ردیف‌های عجیب و غریب در لایحه بودجه شهرداری تهران


ردیف‌های عجیب و غریب در لایحه بودجه شهرداری تهران

اخبار,اخبار اجتماعی,شهرداری تهران

 در لایحه بودجه ۱۷۵۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۷، شهرداری که مدتی پیش تقدیم شورای اسلامی شهر تهران شد، دو ردیف‌ آورده شده که ذهن‌ها را درگیر خود کرده است؛ یک ردیف از بودجه ۴۵میلیارد تومانی با عنوان «پاداش اتفاقی» خبر می‌دهد و ردیف دیگر از اختصاص ۴۰میلیارد تومان برای کمک به اشخاص و موسسات خصوصی می‌گوید. با اینکه این ردیف‌ها در قالب لایحه بوده و هنوز تصویب نشده‌اند، اما موجب موضع‌گیری منفی در مقابل این موارد شده است. حتی برخی از دنبال‌کردن رویه شهردار قبل تهران توسط محمدعلی نجفی می‌گویند. همان‌طور که یکی از منتقدان شهردار گذشته تهران هم گفته بود: «گویا همان روند قبل در حال ادامه پیدا‌کردن است. کجا قرار است تغییر اتفاق بیفتد. پاداش اتفاقی در شهرداری پارسال ۳۵میلیارد بود، امسال در بودجه ۴۵میلیارد شده است. چندصد میلیارد تومان دفتر شهردار تهران اختیار برای هزینه دارد. از مدیریت شهری انتظار داشتیم اینها حذف شود.»

 

اما محمدعلی نجفی هم روز تقدیم این لایحه به شورای شهر تهران اظهارکرده بود که «این اولین بودجه‌ای است که توسط مدیریت شهرداری به شورای شهر تقدیم می‌شود، این بودجه با بودجه‌های سال‌های قبل تفاوت‌های جدی دارد، اما تفاوت اساسی که بودجه شهرداری پیدا خواهد کرد، در بودجه سال ۱۳۹۸ است، چراکه با کمک شورای شهر تا دی ماه سال آینده برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری را به تصویب می‌رسانیم و بر اساس آن برنامه، تغییرات و تحولات اساسی که باید در بودجه ایجاد شود، در سال ۹۸ اعمال می‌کنیم.» به‌نظر می‌رسد سخنان شهردار تهران به این معنا باشد که خلاهایی باقی خواهند ماند که تا سال آینده برطرف می‌شود. 

 

با این وجود آفتاب‌یزد با چند عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره دو ردیف مذکور بودجه ۹۷ شهرداری تهران گفت‌و‌گو کرده است.

 

این ردیف‌ها ربطی به مداح‌ها ندارد

سید حسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و خزانه‌دار شورای شهر تهران در گفت‌وگو با آفتاب‌یزد گفت: «طی هفته‌های گذشته و روز پنجشنبه و جمعه در کمیسیون برنامه و بودجه به لایحه بودجه تقدیمی شهردار پرداختیم. هفته گذشته بخش درآمدی آن را جمع‌بندی کردیم، بخش هزینه‌ای آن را امروز مورد رسیدگی قرار خواهیم داد. تلاش می‌کنیم روز سه‌شنبه، گزارش رسمی تبصره‌ها، ردیف‌های درآمدی و ردیف‌های هزینه‌ای از جمله ردیف‌های پاداش اتفاقی و کمک به اشخاص و موسسات خصوصی را به صحن علنی شورای شهر ارائه کنیم، بنابراین ما هنوز وارد سرفصل هزینه‌ای در کمیسیون تخصصی نشدیم.

 

وقتی به این موضوع ورود کرده و به جمع‌بندی رسیدیم، من، آقای الویری یا سایر دوستان در مورد کلیات و جزئیات تبصره بودجه، ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای، برای گیرهای اصلی، نقاط تمایز و تفاوتی که با جهت‌گیری سال‌های دوره مدیریت قبلی وجود دارد به‌صورت دقیق‌تر گفت‌و‌گو می‌کنیم.»

