رفتار بازارساز تغییر کرد


رفتار بازارساز تغییر کرد

 روز چهارشنبه، رفتار بازارساز در زمینه عرضه ارز شکل جدیدی به خود گرفت. به گفته فعالان، دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز پیش از ساعت ۱۱ ظهر قیمت دلار را اعلام کردند؛ این در حالی بود که روز سه‌شنبه تا ساعت یک بعد از ظهر هیچ قیمتی در کانال‌های اطلاع‌رسانی این صرافی‌ها قرار نگرفته بود. برخی فعالان، علت تغییر رفتاربازارساز را به میزان تقاضا نسبت دادند.

 

به گفته آنها روز سه‌شنبه تقاضای زیادی در بازار حضور نداشت که نیاز خاصی به عرضه وجود داشته باشد، ولی روز چهارشنبه میل افزایشی بیشتری در بازار میان معامله‌گران وجود داشت و همین موضوع باعث شد که بازارساز از همان آغاز روز آمادگی خود برای عرضه ارز را اعلام کند. با این حال، افزایش خرید دلار در روز پنجم هفته به اندازه‌ای بود که در مقطعی حتی قیمت دلار را تا ۴ هزار و ۱۹۸ تومان بالا برد، هر چند که در نهایت این ارز ساعت ۳ بعدازظهر با نرخ ۴ هزار و ۱۹۵ تومان به کار خود پایان داد.

 

این قیمت که ۱۳ تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود، منجر به ثبت بیشترین قیمت دلار طی ۱۳ روز گذشته شد. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و تحرکات معامله‌گران فردایی از دیگر عواملی بودند که در کنار رشد تقاضای نقدی به افزایش دلار کمک کردند. روز گذشته نرخ حواله درهم تا هزار و ۱۵۴ تومان بالا رفت و قیمت دلار در معاملات فردایی نیز از محدوده ۴ هزار و ۱۹۰ تومان عبور کرد. برخی معامله‌گران حتی خبر دادند که قیمت دلار پس از ساعت ۳ بعدازظهر در معاملات غیررسمی نقدی از مرز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیز عبور کرد.  روز گذشته در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی دلار رشد و از محدوده ۳ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کرد. روز چهارشنبه دلار مبادله‌ای ۴۱ ریال افزایش را به ثبت رساند و روی قیمت ۳‌هزار و ۶۰۳ تومان و ۹ ریال قرار گرفت.

 

همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند. دیروز، فلز گرانبهای داخلی ۹ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید. سکه روز سه‌شنبه نیز با افزایش ۵‌هزار تومانی مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را شکسته بود. به گفته فعالان، در کنار افزایش دلار، صعود اونس به محدوده هزار و ۲۸۰ دلار نیز سهم عمده‌ای در افزایش سکه داشت.

 

سکه دیروز به بالاترین سطح قیمتی از ۲۳ آذر رسید. فلز گرانبهای داخلی در حالی این رکورد را ثبت کرد که حراج آن در بانک کارگشایی ادامه یافت. با این حال، در این حراج نیز بازیگران بازار با قیمت‌هایی نزدیک به نرخ بازار اقدام به خرید سکه کردند. حتی در یک مورد یک نفر با قیمت یک میلیون و ۴۱۷ هزار تومان اقدام به خرید کرد که از قیمت بازار نیز بالاتر بود. این پیشنهاد خرید حتی تعجب مسوولان حراج را نیز به‌دنبال داشت. روز افزایشی بازارهای داخلی در حالی سپری شد که بازارهای جهانی بیشتر تحت‌تاثیر تعطیلات کریسمس قرار داشت.

