روایت ربیعی از پنهان‌کاری‌ امنیتی و اطلاعات افشا نشده


روایت ربیعی از پنهان‌کاری‌ امنیتی و اطلاعات افشا نشده

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ربیعی

میزان شفافیت اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، علی ربیعی را به مجلس کشاند

علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی رکورددار وزرا در طرح سوال نمایندگان است. پرترددترین وزیر کابینه به مجلس، در حالی روز گذشته برای پاسخ به سوال پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی به بهارستان رفته بود که در یک ماه و نیم گذشته سه بار برای پاسخ به سوال نمایندگان راهش به مجلس افتاده و یک کارت زرد هم از آنها گرفته است. این دیگر به یک رسم نانوشته تبدیل شده است؛ جلساتی که علی ربیعی یک سر آن باشد بدون حاشیه نیستند.

 

چه این‌بار که بحث شکایت علی ربیعی از پورابراهیمی (نماینده سوال‌کننده) در جریان طرح سوال علنی شد و چه بار قبل که نمایندگان ناراضی از علی ربیعی صباغیان را دوره کرده بودند که بگوید از پاسخ او قانع نشده تا سوال به رای گذاشته شود و چه تلاش‌های او برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان در ایام تشکیل کابینه دوازدهم که تبعاتش تا همین جلسه دیروز هم کشیده شد.

 

ربیعی دیروز برای پاسخ به میزان شفافیت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی به مجلس آمده بود. در جریان جلسه دیروز البته معلوم نشد چرا سوال پورابراهیمی از ربیعی از یک سال و نیم پیش که در دستور کار مجلس قرار گرفته بود باید حالا در نوبت رسیدگی قرار بگیرد.

 

اما به هر حال مبنای سوال او قانون دسترسی آزاد به اطلاعات است که سال ٩٣ به تصویب رسیده بود. به علاوه بند ۵ ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هم بر افشای این اطلاعات اقتصادی و شفایفت مالی تاکید کرده است. براساس موادی از این قانون شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی موظف هستند اطلاعات مالی خودشان را جهت ثبت نزد سازمان بورس افشا کنند. به این ترتیب صورت مالی، ترازنامه و سود و زیان شرکت‌ها باید هرساله در سازمان بورس ثبت شود و این ثبت شامل موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای نظامی و انتظامی، سازمان‌های خیریه، سازمان‌های بقیع و متبرکه و صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

 

اما دیروز پورابراهیمی ضمن طرح سوالش اطلاعات جالبی از عدم اجرای این قانون به نمایندگان مجلس داد. از جمله اینکه «در حال حاضر ٧ هزار خیریه در کشور وجود دارد که حتی یک صفحه صورت‌های مالی خود را افشا نمی‌کنند و از هزاران شرکت تنها ٢٧ شرکت در سامانه کدال صورت‌های مالی خود را ارایه کرده‌اند.» حرف پورابراهیمی این بود که تمامی شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف بوده‌اند که تمامی اطلاعات مالی خود را افشا کنند و بانک مرکزی هم مکلف بوده تا حساب تمامی شرکت‌هایی که اطلاعات مالی خود را افشا نکرده‌اند مسدود کند. اما این اتفاق نیفتاده است.

 

 تنها ۵ درصد اطلاعات اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون افشا شده‌اند

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶ شرکت بزرگ ازجمله سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، بیمه اجتماعی عشایر، صندوق فولاد، بانک رفاه و بانک توسعه تعاون زیرمجموعه خودش دارد. از بین این مجموعه‌های بزرگ اقتصادی فقط هزاران شرکت در لایه‌های اول، دوم و سوم سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که به گفته پورابراهیمی ارزش برآوردی شرکت‌های تامین اجتماعی ۴٠ هزار میلیارد تومان است. همینطور در زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری هم ١٨٧ شرکت وجود دارد که اطلاعات ریز آنها در دسترس نیست. به گفته پورابراهیمی شرکتی وجود دارد که ٢۶٠ شرکت زیرمجموعه خود ثبت کرده؛ اما یک صفحه اطلاعات در آن وجود ندارد و اگر اطلاعات این شرکت‌ها افشا نشود مشخص است که تخلفات در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون شکل می‌گیرد. 