 

این عضو شورای شهر در واکنش به اینکه آیا این بودجه‌ها دوباره به مداح‌ها و چنین اشخاصی تعلق می‌گیرد؟ اظهارکرد: «این مورد با سرفصل‌ها تفاوت دارد. وقتی که وارد ردیف‌ها می‌شویم در حقیقت به جزئی‌ترین بخش لایحه بودجه ورود کرده‌ایم. بخش مربوط به مداحان در حقیقت کمک به مراکز مذهبی است که بخش‌های آن جداست و ما از آن نوع ردیف‌ها در بودجه سال آینده نداریم.» وی افزود: «این یکی از ردیف‌هایی است که در بودجه همه شهرداری‌ها بوده و غلط نیست. فرض کنید شهردار تهران به یک خانواده نیازمند که در جریان یک آتش‌سوزی، همه زندگی خود را از دست داده‌اند مراجعه می‌کند؛ در این موارد ماده ۵۵ قانون شهرداری به شهردار اجازه چنین کمک‌هایی را در حد توان مالی داده است، بنابراین اصل ردیف غیرقانونی نیست و ربطی هم به مداح‌ها ندارد. اینکه به چه کسانی داده می‌شود و میزان آن کم و زیاد است، اساسا باید حذف یا اضافه شود اینها مواردی هستند که در فصل رسیدگی به مبحث هزینه‌ای بودجه شهرداری سال ۹۷ به آن خواهیم پرداخت.»

 

فعلا منتظر باشید

ناهید خداکرمی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این خصوص اظهارکرد: «متاسفانه سال‌های قبل ردیف‌های زیادی در بودجه شهرداری تهران وجود داشته که با اینکه چندین مورد آن را حذف کرده‌اند، باز هم با ردیف‌هایی که مشخص نیست برای چه کاری، کجا و چه کسانی هزینه می‌شود مواجه هستیم. از جمله همین دو ردیف مذکور که به‌طور حتم در کمیسیون تلفیق در مورد آنها سوالاتی را مطرح خواهیم کرد.» وی افزود: «ما نظرمان را در مورد اینکه چنین مواردی باید شفاف شود و بگویند که منظور چیست، اعلام کرده‌ایم. روز یکشنبه هم از پاسخ و نظری که کمیسیون تلفیق دارد مطلع می‌شویم. البته اصل نسخه نهایی، بودجه شهرداری است که بعد از اعلام نظر همه کمیسیون‌ها در کمیسیون تلفیق اصلاح می‌شوند و خروجی آن در صحن شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.» خداکرمی با اشاره به اینکه ممکن است خیلی از ردیف‌ها حذف شوند، گفت: «مشخص نیست که شورا به افزایش بودجه یا باقی‌ماندن این موارد رای بدهد. باید منتظر ماند تا نظر کمیسیون تلفیق هم نهایی شود، زیرا ما با نظر کمیسیون با همه ردیف بودجه‌های غیرشفاف مشکل داشتیم و سوال کردیم که اینها چه هستند.» 

 

ابهام در ردیف‌های هزینه‌ای شهرداری

با توجه به نظر این دو عضو شورای شهر تهران حالا باید ببینیم در جلسه‌ای که هفته جاری برگزار می‌شود هویت این اشخاص و موسسات آشکار می‌شود یا باز هم ابهامات و هزینه‌های اضافی شهرداری به قوت خود باقی می‌ماند. به هر حال نکته‌ای که غیرقابل کتمان به‌نظر می‌رسد رای مردم به امید تغییر در رویکردهای نظارتی شورای شهر و اجرایی شهرداری تهران است. لذا این امید وجود دارد حالا که شهرداری تهران بنای تغییر در برخی رویکردهای غلط گذشته را ندارد حداقل اعضای شورا چنین ردیف‌هایی را مثل «پاداش اتفاقی» از لایحه حذف کنند.

 

روزنامه آفتاب یزد

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.