روحانی بر سر وعده‌هایش معامله نکند/ توقعات‌مان از دولت را براساس واقعیت‌ها تنظیم کنیم


روحانی بر سر وعده‌هایش معامله نکند/ توقعات‌مان از دولت را براساس واقعیت‌ها تنظیم کنیم

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,هادی قابل

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در ایران، دولت تنها تصمیم‌گیر نیست که بخواهد اقدام کند. اگر به این واقعیت‌ها توجه داشته باشیم، آنگاه توقعات‌مان را براساس واقعیت‌ها تنظیم می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قابل در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه دولت حسن روحانی حالت پرتنش قبل از سال ۹۲ را مرتفع کند، گفت: از آقای روحانی انتظار اینکه جاده صاف‌کن اصلاح‌طلبان باشد را نداشته و نداریم.

 

وی با اشاره به شرایط کشور پیش از آغاز به کار دولت یازدهم اظهار داشت: کشور پیش از انتخابات سال ۹۲ در همه عرصه‌ها دچار شرایط بحرانی بود. کشور در عرصه سیاست خارجی دچار بحران بود. در آن زمان، یک اجماع جهانی علیه ایران شکل گرفته و ایران‌هراسی افزایش یافته بود و جایگاه و قدرت ما در منطقه بسیار تضعیف شده بود. 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در عرصه اقتصادی هم در آن زمان، گرفتار بحران‌های متعددی شده بودیم و تحریم‌ها گلوگاه نفس کشیدن مردم را فشار داده بودند و تورم دو رقمی بود. رشد اقتصادی کشور منفی شده بود. کشور پیش از دولت یازدهم دچار شرایط امنیتی شده بود دانشگاه و مراکز علمی، فرهنگی و رسانه‌ها گرفتار فضای امنیتی شده و نیروهای توانمند در عرصه‌های مختلف به بهانه‌های گوناگون به کنار گذاشته شده بودند. 

 

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی ما نیازمند جابجایی و انتقال بودیم، خاطرنشان کرد: فردی که در سال ۹۲ به نظر می‌رسید می‌تواند این کار را انجام دهد، آقای روحانی بود. در این چارچوب، اصلاح‌طلبان با توجه به ویژگی‌های حسن روحانی و تضمین‌هایی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره وی به دوستان اصلاح‌طلب داده بود، از آقای روحانی حمایت کردند. 

 

مردم کاهش تورم را در سفره خود احساس نمی‌کنند 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر انصاف بدهیم حسن روحانی در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های خوبی داشته است، ابراز داشت: ما در عرصه‌ سیاست خارجی توانسته‌ایم آن اجماع سابق علیه کشورمان را از بین ببریم و اجماع جهانی به نفع ماست. ‌هم‌اینک امریکاست که تک‌روی می‌کند. ایران‌هراسی را از بین برده‌ایم و تنش‌ها را در منطقه کاهش داده‌ایم. 

 

قابل با بیان اینکه تورم در کشور کاهش یافته و رشد اقتصادی مثبت شده است، عنوان کرد: تنها مسئله موجود این است که مردم در سفره خود احساس نمی‌کنند که تورم کاهش یافته است. اگر دولت بتواند در این مدت مشکل اشتغال و معیشت را حل کند، دولت روحانی را می‌توان دولت موفقی دانست. 

 

توقعات‌مان از دولت را براساس واقعیت‌ها تنظیم کنیم

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت روحانی نتوانسته است گشایش‌های بیشتری را در عرصه سیاست داخلی ایجاد کند، یادآور شد: باید با توجه به واقعیت‌های جامعه ایران از دولت انتظار داشته باشیم و انتظارات را مطرح کنیم. زمانی است که می‌گوییم دولت نمی‌خواهد و نمی‌کند، زمانی هم است که دولت می‌خواهد ولی بر سر راه او موانعی وجود دارد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه در مسائل داخلی دولت تنها تصمیم‌گیر نیست، بیان کرد: نهادهای دیگری هم هستند که در امور کشور تصمیم‌گیری کرده و نقش‌آفرینی می‌کنند. در ایران، دولت تنها تصمیم‌گیر نیست که بخواهد اقدام کند. اگر به این واقعیت‌ها توجه داشته باشیم، آنگاه توقعات‌مان را براساس واقعیت‌ها تنظیم می‌کنیم. 

 

اگر خاتمی یا جهانگیری هم هم‌‌اکنون رئیس‌جمهور بودند، همین گونه عمل می‌کردند

 

قابل افزود: البته قبول دارم دولت در برخی از زمینه‌ها کندی داشته‌اند ولی در برخی زمینه‌ها هم دیده‌ایم که دولت اقداماتی کرده است ولی نگذاشتند. مثلا در چینش ورزا شاهد بودیم که روحانی مجبور شد گزینه بیست و یکم را برای تصدی وزارت علوم معرفی کند. اگر این واقعیت‌ها را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم اگر خاتمی یا جهانگیری هم هم‌‌اکنون رئیس‌جمهور بودند، همین گونه عمل می‌کردند. اهرم‌های قدرتی هستند که به دولت فشار می‌آورند. اگر این فشارها را بشناسیم، از دولت براساس این شرایط انتظار خواهیم داشت. 

 

روحانی باید بر سر وعده‌هایش به مردم محکم بایستد

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد رویه روحانی در دوره دوم گفت: روحانی اصولگراست و نه اصلاح‌طلب. او هیچ وقت در اردوگاه اصلاح‌طلبی نبوده و خود را هم اصلاح‌طلب نمی‌داند و اصلاح‌طلبان هم معترف هستند که روحانی اصولگراست اما او را اصولگرایی عاقل و معتدل می‌دانیم. 

 

قابل با تاکید بر اینکه روحانی وعده‌هایی به مردم و نیروهای سیاسی داده است که باید بر سر این وعده‌ها محکم بایستد، اظهار داشت: این خواست همه مردم است و نه فقط اصلاح‌طلبان. اگر این وعده‌ها از سوی کسانی که اصلاح‌طلب هم نیستند عملی شود و خواست مردم پیش رود، اصلاح‌طلبان به این مسئله هم راضی هستند. ما میان دو سنگ آسیاب، آرد می‌خواهیم. مهم پیشبرد وعده‌ها است.

 

وی تاکید کرد: ما از روحانی می‌خواهیم بر سر وعده‌هایش معامله نکند بلکه محکم بایستد و بگوید من این وعده را به مردم داده‌ام و این وعده باید محقق شود. اگر انصاف بدهیم دولت روحانی توانسته است فضای امنیتی را از بین ببرد.

 

قابل با بیان اینکه معتقد نیستم روحانی به سمت اصولگرایان تندرو گرایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: من به دوستان هشدار می‌دهم روحانی را به سمت راستی‌ها هل ندهند. باید واقعیت‌ها را در نظر داشت. ببینیم روحانی تحت چه شرایطی قدرت را در دست گرفته است. باید این شرایط را در نظر گرفت و براساس آن شرایط از دولت انتظار داشت. 

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.