 

اثر کریسمس بر بازارها

شاخص دلار روز سه‌شنبه بدون تغییر، روی خط ممتد حرکت ‌کرد و نسبت به سبد شش‌گانه ارزهای رایج دنیا تنها ۰۵/ ۰ درصد افت کرد. شاخص دلار در پایان روز سه‌شنبه در عدد ۳/ ۹۳ ثبت شده بود و فعالیت خود را در روز چهارشنبه با همین عدد آغاز کرد. دیروز بازار ارز مانند سایر روزهای این هفته، بسیار خلوت بود؛ اما معاملات کم‌حجم دیروز تفاوت خاصی با روزهای گذشته داشت. شاخص دلار سه‌شنبه را خطی سپری کرده بود و اونس طلا نیز در اکثر ساعات بازار آن روز روی خط ممتد ریزی نوسان می‌کرد. با این حال روز چهارشنبه معاملات کم‌حجم بازار ارز به‌عکس سه‌شنبه، نوسان‌های پردامنه‌ای ثبت می‌کرد.

 

جفت‌ارزهای رایج که یک طرف کسر آنها دلار بود نیز پرنوسان ظاهر شدند. به‌طور کلی، خلوت شدن صفوف معامله‌گران فعال در بازارها، دو حالت متفاوت در بازارها ایجاد می‌کند. در حالت اول که روند روز سه‌شنبه به آن شباهت دارد، عدم تغییر نسبت عرضه و تقاضا، بازار را «خطی» می‌کند؛ یعنی روند قیمتی نزدیک به یک محور افقی محدود حرکت می‌کند. در حالت دیگر که دیروز بر بازارها حاکم شده بود، سطح عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و سفته‌بازان تکانه‌های موقتی در بازار تولید می‌کنند؛ بنابراین نوسان‌های صعودی و نزولی به‌صورت پیاپی ثبت می‌شوند. حالت دوم برای فلز زرد از سه‌شنبه شب آغاز شده بود و قیمت هر اونس از این فلز گرانبها را به‌دنبال روند خطی شاخص دلار، به ۱۲۸۲ دلار رساند.

 

طلا چهارشنبه در قیمت ۱۲۸۲ دلار به ازای هر اونس باز شد و همانطور که سه‌شنبه شب از عقب‌نشینی دلار و سایر ارزها سود برده بود، بازهم تقویت شد. این تقویت تا جایی ادامه پیدا کرد که فلز زرد تا عصر دیروز به خط مقاومتی جدیدی برخورد کرد. این خط که در قیمت ۱۲۸۸ دلاری فعال شده بود، اونس فلز گرانبها را موقتا از پیشروی بازداشت. طلا از ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته تا ساعت ۳ بعد از ظهر، در محدوده ۱۲۸۶ دلار برای هر اونس نوسان کرد.

 

برخی از کارشناسان، خاموشی دلار را به عبور طلا از مرز مقاومتی منتهی دانسته بودند؛ اما اولین حرکت فلز زرد برای عبور از این خط، با شکست پایان پذیرفت و قیمت اونس تا ساعت ۸ دیشب به ۱۲۸۵ دلار بازگشت کرد. بعید نیست که اونس طلا صعود دوم خود را پایه‌ریزی کرده باشد و حتی ممکن است از مرز مقاومتی عبور کند.

 

بازار نفت خام در ساعات پایانی بازار روز سه‌شنبه رکورد جدیدی از خود به‌جا گذاشت. نفت خام WTI پس از ۲ سال و نیم سقف ۶۰‌دلاری را شکست و بالاتر از این قیمت در بازار آتی معامله شد. بازار ارزهای رمزنهاد نیز پس از سپری کردن فراز و نشیب‌های شدید در روزهای اخیر، دیروز روند منطقی‌تری داشت. بیت‌کوین تا عصر دیروز نزدیک به ۱۶ هزار دلار معامله شد؛ اما به‌نظر می‌رسید که این ارز دیجیتالی مجددا وارد دوره فروش شده است. هرچند افزایش موقعیت فروش به اندازه روزهای پیشین بود؛ با این حال افت قیمت ۱۰۰۰ دلاری را بسیار محتمل کرده بود. پس از این افت احتمالی، حجم خریداران افزایش می‌یابد و قیمت بیت‌کوین باز هم قادر به رشد خواهد بود.

  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, ارز

 دنیای اقتصاد 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.