 

پورابراهیمی در حالی که با عصبانیت ربیعی را خطاب قرار داد، گفت: «شما مکلف بودید شفافیت اطلاعات اقتصادی را به استناد مرّ قانون اجرا کنید؛ اما تنها ۵ درصد اطلاعات افشا شد که یکی از این موارد عدم اظهارنظر حسابرس مالی است به این معنا که وضعیت آنقدر اسفبار است که امکان حسابرسی وجود ندارد.» بنا بر آنچه پورابراهیمی گفت گزارش دیوان محاسبات هم نشان می‌دهد «دارایی‌های صندوق بازنشستگی به واسطه ناکارآمدی مدیریتی در حال از بین رفتن است و صورت‌های مالی فقط تا سال ٩٢ تهیه شده است و تنها شرکت‌های درجه ۵ بوده‌اند که افشای اطلاعات داشته‌اند.»

 

پورابراهیمی اصرار داشت که مجموعه‌هایی همچون «بانک رفاه، بانک توسعه تعاون، هلدینگ‌ها، صندوق بازنشستگی، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، حسابرسی تامین اجتماعی هیچ‌کدام افشای اطلاعات نداشته‌اند در حالی که مهم‌ترین اقدامات مالی در این سازمان‌ها انجام شده است» ‌البته ربیعی هم در پاسخ اصرار داشت که به تکالیف خودش عمل کرده است.

ربیعی: ٧٠ درصد شرکت‌های زیرمجموعه وزارت درحوزه بورس وارد شده‌اند

علی ربیعی اما در پاسخ به پورابراهیمی سعی داشت بگوید «اصلاح صندوق‌ها و گزارش صحیح اطلاعات و دخیل کردن شرکای اجتماعی از مهم‌ترین اهداف او در وزارت تعاون بوده و گام‌های مهمی در این باره برداشته است.»

 

ربیعی گفت که نباید به این وزارتخانه نگاه اقتصادی داشت و وظایف وزارت کار در مجموع باید به گونه‌ای باشد که مانع فقر و ایجاد اشتغال شود. به گفته ربیعی «بخشی از این اقدامات در حوزه صندوق‌ها است که تعدادی از این شرکت‌ها مدیریتی و تعدادی غیرمدیریتی است که ممکن است درخصوص برخی از شرکت‌ها با خطا روبه‌رو شده باشیم؛ اما سعی کرده‌ایم بخشنامه درستی در این خصوص تدوین کنیم که تمام آنها با همکاری دستگاه‌های کشور بوده است.» استقرار سامانه هوش تجاری و داشبورد مدیریتی در شستا از جمله اقداماتی بود که ربیعی از آنها برای شفافیت بیشتر در وزارت تعاون نام برد.

 

به علاوه کاهش بنگاه‌داری در این وزارتخانه هم از جمله برنامه‌هایی بود که ربیعی ادعا کرد در هیچ دولتی این برنامه دیده نشده است. ربیعی معتقد است ماهیت وزارت تعاون اجتماعی است و با شرکت‌هایی از این وزارتخانه که تاکنون واگذار شده‌اند نباید به این وزارتخانه نگاه اقتصادی داشت. 

 

حرف اصلی علی ربیعی این بود که به طور کامل به قانون عمل کرده‌ است و سوال پورابراهیمی از او در این باره موضوعیت ندارد و او به شفافیت اهمیت می‌دهد. ربیعی در ادامه پاسخ خودش بخشی از سخنان و اظهارات پورابراهیمی را ابهام‌زا دانست: «به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود ٢۶٠ مجموعه ذیل یک شرکت قرار دارند برای همه ابهام به وجود می‌آورد؛ درحالی که باید گفت تمام این موارد به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بازمی‌گردد که در زمان تحریم‌ها طبق مجوز نهادهای متولی و امنیتی این اقدام صورت گرفته است.»

 

اما راه‌اندازی سیستم اطلاعات جامع اقدام دیگری بود که ربیعی در دفاع از خودش به آن اشاره کرد که در واقع اقدامی برای مبارزه با فساد بوده است. او وعده داد که «نمایندگان مجلس هر زمان که بخواهند می‌توانند از این مجموعه بازدید کنند.» بعد هم با ارایه عدد و رقم سعی کرد تا اطلاعات پورابراهیمی را به چالش بکشد. آنجا که گفت: «از مجموع ٢۶۴ شرکت زیرمجموعه‌ای که جزو اصل ۴۴ قانون اساسی قرار گرفته ٢٢١ شرکت در سامانه الکترونیکی مربوطه ثبت شده است؛ به عبارتی ٨٣ درصد شرکت‌های ثبت شده در این سامانه مربوط به وزارت تعاون است. ٧٠ درصد شرکت‌های زیرمجموعه در حوزه بورس وارد شده‌اند.»

