رییس سابق سازمان مدیریت بحران:اگر در تهران زلزله ۵ ریشتری بیاید ٨٠‌درصد ساختمان‌های نوساز می ریزد


رییس سابق سازمان مدیریت بحران:اگر در تهران زلزله ۵ ریشتری بیاید ٨٠‌درصد ساختمان‌های نوساز می ریزد

  اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی , زلزله

 حسن قدمی، رییس سابق سازمان مدیریت بحران کشور درباره زلزله دیشب شهرهای مرزی ایران عراق که بزرگی‌اش ٧/٢ ریشتر بود می‌گوید: «باز هم یک بحران دیگر پیش آمد و ما تا این لحظه همان کارهایی را کرده‌ایم که همیشه می‌کنیم. باز هم مشکلاتی که آماده نبودن برای‌مان ایجاد کرده می‌بینیم اما برای اتفاقات آینده هیچ آمادگی ایجاد نمی‌کنیم.»

 

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه هر کاری که در زمینه مدیریت بحران در کشور ما انجام می‌شود قائم به یک شخص است. هرکس می‌آید یک‌سری کار انجام می‌دهد و می‌رود بدون اینکه ما سیاست‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته باشیم.»

 

قدمی می‌گوید: «دیشب زلزله اتفاق افتاده و مسوولان تا ۵ روز می‌گویند مشغول امدادرسانی هستیم درحالی که امداد مربوط به چند ساعت اولیه است، بقیه‌اش می‌شود آواربرداری و بیرون کشیدن جنازه‌ها. امدادرسانی آمادگی و مدیریت یکپارچه می‌خواهد. ما چندین سال فریاد زدیم مدیریت بحران را یکپارچه کنید. همین ‌الان هم مسوولان همین فریاد را می‌زنند اما گوش شنوایی نیست. وقتی بحران اتفاق می‌افتد تازه دورهم جمع می‌شویم و می‌گوییم حالا چه‌کار کنیم درحالی که همه باید آماده باشند و به‌صورت خودکار با فرماندهی یکپارچه به‌محض وقوع بحران وظایف‌شان را انجام بدهند.»

 

قدمی بحران را برای تمام نقاط حساس ایران قریب‌الوقوع می‌داند و می‌گوید: «باید مساله مدیریت بحران را جدی بگیریم. باید این موضوع تبدیل به یکی از نخستین دغدغه‌های مسوولان رده‌بالا بشود و تا وقتی این اتفاق نیفتد نمی‌توان به نجات مردم امیدوار بود. اگر مدیریت بحران جدی گرفته شود ما شاهد سست بودن ساختمان‌های نوساز خواهیم بود. من قول می‌دهم اگر در تهران زلزله ۵ ریشتری بیاید ٨٠ درصد ساختمان‌های نوساز فرومی‌ریزند در حالی که در پایان کارشان آمده که می‌توانند تا ٨ ریشتر را تحمل کنند.»

 

او اصلی‌ترین کارها را مربوط به ‌پیش از حادثه می‌داند و می‌گوید: «امدادرسانی در شرایطی مانند زلزله خیلی سخت و تا حد زیادی غیر‌ممکن است. کشورهایی که در زمینه مقاومت در برابر زلزله پیشرفته محسوب می‌شوند مانند ژاپن و امریکا، بیشتر از اینکه به فکر تجهیز سوله‌های مدیریت بحران باشند به فکر مقاوم کردن سازه‌ها و آموزش دادن به مردم هستند چون وقتی بحران شروع شد نیروهای امدادی کمک زیادی نمی‌توانند بکنند.»

 

  اخباراجتماعی –  اعتماد  

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.