روحانی: عده‌ای معتقد بودند که به دانشگاه و علوم جدید نیاز ندارند


روحانی: عده‌ای معتقد بودند که به دانشگاه و علوم جدید نیاز ندارند

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روحانی
رییس جمهوری با تاکید بر لزوم فعالیت و پژوهش آزاد اساتید و دانشجویان و اهمیت تعامل علمی با دنیا اظهار کرد: در رشته‌های تخصصی علم و دانش باید با دنیا در تماس باشیم و این حرفی درست نیست که ما به اساتید و پژوهشگران خود مشکوک باشیم. 

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری صبح شنبه در سی ویکمین جشنواره خوارزمی با بیان اینکه ایران کشوری است که در دو مقطع تاریخی در علم  و تمدن بشری نقش بسیار ارزنده ایفا کرده است، اظهار کرد: ایران، در دو مقطع پیش و بعد اسلام نقش بسیار تاثیرگذاری داشته است. پیش از اسلام ایرانیان با تلاش صاحبنظران، اندیشمندان، هنرمندان، معماران و عالمانی که در آن دوره حضور داشتند، تمدنی درخور رقابت با تمدن های آن زمان مانند یونان، مصر و چین داشت.  ایران در آن دوران به عنوان کشوری بزرگ دارای سخن، تز، گفتار و مراکز علمی و دانشوری بود.

 

وی با اشاره به تمدن ایران پس از ورود اسلام، افزود: اسلام آیینی است که پیروان خود را به علم و دانش نه تنها دعوت کرده، بلکه تنها وحی خود را از خواندن آغاز کرده است. اسلام آیینی است که در دورانی که با سواد بودن امتیاز نبود، به علم و دانش متکی بود. در آن دوران اسلام به پیروان خود آموخت که علم را از هر کجا بیاموزد.

 

رییس جمهور با تاکید بر اینکه علم، دانش و هنر مرز نمی شناسد، خاطرنشان کرد: برخی در دوره ای می خواستند علوم بورژایی و سوسیالیستی ایجاد کنند، اما موفق نشدند، چراکه علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی شود.

 

روحانی گفت: امروز ما در کشور خود جناح بندی داریم ،اما نمی توان گفت که علم ریاضی اصولگرایان یا علم ریاضی اصلاح طلبان، چراکه علم حد و مرزی را نمی شناسد و جبر، ریاضی و الگوریتم در همه جا یکی است.

 

وی با اشاره به انجام تلاش هایی برای دسته بندی علوم مختلف در کشور خاطرنشان کرد: عده ای در کشور ما سال ها تلاش کردند تا فیزیک، شیمی و ریاضی را اسلامی کنند اما مقصود این افراد چیست. در این زمینه تاکنون پول ها و زمان های زیادی صرف شده است.

 

رییس جمهور افزود: برخی فکر می‌کنند که باید علوم را با عنوان علومی که با دین ارتباط دارد یا علومی که ضد دین هستند، تقسیم کرد. حتی برخی بر این باورند بودند که باید علوم را به علوم سنتی و علوم جدید تقسیم کنیم، این افراد علوم جدید را نمی پذیرفتند و معتقد بودند که به دانشگاه نیازی ندارند و هرآنچه که نیاز دارند از حوزه تامین می شود. این افراد حتی پزشکی مبتنی بر داروهای شیمیایی را نیز قبول نداشتند و تاکیدشان بر طب سنتی بود اما امروز دیگر این تفکر در جامعه ما طرفداری ندارد.

 

به گزارش ایسنا، روحانی با بیان اینکه عده ای می خواستند ثابت کنند که همه علوم ریشه در اسلام دارد، خاطرنشان کرد: عده ای به دنبال آن بودند تا هر علمی که پیدا می شد یک آیه و روایات می آوردند و می گفتند که ریشه این علم در اسلام است. این در حالی است که این سخن صحیح نیست و خود پیامبر نیز می فرمودند که علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد.

 

رییس جمهور با انتقاد از انجام برخی تقسیم بندی ها در علوم مختلف اظهار کرد: متاسفانه تقسیم بندی ها و تلاش هایی داشته ایم که موثر و مفید نبوده است. در این زمینه اینکه بگوییم علم شیمی از قرآن شروع شده یا اینگونه نبوده،  نه بر عظمت دین افزوده می شود و نه از آن کم می شود؛ چراکه دین گستره بلندی برای هدایت انسان در مسیر درستکاری  دارد و همه علوم در ذیل تفکر بلند تعریف می شود.

 

روحانی با بیان اینکه میان آنهایی که به دنبال علم و تفکر اسلامی هستند و آنهایی که به دنبال علم بر مبنای تفکر مادی هستند یک تفاوت وجود دارد، ادامه داد: علم بر مبنای تفکر مادی به معنای ابزار و وسیله ای برای سلطه جویی و استعمارگری است. در این زمینه در دنیای امروز طراحی و برنامه ریزی هایی از سوی مراکز علمی انجام می شود که هدف همه آنها سلطه گری است.

 

وی با تاکید بر اینکه علم زیاد و دانایی موجب قدرتمندترشدن می‌شود، اظهارکرد: این تفکر که علم برای سلطه گری بر دیگران است و ما به دنبال علم و دانشی باشیم که دیگران را استثمار و استعمار کنیم و به آنها مسلط شویم و ایده یا فرهنگ خود را بر آنها تحمیل کنیم از باب هدف، علمی اسلامی نیست.  علم اسلامی علمی است که در خدمت انسان باشد و دارای اهدافی نظیر ساخت دنیا و روابط صحیح میان انسان و کمک به بشریت و دور کردن غم و درد و رنج از ایمان باشد.

 

ادامه دارد…

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.