 

او در مجموع گفت که اقدامات مناسبی در خصوص مواجهه با شرکت‌های تحت پوشش و پدیده کج خصوصی‌سازی انجام داده است. بعد هم تلویحا تلاش کرد تا بگوید یکی از کسانی که با او در یک جناح سیاسی قرار می‌گیرد را به دلیل فساد اخراج کرده است: «متاسفانه فردی که از مجموعه اخراج شده بود در زمان انتخابات مسوول کمپین «نه» به ربیعی شد؛ درحالی که باید فساد را به دور از جناح‌بندی از بین برد.»‌ ربیعی از نامه‌ای به رییس‌جمهور هم سخن گفت: «در این نامه خطاب به رییس‌جمهور داوطلبانه اعلام کردم که برای خروج از بنگاه‌داری دارای برنامه هستیم.»

 

 شکایت ربیعی از پورابراهیمی

اما جلسه دیروز بدون حاشیه نبود و پرسش و پاسخ بین پورابراهیمی و ربیعی وقتی جذاب‌تر شد که پای یک دعوای نه چندان قدیمی میان آنها به صحن مجلس باز شد. ماجرا از این قرار بود که پورابراهیمی در بخشی از صحبت‌هایش به شکایت وزیر کار از خودش اشاره کرد و گفت: امروز به من خبر دادند که وزارت تعاون علیه من بابت سوال‌هایم از وزیر کار شکایت کرده است. بعد بررسی کردم که ما چه کرده‌ایم که آقای وزیر از من شکایت کرده است. در این حین علی مطهری که ریاست مجلس را برعهده داشت، سعی کرد به پورابراهیمی بگوید که در موضوع صحبت کند. اما پورابراهیمی بی‌وقفه و با صدایی بلند به سخنانش ادامه می‌داد که این‌بار علی مطهری میکروفن او را قطع کرد. ‌این واکنش مطهری اعتراض پورابراهیمی را به دنبال داشت.

 

اما مطهری در پاسخ گفت: وقتی اجازه نمی‌دهید من حرف بزنم مجبورم میکروفن شما را قطع کنم. زمانی که فرصت دوباره به پورابراهیمی داده شد، او گفت: امروز جای شاکی و متهم عوض شده، این از عجایب نظام اجرایی کشور است! من سوال می‌پرسم ولی وزیر می‌رود شکایت می‌کند! آقای ربیعی شما مجلس را با جایی اشتباه گرفته‌اید، امروز مردم نگرانی‌شان از امریکا و سعودی‌ها نیست، امروز نگرانی مردم از فسادی است که در دستگاه‌ها نفوذ کرده. بدانید ما دو ماه است که سه نامه برای گزارش تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی فرستاده‌ایم اما جوابی نگرفته‌ایم.  حرف‌های پورابراهیمی که تمام شد علی مطهری گفت: البته آقای ربیعی یادداشتی دادند و گفتند که شکایت‌شان بابت سوال‌های نمایندگان نبوده و بابت موضوع دیگری است.

 

ما نمی‌خواهیم موضوع را باز کنیم. اما پورابراهیمی که با این توضیحات مطهری گویا عصبانی‌تر شده بود در حالی که فریاد می‌زد، گفت: «شکایت وزیر دقیقا در مورد سوال‌های من است. من افتخار می‌کنم که به قوه قضاییه بروم، اصلا پخش زنده از دادگاهم بگذارند من از توضیحات ایشان در پاسخ به سوالم قانع نشدم و می‌خواهم سوال را به رای بگذارید.» هرچند نمایندگان چندان با پورابراهیمی همراه نشدند و با رای خود اعلام کردند که از توضیح‌های وزیر کار قانع شده‌اند.

 

موضوع شکایت ربیعی از پورابراهیمی چه بود؟

اما بگو مگوی دیروز پورابراهیمی و ربیعی پای دعوای دو ماه پیش میان این دو را دوباره به صحن مجلس باز کرد. آن زمان در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم برخی از وزرای پیشنهادی لابی‌هایی با نمایندگان برای دریافت رای اعتماد انجام می‌دادند که مورد مربوط به علی ربیعی حاشیه‌ساز شد. پورابراهیمی آن زمان ربیعی را به ورود پول‌های کثیف به جریان رای اعتماد متهم کرده و در جمع خبرنگاران گفته بود ربیعی برای جلب نظر نمایندگان حدود ۶٠ نفر از نمایندگان اقلیت‌ها را شام دعوت کرده و به آنها کارت هدیه داده است. که البته صحت نداشت.به این ترتیب در پایان جلسه دیروز مشخص شد وزیری که برای پاسخ به سوال نماینده به مجلس آمده بود حالا خودش شاکی همان نماینده است و از او به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده است. ظاهرا ماجراهای علی ربیعی با نمایندگان مجلس قرار است همچنان ادامه پیدا کند.

 

  اخبار سیاسی  –  اعتماد 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.