روشی برای ترک اعتیاد جنسی

«گفتگو درمانی» روشی برای ترک اعتیاد جنسی

اگر به دنبال راهکارهایی برای درمان اعتیاد جنسی هستید باید بدانید برنامه های زیادی برای ترک این اعتیاد وجود دارد اما بیشتر این برنامه های درمانی، از استراتژی های مشابه درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می کنند، یعنی درمان هایی که ثابت شده در ترک اعتیاد به مواد مخدر مفید هستند.

از آنجایی که اعتیاد جنسی در میان معتادان به مواد شایع تر است، بسیاری از برنامه های ترک اعتیاد، شامل ترک اعتیاد جنسی هم می شوند. اگر به دنبال یک برنامه ی درمانی خوب هستید، سوال هایی وجود دارد که باید درموردشان تحقیق کنید و دقیق باشید:

*چند درصد از برنامه درمانی، روی اعتیاد و وسواس جنسی تمرکز دارد؟
*چه گروه هایی این مشکلات را بررسی می کنند و چه تخصص و تبحرهایی دارند؟
*تجربیات این گروه برای ساده تر کردن روند درمان اعتیاد و وسواس جنسی چیست؟
ضمنا خیلی خوب است برنامه ای که انتخاب می کنید شامل این امکانات نیز باشد:
*یک گروه مجزا که به طرفین اجازه دهد روی موضوعات خصوصی تر و صمیمانه تر در رابطه شان کار کنند.

هدف از درمان اعتیاد جنسی این نیست که فرد در تمام طول عمرش از رابطه جنسی پرهیز کند، بلکه هدف، پایان دادن به رفتارهای ناسالم و وسواس گونه جنسی است

*آموزش در مورد اعتیاد و وسواس جنسی که سوء برداشت ها درمورد این سری از رفتارهای بسیار اشتباه و به غلط جاافتاده را شفاف سازی کند.
*افشاسازی و روشنگری به زبان ساده تر، در پروسه درمان توسط کارشناسان و متخصصین ماهر که تشخیص دهند کدام یک از اعضای خانواده حساس تر و آسیب پذیرتر است تا بتوانند تصمیم بگیرند که چه کسی در خانواده لازم است چه چیزهایی در مورد علائم و رفتارهای خاص بداند. این نکته، در اجرای یک رابطه ی درمانگر بین بیمار و خانواده بسیار ضروری و مهم است.
*اختصاص دادن زمان به اعضای خانواده یا همسران برای این که حمایت کافی را در این پروسه دریافت کنند و از آنها درمورد واکنش ها و افشاسازی های فرد تحت درمان در طول درمان گزارش گیری شود.
*تمرکز و توجه به خطراتی که برای سلامت فرد یا اطرافیان او وجود دارد و بررسی این موارد در یک برنامه مراقبتی بهداشتی مستمر.
بر خلاف درمان اعتیاد به مواد یا الکل، هدف از درمان اعتیاد جنسی  این نیست که فرد در تمام طول عمرش از رابطه جنسی پرهیز کند، بلکه هدف، پایان دادن به رفتارهای ناسالم و وسواس گونه ی جنسی است. از آنجایی که برای یک معتاد جنسی بسیار سخت است که تفاوت بین رفتار جنسی سالم و ناسالم را تشخیص دهد، در برنامه های درمانی معمولا تشویق و تاکید می کنند که در طول اولین مرحله ی درمان، از هرگونه رابطه جنسی پرهیز شود. بسیاری از برنامه ها برای مرحله اول، یک دوره ۶۰ تا ۹۰ روزه را درنظر می گیرند که فرد در این مدت نباید هیچ رابطه ای داشته باشد. این دوره هم به فرد و هم به تیم درمانی کمک می کند تا کلیدهای هیجانی و احساسی و همچنین شرایط وقوع عوامل برانگیزاننده افکار جنسی  و نهایتا رفتار و وسواس جنسی را بفهمند و ریشه یابی کنند.

درمان، بر چه چیزهایی متمرکز است؟

این درمان بر دو مورد اصلی متمرکز خواهد بود. اولی بر شرایط تجهیز و آمادگی جهت جداکردن و دورنگه داشتن فرد از رفتارهای آسیب رسان جنسی تمرکز دارد؛ دقیقا همان طور که لازم است معتادان به مواد مخدر از دارو دور نگه داشته شوند. انجام این مرحله نیازمند بستری شدن یا ساکن شدن به مدت چند هفته است. شرایط بستری یا اقامت در مکان خاص به گونه ای است که فرد معتاد به تصاویر جنسی و موقعیت های خاصی که برانگیزاننده وسواس جنسی باشد، دسترسی ندارد. در چنین زمینه ی کنترل شده و برنامه ریزی شده ای، برگشت رفتارهای  جنسی بسیار دشوار است.
مورد دوم که سخت تر از همه است شامل رویارویی با جرم، شرمندگی و افسردگی  مربوط به این بیماری می شود. این مرحله نیاز به تبحرو کارآمدی درمانگر و اعتماد بیمار دارد تا بتوان با این احساسات به خوبی برخورد کرد. اگر فرد خیلی افسرده است، شاید بهترین درمان برای او بستری شدن در یک محیط حرفه ای باشد تا متخصصین بتوانند علائم را مشاهده و به خوبی مدیریت نمایند.

رفتار درمانی شناختی

معتادان جنسی معمولا اندوخته ها و تاریخچه ی احساسی خاصی از دوران اولیه زندگی شان دارند. ” گفتگو درمانی ” سنتی می تواند در افزایش خودکنترلی و درمان اختلالات روحی مربوط و خنثی کردن اثرات ضربه های روحی گذشته مفید و موثر باشد

این رویکرد، بررسی می کند که چه عواملی باعث بروز و تشدید واکنش های مربوط به اعتیاد جنسی می شود و متدها و شیوه های کوتاه و کوتاه تر کردن این پروسه را جستجو می نماید. رویکردهای درمانی شامل آموزش معتادان برای توقف افکار جنسی از راه فکر کردن به چیزهای دیگر، جایگزین کردن رفتار جنسی  با یک سری رفتارهای دیگر مانند ورزش، و جلوگیری از برگشت مجدد به رفتارهای اعتیادگونه می شود.

درمان میان فردی یا بین فردی

معتادان جنسی معمولا اندوخته ها و تاریخچه ی احساسی خاصی از دوران اولیه زندگی شان دارند. ” گفتگو درمانی” سنتی می تواند در افزایش خودکنترلی و درمان اختلالات روحی مربوط و خنثی کردن اثرات ضربه های روحی گذشته مفید و موثر باشد.

گروه درمانی

گروه ِ درمانی معمولا از گروه ۶ تا ۱۰ نفره بیماران و یک متخصص حرفه ای تشکیل می شود. کارکردن و ارتباط با سایر معتادان به فرد این امکان را می دهد تا ببیند که مشکل او منحصر بفرد نیست. همچنین به فرد معتاد می آموزد که چه چیزی در تجربیات دیگران مفید و چه چیزهای بیفایده است و قدرت و صبر و امیدهای دیگران را جذب می کند.

دارودرمانی

تحقیقات جدید نشان می دهد داروهای ضدافسردگی می تواند در درمان اعتیاد جنسی مفید باشد. ضمنا برای درمان علائم روحی متداول درمیان معتادان جنسی، این داروها می توانند در کاهش وسواس و اشتغالات فکری جنسی مفید باشند.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.