همه در این موضوع اتفاق نظر دارند که عمر بالای هواپیمای ما باعث شده است که در جابجایی مسافر نسبت به کشورهای همسایه خود مانند امارات و ترکیه بسیار عقب باشیم. هواپیماهای خسته و فرودگاه‌هایی با عمر بالا نیاز دارند که به آنها توجه شود. 

 

رییس کمیسیون عمران در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوعات باعث شده که فاصله زیادی با تراز یک کشوری که قرار است در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله مقام اول را از آن خود کند، داشته باشیم. وضعیت هواپیماها و فرودگاههایمان مناسب نیست و همه اینها باعث شده است که حمل و نقل هوایی سهم کمتر از یک درصدی در جابجایی مسافر داشته باشد. به دلیل اینکه عرضه و تقاضا هم مساوی نیست صندلی کم و تقاضا برای پرواز زیاد است به همین دلیل ایرلاین ها به هر اندازه ای که دلشان می خواهد قیمت را بالا می برند.

 

رضایی ادامه داد: بهانه افزایش قیمت ایرلاین ها نرخ آزاد و قیمت رقابتی است اما آن موقع که قیمت را آزاد کردیم در قبال افزایش کیفیت خدمات بود. برای مثال گفتیم که باید قیمت بلیت یک هواپیمای ایرباس نو و یک هواپیما ام دی ۲۰ سال عمر کرده متفاوت باشد. منتها چون در حال حاضر مردم متقاضی هستند و صندلی کم است هر چه دلشان بخواهد قیمت را بالا می برند. مخصوصا در شب عید و روزهای تعطیل بیشتر. 

 

وی یادآور شد: در حمل و نقل هوایی مشکل اساسی داریم. فرودگاه، پرواز و هواپیمای خوبی نداریم علاوه بر این تناسبی میان عرضه و تقاضا وجود ندارد البته نظارتی خوبی هم انجام نمی شود لذا همه این موارد باعث شده که خیلی در حوزه حمل و نقل هوایی درکشور موفق نباشیم.

 

این نماینده مجلس با اشاره به سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، تصریح کرد: با شرایط خاصی یک هواپیما می تواند بنشیند و برای مثال گفتیم که این مدل هواپیما ای تی آر با دید افقی ۵ کیلومتر می تواند بنشیند اما اگر ابر به دلیل شرایط خاص فرودگاه در منطقه آمد نباید پرواز انجام شود. حال موضوع را یک مقدار روانتر کردیم و گفتیم اگر هوا ابری شد هواپیما پرواز کند اما در این مورد، به هر جهت آن شرایط را هم رعایت نکردند و یک مسیر دیگر تعریف شد. سخت گیری ها و دقت ها وجود ندارد و آخر به این حوادث منتهی می شود.

 

این نماینده مجلس با انتقاد از عدم استعفای مسئولین پس از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، خاطرنشان کرد: مجلس از موضوع سقوط هواپیمای تهران- یاسوج ناراحت ونگران است. باید شاهد استعفاهایی در وزارت راه، وزارت رفاه و هواپیمایی آسمان باشیم ولی هیچ کس استعفا نمی دهد.

 

رضایی گفت: به راحتی هواپیما سقوط می کند و فرهنگ استعفا و عذرخواهی از مردم وجود ندارد. در قضیه برف گفتم با توجه به اینکه مردم ۱۰ ساعت در اتوبان‌ها ماندند ازمردم عذر خواهی کنید اما نکردند، در حال حاضر نیز هیچ کس از مردم عذرخواهی نکرده است. حتما سهل انگاری، کوتاهی و بی دقتی شده است و لازم بود که مسئولین استعفا دهند و عذر خواهی کنند اما این اتفاق نیفتاده است.

 

وی با اشاره به جو مجلس برای استیضاح وزرای مربوط با حادثه سقوط هواپیما، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که در مجلس وجود دارد حتما به نسبت شرایط قبل جدی‌تر رفتار می کند و اگر بحث استیضاح وزرای راه و کار مطرح شود حتما رای می آورد. استیضاح وزرا جدی است و مجلس جدی تر از قبل عمل می کند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.