رژیم غذایی ضد التهاب !


رژیم غذایی ضد التهاب !

تغذیه ضد التهاب, عدم تحمل لاکتوز

التهاب یک واکنش ایمنی است که به واسطه تشخیص یک تهدید در بدن شکل می گیرد

 

یک نوع از رژیم غذایی که بیشتر سیستم های پزشکی موافق آن هستند، گزینه ای ضد التهاب است. برای مقابله با التهاب باید خوردن غذاهایی که موجب این شرایط می شوند را کاهش داده و محدود کنید.

 

التهاب یک واکنش ایمنی است که به واسطه تشخیص یک تهدید در بدن شکل می گیرد. این شرایط اغلب در قالب درد مفصل و تورم خود را نشان می دهد، اما نشانه های بسیار دیگری مانند مغز مه آلود، افسردگی، و اضطراب نیز می توانند به واسطه التهاب شکل بگیرند.

 

برخی افراد نسبت به گلوتن حساسیت بیشتری دارند، در شرایطی که دیگران نیازمند پرهیز از قند یا گوشت قرمز هستند. در ادامه با برخی از مقصران اصلی بروز التهاب بیشتر آشنا می شویم.

 

گلوتن

گلوتن، پروتئینی موجود در گندم، می تواند یک واکنش ایمنی را شکل دهد، که به سطح روده کوچک آسیب وارد می کند و می تواند موجب شکل گیری مشکلات مختلفی از جمله تداخل با جذب مواد مغذی، نفخ، اسهال، و گاهی اوقات یبوست شود. افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن می توانند اضطراب، افسردگی، نوسانات خلقی، مغز مه آلود، سرگیجه، سردردهای میگرنی، تورم یا درد در مفاصل را تجربه کنند.

 

مخمر

مخمر در نان ها، نان شیرینی های کروسان، شیرینی ها، آبجو، و دیگر غذاهای تخمیر شده یافت می شود. افراد مبتلا به حساسیت به مخمر می توانند نفخ شکمی، یبوست، اسهال، اضطراب، افسردگی، کهیر، سوریازیس، ناباروری، مشکلات قاعدگی، مشکلات تنفسی، و افزایش وزن را تجربه کنند.

 

کربوهیدارت های پالایش شده

آرد سفید، برنج سفید، غلات صبحانه پردازش شده، چیپس ها، کراکرها، سیب زمینی سرخ شده، و بسیاری موارد دیگر در فهرست کربوهیدارت های پالایش شده قرار می گیرند که می توانند در بروز التهاب نقش داشته باشند.

 

تغذیه ضد التهاب, عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز می تواند موجب معده درد، گاز و نفخ شود

 

لاکتوز

لاکتوز قند موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی است. عدم تحمل لاکتوز در افرادی رخ می دهد که به میزان کافی آنزیم لاکتاز – برای تجزیه لاکتوز نیاز است – ترشح نمی کنند. عدم تحمل لاکتوز می تواند موجب معده درد، گاز و نفخ، حالت تهوع، و اسهال شود. حقیقتی جالب توجه: ماست یونانی ساده ۹۹ درصد بدون لاکتوز است، از این رو افراد بسیاری که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند همچنان می توانند از این محصول استفاده کنند.

 

شیر

اگر حتی به عدم تحمل لاکتوز مبتلا نباشید، برخی افراد دارای حساسیت به شیر و محصولات لبنی هستند، که می تواند موجب واکنشی آلرژیک شود. این واکنش می تواند موجب شکل گیری علائم مختلفی از راش های پوستی، کهیر، خارش، و تورم تا موارد شدیدتر مانند خس خس سینه و دشواری در تنفس شود.

 

گوشت

افرادی که دارای معده ای حساس هستند می توانند در گوارش گوشت قرمز و با احتمال کمتر، گوشت ماکیان دچار مشکل شوند. این شرایط به ویژه در نتیجه مصرف گوشت حیواناتی که به صورت تجاری پرورش داده شده و آنتی بیوتیک فراوان دریافت کرده اند، صادق است. بر همین اساس است که مصرف گوشت تهیه شده از منابع پرورش داده شده توسط انسان و تغذیه شده با علف و عاری از آنتی بیوتیک توصیه می شود. سموم باکتریایی در گوشت قرمز بیشتر مواقع موجب ایجاد اندوتوکسین ها در خون می شوند.

 

قند

قندهای فرآوری شده کالری هایی خالی هستند و از تمامی جهات بد محسوب می شوند. آنها موجب افزایش ناگهانی قند خون می شوند و تهی از مواد مغذی ارزشمند هستند. جدا از این که زمینه ساز افزایش وزن می شوند، قندهای فرآوری شده ترشح پیامرسان های التهابی که به نام سیتوکین ها شناخته می شوند را تحریک می کنند. سیتوکین ها گلبول های سفید خون را سرکوب می کنند، از این رو فرد را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری می سازند. التهاب ناشی از قند با ابتلا به برخی انواع سرطان نیز پیوند خورده است.

 

تغذیه ضد التهاب, عدم تحمل لاکتوز

نوشیدنی های الکلی موجب التهاب در کبد و روده می شوند

 

الکل

نوشیدنی های الکلی موجب التهاب در کبد، روده، مفاصل، بافت ها، و رگ های خونی می شوند. الکل با ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان، و مشکلات گوارشی دیگر نیز پیوند خورده است.

 

چربی های اشباع و ترانس

این چربی ها می توانند التهاب بافت چربی در بدن را موجب شوند، که یک نشانگر بیماری قلبی محسوب می شود و با درد آرتریت نیز پیوند خورده است. چربی های ترانس نیز زمینه ساز شکل گیری التهاب می شوند. آنها اغلب در فست فودها، محصولات سرخ کردنی، و میان وعده های فرآوری شده وجود دارند.

 

شیرین کننده های مصنوعی

آسپارتام، که در نوشابه های گازدار رژیمی یافت می شود، یک نوروتوکسین است، که موجب التهاب در مغز می شود. شیرین کننده مصنوعی اسپلندا نیز می تواند موجب افزایش ناگهانی قند خون و ترشح انسولین شود، که شرایط خوبی برای افرادی که در معرض خطر دیابت قرار دارند، نیست.

 

غذاهای فرآوری شده

بیشتری غذاهای بسته بندی شده دارای مواد نگهدارنده، رنگ ها، و طعم دهنده های مصنوعی هستند تا هرچه بیشتر به عمر نگهداری آنها روی قفسه فروشگاه ها افزوده شود. تمامی این مواد می توانند زمینه ساز شکل گیری التهاب در بدن شوند.

 

منبع:asriran.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.