رباتی که راه خود را با "امواج فراصوت" پیدا می‌کند

رباتی که راه خود را با "امواج فراصوت" پیدا می‌کند

رباتی که راه خود را با "امواج فراصوت" پیدا می‌کند

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,امواج فراصوت
پژوهشگران با الهام از خفاش‌ها، رباتی ابداع کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از امواج فراصوت، راه خود را در محیط‌های ناآشنا پیدا کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، خفاش‌ها برای شکار کرن هنگام تاریکی، از روش هوشمندانه‌ای استفاده می‌کنند. آنها با انتشار امواج فراصوت از دهانشان و تحلیل امواجی که بازمی‌گردند، از محیط اطراف نقشه‌برداری می‌کنند.

 

دانشمندان با الهام از این قابلیت تاثیرگذار، ربات جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند با تکیه بر امواج فراصوت، به صورت خودکار در یک محیط حرکت کند.

 

این ربات جدید موسوم به “روبت” (Robat)، یک اسپیکر و یک جفت میکروفون فراصوت دارد. این مجموعه به ربات امکان می‌دهد مانند یک خفاش معمولی، امواج صوتی را در فرکانس یکسان منتشر کند و یک شبکه عصبی مصنوعی را برای مدل‌سازی محیط اطراف خود به کار ببرد. “روبت” می‌تواند اشیا را شناسایی و در اطراف آنها حرکت کند.

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,امواج فراصوت

تاکنون پژوهشگران بسیاری، سیستم‌های سونار امیدوارکننده‌ای ابداع کرده‌اند، اما برای نخستین بار، این سیستم در قالب یک ربات در حال کار ظاهر شده است.

 

“ایتامار الیاکیم” (Itamar Eliakim)، از پژوهشگران این پروژه گفت: “روبت”، نخستین ربات زیستی خودکار و خفاش‌مانند است که می‌تواند در یک محیط جدید حرکت کند و براساس اطلاعات به دست آمده از پژواک صدا، به نقشه‌برداری محیط بپردازد. این اطلاعات، مرز اشیا و فضای خالی میان آنها را نشان می‌دهد. ما با ابداع این ربات موفق شده‌ایم ظرفیت بالای استفاده از صدا را در کاربردهای آینده ربات‌ها نشان دهیم.

 

گروه سازنده امیدوار است ابداع این ربات بتواند راه را برای ابداع ربات‌هایی که از امواج صوتی برای راه یافتن به محیط‌های ناآشنا استفاده می‌کنند، هموار سازد.

 

این پژوهش، در مجله ” PLOS Computational Biology” به چاپ رسید.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.