رشد هفتگی قیمت نفت پس از شکستن رکورد ۷۰ دلار


رشد هفتگی قیمت نفت پس از شکستن رکورد ۷۰ دلار

  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,قیمت نفت

نفت پس از این‌که به مرز ۷۰ دلار صعود کرد و به مدت پنج روز متوالی افزایش داشت، هفته گذشته را با رشد قیمت چشمگیری به پایان رساند. 

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت در بازارهای نیویورک و لندن افزایش یافت و هر دو قیمت پایه بزرگترین رشد هفتگی را از اکتبر داشتند. سرمایه‌گذاران هفته گذشته شاهد این بودند که نفت برنت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و همچنین روند کاهش ذخایر نفت آمریکا در بحبوحه تقاضای مطلوب ادامه یافت. با این‌همه با توجه به روند توسعه تولید آمریکا و رشد شمار دکل‌های حفاری نفت این کشور، تردیدهایی نسبت به تداوم رشد چشمگیر قیمت‌ها در بالای این سطح کلیدی وجود دارد.

 

به گفته جیمز ویلیامز، رئیس شرکت تحقیقات انرژی WTRG Economics، اوپک همچنان پایبندی بالایی به توافق کاهش تولید داشته و مصرف نیز در حال رشد است. این تولیدکنندگان به کاهش ذخایر که به دنبال آن بودند دست پیدا کردند، با این همه قیمت بهبود یافته و این مساله رشد شمار دکل‌های حفاری را به دنبال داشته است.

 

طبق آماری که گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه منتشر کرد، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا با ۱۰ حلقه افزایش، به ۷۵۲ حلقه رسید.

 

نفت هفته گذشته در نیویورک ۴.۷ درصد و در لندن ۳.۳ درصد رشد داشت.

 

با وجود این‌که اوپک و متحدانش به اجرای توافق کاهش تولید جهانی ادامه می‌دهند، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز جمعه به خبرنگاران گفت: تولیدکنندگان مشارکت‌کننده در این توافق به طور مرتب درباره گزینه‌های خروج تدریجی از آن گفت‌وگو می‌کند. وی گفت: اگرچه کمیته وزیران نفت ۲۱ ژانویه در عمان در مورد این موضوع بحث می‌کنند، اما این موضوع، هدف اصلی این دیدار نخواهد بود.

 

به گفته راب هاورث، از بانک ولث منیجمنت آمریکا، همچنان که برنت نزدیک سطح ۷۰ درصد در نوسان است، این موضوع اوپک را برای بازبینی توافق کاهش تولید تحت فشار قرار می‌دهد و مطمئنا تولید بیشتر آمریکا را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌سازد.

 

نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در فوریه در معاملات روز جمعه بازار نیویورک ۵۰ سنت افزایش یافت و در ۶۴.۳۰ دلار در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود. مجموع حجم مورد معامله حدود ۱۵ درصد بالای متوسط ۱۰۰ روزه بود.

 

نفت برنت برای تحویل در مارس در بازار بورس لندن با ۶۱ سنت افزایش، در ۶۹.۸۷ دلار در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز پنج‌شنبه برای نخستین بار در سه سال اخیر به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود. این قیمت پایه جهانی اکنون با اختلاف ۵.۶۴ دلار نسبت به قیمت پایه نفت آمریکا معامله می‌شود.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، گزارش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داد میزان ذخایر نفت این کشور برای هشتمین هفته کاهش یافته و به پایین‌ترین میزان از اوت سال ۲۰۱۵ رسیده است. از سوی دیگر تولید این کشور تحت تاثیر سرمای شدیدی که فعالیت‌ها را مختل کرده است، بیشترین میزان کاهش را از اکتبر داشت.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.