روی آوردن به ارزهای محلی و طلا در کوتاه‌مدت آسیبی به دلار نمی‌زند

روی آوردن به ارزهای محلی و طلا در کوتاه‌مدت آسیبی به دلار نمی‌زند

روی آوردن به ارزهای محلی و طلا در کوتاه‌مدت آسیبی به دلار نمی‌زند

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , دلار
با گذر زمان، جایگزینی که طلا یا سبدی دیگر از دارایی‌های فیزیکی از آن حمایت کند، ممکن است بتواند با دلار رقابت کند، اما این فرآیند سال‌های سال به طول می‌انجامد و تنها زمانی کارساز خواهد بود که رقبا به سیاست‌های اقتصادمحور روی بیاورند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در جریان سفر نخست‌وزیر مالزی به چین، دو طرف یادداشتی برای استفاده از ارزهای یکدیگر در مبادلات تجاری امضا کردند.

 

این قرارداد به دو کشور اجازه می‌دهد تا سقف مشخصی از ارزهای یکدیگر در مبادلات تجاری بین پکن و کوالالامپور استفاده کنند.

 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، با سیاست‌های اقتصادی و داخلی و همچنین تعرفه‌های «موقتی» ارزش دلار را بالا برده است. «چارلز اورتل» تحلیل‌گر روزنامه وال‌استریت ژورنال، با اعلام این خبر به اسپوتنیک، تاکید کرد که کاهش اخیر ارزهای ملی در تعدادی از ایالت‌ها نه ناشی از جنگ‌های تجاری و تحریم‌های واشنگتن، بلکه ناشی از آسیب‌پذیری در استراتژی‌های اقتصادی آن‌ها بوده است. 

 

دلار در میانه رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و آشفتگی‌های جهانی ناشی از جنگ‌های تجاری دونالد ترامپ و تحریم‌های ایالات متحده در حال افزایش است.

 

از آغاز سال جاری میلادی، ارزش ریال ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است و این احتمال وجود دارد که بحران لیر ترکیه بر یورو نیز اثر گذارد. 

 

تحلیل‌گر وال‌استریت ژورنال در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان ترامپ را مسئول ثبات در ارزش دلار دانست، گفت: «شکی نیست که رقبای تجاری ترامپ و جانشینانش را به این خاطر مسئول می‌دانند.»

 

او استدلال کرد که آمریکا و جهان «در نهایت با عقب کشیدن از فعالیت‌های مبتنی دولت‌-ملت که به دیوان‌سالاری می‌انجامد و صرف مدیریت بخش خصوصی جهانی می‌شود، وضعیت بهتری را شاهد خواهند بود.»

 

به گفته اورتل، نقایص موجود در سیاست‌های اقتصادی، بیش از اقدام‌های ترامپ، به شوک‌های ارزی اخیر انجامیده است. 

 

تحلیل‌گر وال‌استریت ژورنال تاکید کرد که «تعرفه‌های اعمال‌شده از سوی دولت ترامپ موقتی و در جهت تغییر رفتار کشورهایی صورت گرفته است که در بازار آمریکا سهم دارند. این اقدام‌ها کار را برای صادرکنندگان آمریکایی نیز دشوار می‌کند.»

 

این تحلیل‌گر با اشاره به این‌که وی همواره از هواخواهان دلاری قدرتمند بوده گفت: «در دوران صدارت ترامپ، دولت آمریکا از سال‌ها پیش درگیر سیاست‌های غلطی بوده که از تمایل سرمایه‌گذاران برای خطر کردن در عرصه سرمایه در درون مرزها ایالات متحده کاسته است. تأثیر تغییرات اعلام شده – کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها و افراد و حذف قاطع قوانین و مقررات – موجب شد پروژه‌های سرمایه‌گذاری متعددی شکل گیرد، که بسیاری از آنها به مصرف‌کنندگان در داخل آمریکا را هدف قرار داده است که تاکنون بزرگترین بازار تلفیقی در جهان است.»

 

او ادامه داد که در مقابل اروپا «همچنین درگیر سیاست‌های شغلی و نابودکننده رشد است که با عشق اروپایی‌ها به مقررات، بوروکراسی و مالیات عجین شده است. این در حالی است که اروپا با جمعیتی پیر دست به گریبان است و شمار کارگران و جوانان در آن رو به کاهش است.»

 

در این میان، ترکیه، ایران، چین و روسیه به طور فزاینده‌ای پرداخت‌های خود را در واحدهای پول ملی انجام می‌دهند و تهران برای جایگزین مناسب برای دلار به طلا روی آورده است. 

 

تحلیل‌گر وال‌ستریت در پاسخ به این‌که آیا اقداماتی از این دست تسلط دلار را تضعیف می‌کند یا نه گفت: «با گذر زمان، جایگزینی که طلا یا شکل یا سبدی دیگر از دارایی‌های فیزیکی از آن حمایت کند، ممکن است بتواند با دلار رقابت کند، اما این فرآیند سال‌های سال به طول می‌انجامد و تنها زمانی کارساز خواهد بود که رقبا به سیاست‌های اقتصادمحور روی بیاورند.»

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.